Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (28.01.2022)
Evalution and asseessment in art education : Specific psycho-didactic features of evalution in art education in primary schoo. Kinds, methods and criteria of assessment.
Students deal with the issue of providing ongoing verbal feedback to pupils and the methodology of developing self-esteem and peer assessment.
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (28.01.2022)
Obsahem předmětu jsou reflexe a hodnocení výtvarného procesu a jeho možnosti v primárním vzdělávání.
Je rozvíjen koncept formativního hodnocení v kontextu uměleckého vzdělávání.
V návaznosti na předmět Reflektivní praxe si studenti všímají vztahu výtvarného procesu a jeho produktu. Studují druhy,metody a možnosti reflexe ve Vv prostřednictvím videozáznamů v výuky. Učí se navrhovat vhodné způsoby zpětné vazby v návaznosti na logiku výtvarných úkolů, jejich učiva, cílů, výtvarných prostředků a jednotlivých vizuálních médií. Zabývají se problematikou poskytování průběžné verbální zpětné vazby žákům i metodikou rozvoje sebehodnocení a vrstevnického hodnocení.
Předmět rozvíjí schopnost studentů reflektovat výtvarné vnímání a tvorbu i schopnosti komunikovat o rozpoznaných významech a zkušenostech subjektu s cílem jejich budoucího využití ve výuce výtvarné výchovy. Student, jako reflektivní praktik, je veden k uvažování o vlastních navrhovaných výtvarných úkolech a širších projektech a jejich možné revizi.
Předmět seznamuje studenty s vybranými kvalitativními metodami výzkumu, užívanými současnou výtvarnou výchovou (případová studie, zakotvená teorie, akční výzkum, art-led research, practice-based research, artography) s cílem probudit zájem studentů o systematické studium jevů v procesu vzdělávání.
Studenti pokračují ve vedení průběžného reflektivního portfolia. Zpracovávají jeho dílčí výstupy vzhledem ke SZZ s podporou reflektivního rámce, který slouží jako podpůrná struktura přípravy profesního portfolia a je nástrojem souhrnné reflexe studia ve specializaci. Má vést studenty/ky k metakognitivnímu uvažování a propojování jednotlivých složek studia (umělecká tvorba, studium teorie a dějin umění, oborová didaktika).
Aim of the course -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)
To make a professional look at qualities of art education process and its results. To give basis to understanding of children art as a starting point for pedagogical diagnsotics and techer´s deciding in Art education siutations.
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)
Předmět rozvíjí schopnost studentů reflektovat výtvarné vnímání a tvorbu i schopnosti komunikovat o rozpoznaných významech a zkušenostech subjektu s cílem jejich budoucího využití ve výuce výtvarné výchovy.
Student, jako reflektivní praktik, je veden k uvažování o vlastních navrhovaných výtvarných úkolech a širších projektech a jejich možné revizi.
Předmět seznamuje studenty s vybranými kvalitativními metodami výzkumu, užívanými současnou výtvarnou výchovou (případová studie, zakotvená teorie, akční výzkum, art-led research, practice-based research, artography) s cílem probudit zájem studentů
o systematické studium jevů v procesu vzdělávání. Studenti rozvíjí schopnost reflektovat výuku. Strukturovanou přípravou SZ portfolia rozvíjí své metakognitivní a reflektivní kompetence.
Literature -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)
DYLAN, W., LEAHYOVÁ, S. Zavádění formativního hodnocení. Čtení pomáhá a EDUkační LABoratoř, z.s. 2016
FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-262-9
TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha:
Verlag Dashofer 2005
HAZUKOVÁ, H. Problémy utváření funkčního slovníku učitele ve výtvarné výchově (2005).. In J. Slavík (Ed.),
Multidisciplinární komunikace: Problém a princip všeobecného vzdělávání (pp. 304–326). Praha: UK
JANÍK, T. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: Maňák, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického
výzkumu. Brno: Paido, 2004
ŠVAŘÍČEK, R. ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál 2007, 2017
UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pedagogika umění-umění pedagogiky. Ústí n. Labem: UJEP 2014.
Teaching methods -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.02.2018)
lecture, analysis of the educational process, video-analysis, planning of the lessons, reflective dialogue, artwork analysis, portfolio, qualitative research methods
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)
přednáška, četba, analýza procesu výuky, plánování vlastní výuky, reflektivní dialog, analýza výtvarných prací, výtvarné portfolio, spolupráce při výzkumu
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)
active participation in lectures and seminars
continuous fulfillment of assigned tasks
study of literature
cooperation in the research
oral colloquial exam
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)
Požadavky ke zkoušce:
aktivní účast na přednáškách a v seminářích průběžné plnění zadaných úkolů
studium zadané literatury
spolupráce při ověřování podpůrné struktury přípravy profesního portfolia
ústní kolokviální zkouška
Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhne výuka distanční či hybridní formou v prostřednictvím platformy MS TEAMS.
Syllabus -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)
The content of the course is the reflection and evaluation of the art process and its possibilities in primary education. Following
for the subject Reflective practice, students notice the relationship between the art process and its product. They observe and study species and
methods of reflection and evaluation in AE, via video recordings from school practice. They learn to design appropriate ways of feedback in connection with the logic of art
tasks, their curriculum, goals, art tools and individual visual media.
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (28.01.2022)
Obsahem předmětu jsou reflexe a hodnocení výtvarného procesu a výtvarné edukace a jejich možnosti v primárním vzdělávání.
V návaznosti na předmět Reflektivní praxe si studenti všímají vztahu výtvarného procesu a jeho produktu.
Pozorují a studují druhy a metody reflexe a hodnocení ve Vv, mj. na videozáznamech z výuky Vv. Učí se navrhovat vhodné způsoby zpětné vazby v návaznosti na logiku výtvarných úkolů, jejich učiva, cílů, výtvarných prostředků a jednotlivých vizuálních médií.
V kurzu bude implementovaná metodika poskytování průběžné verbální zpětné vazby žákům. Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.