Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)
In the course, students will get acquainted with the historical and contemporary view of children's artistic expression and its deliberate development in the general education system.
Students will practically try out some concepts of teaching art education for the implementation of partial art tasks, the principles of which will be discussed together and will lead to the development of their own concept of teaching AE.
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)
V kurzu se studenti seznámí s historickým a současným pohledem na dětský výtvarný projev a jeho záměrné rozvíjení v systému všeobecného vzdělávání.
Studenti si prakticky vyzkouší některá pojetí výuky výtvarné výchovy na realizaci dílčích výtvarných úkolů, jejichž principy budou společně diskutovány a povedou k rozvoji vlastního pojetí výuky VV.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)
At the end of the course, students will:
- understand different concepts of children's artistic expression and specific concepts of teaching art education
- able to use the principles of these concepts in their pedagogical practice
- able to define and develop their own concept of teaching AE
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)
- schopni používat principy jednotlivých pojetí ve své pedagogické praxi
- schopni vydefinovat a rozvíjet vlastní pojetí výuky výtvarné výchovy
Descriptors -
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)
children´s art expression, purposeful development, conception of visual arts education, historical and social context, critical perspective, reflection.
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)
HAZUKOVÁ, H. a ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy Vv I. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum,1991.ISBN 80-7066-386-5.
KAŠČÁK, O.: Je pedagogika připravená na změny perspektiv?. Pedagogika. Přeložil Jaroslav KOŤA. 2002, 52(4), 388-414.
ROESELOVÁ, V. a kol.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2000.
SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H; SLAVÍK, J.: Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003.
SLAVÍK, J., NEDĚLKA, M., VALENTA, J., HNÍK,O., BRUCKNEROVÁK. & DYTRTOVÁ, K.: Didaktiky expresivních oborů: tvorba a její reflexe ve výchově a vzdělávání. In Stuchlíková, I., Janík et al. (2015). Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita. (Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/didacticaviva/data_pdf/knihy/oborove-didaktiky_online.pdf)
DOUGLAS, K. M., & JAQUIT, D. B. (2018). Engaging Learners Through Artmaking: Choiced-Based Art Education in the Classroom (TAB). New York: Teachers College Press.
Pedagogické dokumenty (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Vzdělávací program Základní škola, Praha, Fortuna 1996, Vzdělávací program Národní škola. Praha, SPN 1997, Vzdělávací program Obecná škola (Návrh osnov obecné školy.Portál,1993)
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)
HAZUKOVÁ, H. a ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy Vv I. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum,1991.ISBN 80-7066-386-5.
KAŠČÁK, O.: Je pedagogika připravená na změny perspektiv?. Pedagogika. Přeložil Jaroslav KOŤA. 2002, 52(4), 388-414.
ROESELOVÁ, V. a kol.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2000.
SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H; SLAVÍK, J.: Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003.
SLAVÍK, J., NEDĚLKA, M., VALENTA, J., HNÍK,O., BRUCKNEROVÁK. & DYTRTOVÁ, K.: Didaktiky expresivních oborů: tvorba a její reflexe ve výchově a vzdělávání. In Stuchlíková, I., Janík et al. (2015). Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita. (Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/didacticaviva/data_pdf/knihy/oborove-didaktiky_online.pdf)
DOUGLAS, K. M., & JAQUIT, D. B. (2018). Engaging Learners Through Artmaking: Choiced-Based Art Education in the Classroom (TAB). New York: Teachers College Press.
Pedagogické dokumenty (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Vzdělávací program Základní škola, Praha, Fortuna 1996, Vzdělávací program Národní škola. Praha, SPN 1997, Vzdělávací program Obecná škola (Návrh osnov obecné školy.Portál,1993)
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., & SEHNALÍKOVÁ, V. (2012). Galerijní a muzejní edukace 1: Vlastní cestou k umění: Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Teaching methods -
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)
seminar
In case of restrictions on full-time teaching, the seminar will be conducted in a distance form via the Microsoft Teams application.
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)
Seminář
V případě omezení prezenční výuky bude seminář veden distanční formou přes aplikaci Microsoft Teams.
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)
Active participation in seminars (75%);elaboration of a portfolio according to the required structure (to be specified at the introductory seminar) final presentation of one's own conception of art education on the basis of one's own pedagogical practice
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)
Aktivní účast v seminářích (75%); vypracování portfolia dle požadované struktury (bude specifikováno na úvodním semináři) závěrečná prezentace vlastního pojetí výtvarné výchovy na základě vlastní pedagogické praxe
Syllabus -
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)
1. Children's artistic expression - socio-historical context of different opinion approaches
2. The concept of art education - historical context and an overview of specific concepts - the teacher's personal concept of teaching
3. Selected concept, its theoretical and practical reflection: Methodical implications (Ladislav Čarný and Daniel Fišer)
4. Selected concept, its theoretical and practical reflection: Between line, color, shape and interesting topic (Karla Cikánová)
5. Selected concept, its theoretical and practical reflection: Artefiletics (Jan Slavík)
6. Selected concept, its theoretical and practical reflection: Spiritual and sensory education (Marta Pohnerová)
7. Selected concept, its theoretical and practical reflection: Choiced-Based Art Education (Teaching for Artistic Behavior) (Katherine Douglas and Diane Jaquit) - art education focused on the development of artistic skills and autonomous creation of students
8. Selected concept, its theoretical and practical reflection: Discursive AE with an anthropological conception of culture (Marie Fulková)
9. Final presentation of own (student) concepts of teaching with a demonstration of the implementation of practice
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)
2. Koncepce výtvarného vzdělávání - historické souvislosti a přehled specifických pojetíꓼ učitelovo osobní pojetí výuky
3. Vybrané pojetí, jeho teoretická a praktická reflexe: Metodické imlupsy (Ladislav Čarný a Daniel Fišer)
4. Vybrané pojetí, jeho teoretická a praktická reflexe: Mezi linií, barvou, tvarem a zajímavým námětem (Karla Cikánová)
5. Vybrané pojetí, jeho teoretická a praktická reflexe: Artefiletika (Jan Slavík)
6. Vybrané pojetí, jeho teoretická a praktická reflexe: Duchovní a smyslová výchova (Marta Pohnerová)
7. Vybrané pojetí, jeho teoretická a praktická reflexe: Choiced-Based Art Education(Teaching for Artistic Behavior) (Katherine Douglas a Diane Jaquit) - výtvarná výchova zaměřená na rozvoj uměleckých dovedností a autonomní tvorbu žáků
8. Vybrané pojetí, jeho teoretická a praktická reflexe: Diskursivní VV s antropologickým pojetím kultury (Marie Fulková)
9. Záverečná prezentace vlastních (studentských) pojetí výuky s ukázkou realizace praxe
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)
Active participation in seminars (75%);elaboration of a portfolio according to the required structure (to be specified at the introductory seminar) final presentation of one's own conception of art education on the basis of one's own pedagogical practice
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.08.2021)
Aktivní účast v seminářích (75%); vypracování portfolia dle požadované struktury (bude specifikováno na úvodním semináři) závěrečná prezentace vlastního pojetí výtvarné výchovy na základě vlastní pedagogické praxe