SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Romistic Studies - O02118036
Title: Romistika
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2015
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (998)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D.
Classification: Pedagogy > Special Pedagogy
Interchangeability : O04318036, O05318036, O06318036
Is interchangeable with: O04318036, O06318036, O05318036
Annotation -
Last update: Erudio ()
Basic principles, historical aspects and development of language, basic gramatic, comunication;
Literature - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (30.01.2006)

Seznam povinné literatury

Nečas, C.: Romové v ČR včera a dnes. Olomouc, 1994 - nebo

Nečas, C.: Společenská problematika Romů v minulosti a přítomnosti. Brno: Masarykova universita, 1981.

Nečas, C.: Českoslovenští Romové v letech 1938 - 45. Brno: Masarykova universita, 1994 - nebo

Nečas, C.: Nad osudem českých a slovenských Cikánů. Brno: Masarykova universita, 1981.

Mann, A.: Neznámi Rómovia. Bratislava, 1992 - nebo

Davidová, E.: Cesty Romů - Romano Drom. Olomouc, 1995.

Šotolová, E.: Vzdělávání Romů. Praha: Grada Publishing (2. rozšířené vyd.), 2001.

Seznam doporučené literatury:

Horvátová, E.: Cigáni na Slovensku. Bratislava, 1964.

Hübschmannová, M.: Můžeme se domluvit. Olomouc, 1993.

Kladivová, V.: Konečná stanice Auschwitz - Birkenau. Olomouc, 1994.

Liégeois. J. p.: Rómovia Cigáni Kočovníci. Bratislava, 1995.

Kalibová, V., Šotolová, E. a kol.: Romové reflexe problému. Praha, 1997.

Časopisy a noviny:

Romano džaniben

Romano hangos

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (30.01.2006)

Historický vývoj Romů je zaměřen na tyto oblasti:

  • současný stav a význam studia romistiky
  • význam studia historie pro pochopení romského etnika
  • původ Romů, Romové na území Indie, kastovní způsob života
  • nejstarší zprávy o jejich pobytu v Evropě, na našem území
  • pronásledování Romů v 15., 16., 17. a první polovině 18. století
  • asimilační snahy Marie Terezie a Josefa II.
  • Romové v českých zemích a na Slovensku koncem 18. stol. do r. 1918
  • období 1. republiky

Pronásledování Romů v období 2. světové války

  • pronásledování v Čechách a na Moravě
  • Cikánský tábor Auschwitz II - Birkenau
  • nedořešená otázka odškodnění Romů za utrpení v období 2. sv. války

Poválečný vývoj do roku 1989

  • migrace Romů po druhé světové válce
  • zákon z r. 1958 ?O trvalém usídlení kočovných a polokočovných osob"
  • koncepce ?sociální asimilace" a ?řízeného rozptylu"
  • koncepce ?společenské integrace"

Romský jazyk a komunikace

  • obecná charakteristika romského jazyka, dialektové skupiny
  • jazyková bariéra jako jedna z příčin zaostávání romských žáků

Výchova a vzdělávání romského dítěte

  • současný stav vzdělání a kvalifikace Romů
  • příčiny školní neúspěšnosti
  • některé možnosti pozitivního ovlivnění školní neúspěšnosti, přístupy v zahraničí

Kulturní vývoj

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html