SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Art Education I - O01321163
Title: Didaktika výtvarné výchovy I
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: DIVV
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Classification: Arts > General Subjects
Pre-requisite : O01321048
Is incompatible with: OK0621163
Is pre-requisite for: O01321281
Is interchangeable with: OK0621163
Annotation -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.02.2018)
Art education and visual culture - elarge the art education domain in its interdisciplinary relations. The art education curriculum. Children´s art as a specific phenomenon of ontogeny : developmental stages, individual differences and typological inclinations .Reconceptions of undrestanding of children´s art and contemporary psycho-didactic conceptions.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.02.2018)

Attainment targets: Think the Art Education in larger context of other domains and practice in public schooling. Explore the visual perception and its content. To make preconditions of full qualified look at children´s art (process and product) , spontaneous and with teacher´s guidance.

Descriptors -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (25.02.2018)

Výtvarná výchova, vizuální výchova, kulturní vzdělávávní, interdisciplinarita, vizuální vnímání, kreativita, citlivost, představivost, tvorba, komunikace, reflexe, dětská kresba, ontogeneze.

Visual Arts Education, Visual Education, cultural education, interdisciplinarity, visual perception, creativity, sensitivity, imagination, creativity, communication, reflexion, child drawing, ontogenesis

Literature -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.02.2018)

FIŠEROVÁ, Z. Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů

kulturních artefaktů. Disertační práce. PedF UK 2015

KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000

KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014, elektronický text

PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné

výchově. Plzeň: ZU 2017

Rámcový vzdělávací program pro základ ní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18].

Dostupné z WWW: < http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf >.

 

BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzděláváni. Praha: Portál, 1998

BURZOVÁ, P., HIRT, T., LUPTÁK, L. Vizuální antropologie, klíčové studie a texty. Plzeň: FF ZČU 2015

GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál 1999

KLUSÁK, M; SLAVÍK, J. Kresba postavy pána. In Pražská skupina školní etnografie – Psychický

vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005, str. 76–81

STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: MU 2015

SZTOMPKA, P. Vizuální sociologie, fotografie jako výzkumná metoda. Praha: Sociologické nakladatelství 2007

ŠOBÁŇOVÁ, P. et. al. Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy. Reflexe kurikulárních dokumentů

pro všeobecné vzdělávání. Olomouc: Česká sekce INSEA, KVV PedF UP 2016

UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pedagogika umění-umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP 2014

WELTMANOVÁ, A. Tohle není matika. Brno: Computer Press 2015

Teaching methods -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.02.2018)

Lecture, seminar, analysis, professional portfolio of the teacher, curriculum document´s study, mind map, museum education, interpretation of the meaning, content transformation, video-analysis, lesson planning, reflection, self-reflection.

Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.02.2018)

Evaluation :

lecture, partial papers

 

Syllabus -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (05.02.2020)

 

1.      Cíle, obsah a učivo Vv/Content and aims of Art Education

2.      Výtvarná typologie/Typology

3.      Vizuální gramotnost/Visual literacy

4.      RVP ZV Umění a kultura. Standardy pro základní vzdělávání. Učivo./Curriculum and content of AE

5.      Téma ve Vv. Jak a kde ho hledat?/Topic in AE

6.      Galerijní a muzejní edukace/Museum and gallery education

7.      Tvořivost/Creativity

8.      Vizuální vnímání./Visual perception

9.      Výtvarný úkol. Výtvarný projekt. Didaktická analýza./The task

10.   Psychologická východiska Vv./Psychological context of AE

11.   Učitelovo pojetí předmětu. Reflexe kurzu./Reflection

Semináře probíhají formou reflexe videonahrávek v souvislosti s jednotlivými tématy kurzu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html