SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Project Teaching - O02302064
Title: Školní projekt
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2011
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: ŠKPR
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Classification: Biology > Biology, Anthropology, Cell Physiology and BioChemistry, Developmental Biology, Didactics of Biology, Ecology, Entomology, Ecology and Environmentalism, Ecology and Ethology, External Subjects, General Subjects, Geobotany, Genetics, Human and Animal Physiology, Hydrobiology, Immunology, Microbiology, Molecular biology, Neurobiology, Non-Vascular Plant Botany, Non-Vertebrates Zoology, Plant Anatomy and Physiology, Parasitology, Plant molecular Biology, Theoretical Biology, Vertebratology, Virology, Vascular Plant Botany
Annotation -
Last update: PAVLASO/PEDF.CUNI.CZ (28.08.2011)
The course contains main questions of project teaching in science, biology and geology at secondary schools: choice of topic, motivation of students, necessity of right proposed project, choice of outputs, evaluation of project, difficulties with realization of projects. After attending the course student should be able to propose a project according specific assignment for given group of students. Course contains also lectures of experts from practice.
Literature - Czech
Last update: PAVLASO/PEDF.CUNI.CZ (11.01.2012)

Maňák, J. - Švec, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.

Mojžíšek, L. Vyučovací metody. Praha : SPN, 1998.

Kubicová, S. Projektová výuka v biologickém vzdělávání na ZŠ a SŠ. Ostrava: Univerzita Ostrava, 2008. ISBN 978-80-7368-549-2.

Pouchová, M. - Pavlasová, L. K problematice hodnocení v projektové výuce. Komenský, 2010, ročník 135, č. 1, s. 26 - 29.

Pavlasová, L. - Tarabová, E. Praktické úlohy a projekty z mikrobiologie. Příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2010. 51 s. ISBN 978-80-7290-442-6.   

http://www.projektovevyucovani.cz/

http://www.terezanet.cz/

http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/334/PROJEKTY-VE-VYUCOVANI.html/

Requirements to the exam - Czech
Last update: PAVLASO/PEDF.CUNI.CZ (09.12.2010)

docházka (povolena je jedna absence), vypracování vlastního krátkodobého projektu (2 - 6hodinového) z biologie nebo geologie pro využití na ZŠ nebo SŠ, jeho představení na semináři v určených termínech (10 min.) a odevzdání v písemné podobě

Syllabus - Czech
Last update: PAVLASO/PEDF.CUNI.CZ (11.01.2012)

1. Seznámení s obsahem kurzu. Projektová výuka v přírodopisu, biologii a geologii, náležitosti správně navrženého projektu.

2. Příklad modelově zpracováného projektu - prezentace PhDr. E. Tarabové: Mikrobiologický projekt se zaměřením na dodržování hygienických návyků.

3. Prezentace výzkumné práce PhDr. M. Pouchové, Ph.D.: Praktické zkušenosti s projekty ve výuce přírodopisu.

4. Představení vlastních projektů navržených studenty.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html