The textbook (and its various forms) as an integral component of the educational process; the textbook as a distinct genre (albeit represented by a wide range of subgenres); the texbook and its communicative function of instructing pupuils and students. The different sociocommunicative functions of textbooks reflected in their language: textual function (e.g. coherence, terminology); ideational function (selection and presentation of information), interpresonal function (teacher x pupil), the distinctive genres of school texbooks; directed activitois related to instructional text.
Last update: SMEJKALO (02.09.2005)
Učební text jako součást výuky; žánry učebních textů; učební text, jeho komunikativní funkce ovlivňující jazyk učebních textů.Terminologie a její funkce v učebnicích.
Literature - Czech
Last update: SMEJKALO (14.11.2005)
Čechová, M.: Komunikační a slohová výchova. Praha 1986.
Čechová, M. - Styblík, V.: Čeština a její vyučování. Praha 1998.
Čmejrková, S. - Daneš, F. - Světlá, J.: Jak napsat odborný text. Praha 1999.
Hausenblas, K.: Učební styl v soustavě stylů funkčních. Naše
řeč, 55, 1972, s. 150-158.
Příruční mluvnice češtiny. Brno 1996.
Školská jazykovědná terminologie. Eds. E. Hájková a S. Machová.
Praha 2002.
Machová, E. (ed.): Učební text - jeho funkce, produkce, percepce a interpretace. Sborník z konference. Praha 1996.
Requirements to the exam - Czech
Last update: HAJKOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.02.2013)
Seminární práce: Analýza učebního textu - rozbor užitých jazykových prostředků ve vztahu ke stupni obtížnosti textu, měření obtížnosti textu, produkce různě obtížných edukačních textů pro různé typy příjemců, problematika formulace zadání úkolu žáku/studentu (specifikace zaměření sem. práce podle zadání vedoucího/vedoucí semináře).
Splnění všech úkolů zadaných vedoucí/vedoucím semináře a odevzdání seminární práce do 30. 4. 2013.
Zápočty budou zapisovány do indexů a SIS v konzultačních hodinách vyučující od 17. 5. 2013 do 28. 6. 2013.
Syllabus - Czech
Last update: HAJKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.01.2012)
Seznámení se s teoretickým základem výzkumu učebních textů, kritický náhled na učební texty.
Požadavek k zápočtu: seminární práce (zadání: kritické posouzení pojetí vybraného termínu v učebnicích a lingvistických příručkách).
Zápočet se zapisuje do systému až po zápisu do indexu.