SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedagogical practice I - O02302030
Title: Souvislá pedagogická praxe I
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2010
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 14 [days]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: ON2302009
Old code: PEPR
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Jan Řezníček, Ph.D.
Classification: Biology > Biology, Anthropology, Cell Physiology and BioChemistry, Developmental Biology, Didactics of Biology, Ecology, Entomology, Ecology and Environmentalism, Ecology and Ethology, External Subjects, General Subjects, Geobotany, Genetics, Human and Animal Physiology, Hydrobiology, Immunology, Microbiology, Molecular biology, Neurobiology, Non-Vascular Plant Botany, Non-Vertebrates Zoology, Plant Anatomy and Physiology, Parasitology, Plant molecular Biology, Theoretical Biology, Vertebratology, Virology, Vascular Plant Botany
Interchangeability : ON2302009, O02302077
Is pre-requisite for: O02302047
Is interchangeable with: O02302077
Annotation -
Last update: REZNICEK/PEDF.CUNI.CZ (16.01.2012)
The long term practice I runs during March. During that time students have to observe ten classes to watch an experienced teacher in action. In addition the students carry out their own 10 lessons during October. The students undertake their practice individually or in couples under the leadership of the senior teacher. Each of the students? classes are analysed by a senior teacher. The student is supposed to study the special literature concerning teaching and take part in all the school events. Students are evaluated by the following criteria : general approach to the teaching profession, professional skills, communication skills, leadership ability, proper behaviour in the class, the quality of the written preparation for the class. Students are given credits at the conclusion of this assessment.
Literature - Czech
Last update: REZNICEK/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2008)

Helus,Z. (1982: Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. SPN.Praha.

Helus, Z. (1986): Edukační prostředí a účinnost vzdělávacího procesu. Životné prostredie,20:(6):289-291.

Helus,Z.(1988): Interakce učitel-žák jako faktor vzdělávací aktivity.Pedagogika.Praha.

Komenský,J.,A.( 1930):Didaktika velká. Dědictví Komenského. Praha.

Peseschkian,N.(1999): Příběhy jako klíč k dětské duši. Portál. Praha .

Matějček,Z.(1999): Co děti potřebují nejvíc. Portál. Praha.

Mádrová, E. (1998): Zkuste být dítětem. Portál. Praha.

Coleman,R., Gilles,B. (2001): 525 způsobů jak se stát lepším manažerem. Management Press.

Čáp, J,. Mareš, J.(2001):Psychologie pro učitele. Portál. Praha.

Lewis,D (1995): Tajemná řeč těla. Victoria publishing.Praha.

Pelikán, J. (1998): Základy empirických výzkumů pedagogických jevů. Karolinum. Praha.

Rieger,Z.(2000): Jak vidíme děti. Kurs RIAPS (nepublikováno)

Řezníček, J. (2004): Didaktika a učitelská etika v praxi. Pedagogická fakulta UK. Praha.

Syllabus - Czech
Last update: REZNICEK/PEDF.CUNI.CZ (16.01.2012)

Souvislá pedagogická praxe I. se koná na zakladních školách vždy během března a v dubna s tím, že studenti vykonají praxi v obou studijních předmětech.To znamená, že student absolvuje 14 dní praxe. Náplní práce v předmětu biologie je provést 10 hospitačních náslechů v hodinách fakultních učitelů a 10 hodin vlastních výstupů.
Plánování: Praxe se plánuje několik měsíců předem, škola je přednostně vybrána za seznamu fakultních škol Pedf.UK., může být vybrána i z jiných škol. Oborový didaktik připraví pro fakultního učitele na ZŠ formulář "Dohoda o provedení práce", který je podkladem pro finanční ohodnocení.
Realizace: Studenti konají praxi jednotlivě nebo ve dvoučlenných skupinách pod vedením fakultních učitelů. Posluchači prováději hospitace s rozborem hodin u fakultních učitelů (10 hodin). Samostatné vyučovací výstupy jsou doporučeny v celkovém počtu 10 hodin. Součástí samostatných výstupů je vyhledávání a studim literatury, studium pedagogické dokumentace,pořizování záznamu z hospitací, písemné přípravy na samostatné výstupy
a záznamy z dalších činností.
Náměty na sledování mimovyučovací práce ve školách během souvislé praxe: pedagogická rada, provozní porada, zájmové kroužky, doučovací hodiny, dozory učitelů o přestávkách a v jídelně, účast v kulturně vzdělávací činnosti školy,spolupráce školy a rodiny, třídní schůzky.
Hodnocení studentů: V písemném hodnocení provedeném fakultním učitelem se u studenta hodnotí: celkový přístup k učitelství a vztah k dětem,odborná připravenost, komunikativní dovednosti,řídicí schopnosti,diagnostické dovednosti, příprava na vyučování a účast v mimovyučovací činnosti školy. Praxe se uzavírá zápočtem.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html