SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Art Education Didactics - O01321053
Title: Didaktika výtvarné výchovy (pro HV, TV, DV)
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (80)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPMN0V207B
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Classification: Arts > General Subjects
Pre-requisite : O01321048
Is incompatible with: OK0621053
Is interchangeable with: O01321903, OK0621053
Annotation -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.02.2018)
The subject is ment for students who are not specialised at VAE. They will be presented the basic information and learn to understand the wide interdisciplinary connections of the subject. They will also study the practical implications of the presented theories.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.02.2018)

Authenticing and analyses of adjusted level in art and psychodidactical dimension profesion competetion of teacher. Prepare of teaching attempts. Reflection and evaluation.

Literature -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.02.2018)

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění:

vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK 2012

FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997

KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. elektronický text

TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011

 

CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha Aventinum 1992, 1997

FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU 2010

HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint 2014

KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000

ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999

PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově.

Plzeň: ZU 2017

TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha:

Verlag Dashofer 2005 

Teaching methods -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.02.2018)

lecture, interpretation of the meaning, lessonś planning, video-analysis, mind map, museum education, reflection, self-reflection

Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (02.02.2019)


Participation  on lessons, homework, exam.

Syllabus -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.02.2018)

Contemporary trends in didactics of VAE. Dimensions of art training teacher. Subject matter of the disciplin. Mind maps and their potential. Works of art within the system of cultural education.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (03.02.2020)

Aktivní účast a příprava na semináře, včasné zpracování a odevzdání dílčích úkolů.

Zkouška

Prezentace z přednášek, zadání dílčích úkolů, seznam okruhů ke zkoušce a další materiály najdete na Moodle.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html