SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Diagnostics of students' preconceptions in educational practice - O01315V66
Title: Diagnostika žákovských prekoncepcí v pedagogické praxi
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2014
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jakub Pivarč, Ph.D.
Class: Volitelné předměty pro PS
Classification: Pedagogy > Pedagogy and Psychology for Teachers
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (16.05.2019)
In this subject the students will get acquainted with the knowledge gained during the grant project at Charles University. At the theoretical level, the subject will present the current psychodidactic principles applied in the educational context. Basic diagnostic and research methods that can be used in pedagogical practice will also be introduced. At the practical level, students will then process and present case reports, where they apply a specific diagnostic tool to identify pupil preconceptions of a selected topic.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jakub Pivarč, Ph.D. (04.06.2014)

Doporučená literatura:

1.   BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. 248 s. ISBN 80-7178-216-5.

2.   ČÁP, Jan; MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. 656 s. ISBN 978-80-7367-273-7.

3.   GAVORA, Peter. Naivné teórie dieťaťa a ich pedagogické využitie. Pedagogika. 1992, roč. 42, č. 1, s. 95 - 102. ISSN 3330-3815.

4.   GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.

5.   HARTMAN, Hope. Metacognition in learning and Instruction: Theory, Research and Practice. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 2001. ISBN 0-7923-6838-X.

6.   HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. 288 s. ISBN 978-80-7367-628-5.

7.   KALHOUS, Zdeněk; OBST, Otto; et al. Školní didaktika. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 448 s. ISBN 80-7178-253-X.

8.   MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2013. 704 s. ISBN 978-80-262-0174-8.

9.   PIAGET, Jean; INHELDEROVÁ, Bärbel. Psychologie dítěte. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970. 119 s. ISBN 94-0-129.

10. SEDLÁKOVÁ, Miluše. Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie: mentální reprezentace a mentální modely. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 252 s. ISBN 80-247-0375-0.

11. SPILKOVÁ, Vladimíra; et al. Proměny primárního vzdělávání v ČR. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 312 s. ISBN 80-7178-942-9.

12. ŠKODA, Jiří; DOULÍK, Pavel. Dětská pojetí: teoretická východiska a metodologické aspekty. In JANÍKOVÁ, Marcela; VLČKOVÁ, Kateřina; et al. Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-180-5.

13. VYGOTSKIJ, Lev, Semjonovič. Psychologie myšlení a řeči. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 136 s. ISBN 80-7178-943-7.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Jakub Pivarč, Ph.D. (04.06.2014)
  • Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
  • Dialogická (diskuse, rozhovor, brainstorming)
  • Aplikační
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jakub Pivarč, Ph.D. (04.06.2014)

Způsob zakončení: zápočet

Podmínky pro udělení zápočtu: prezentace vybrané kazuistiky a její obhajoba

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jakub Pivarč, Ph.D. (04.06.2014)

Obsah předmětu:

1.  Teoretické vymezení základních pojmů - prekoncepce, miskoncepce, koncepce

2.  Psychogeneze žákova poznání, epistemologická východiska

3.  Žákovské prekoncepce v perspektivě pedagogického konstruktivismu

4.  Faktory ovlivňující žákovské prekoncepce

5.  Složky prekoncepcí

6.  Diagnostika prekoncepcí

7.  Kvalitativní metody diagnostiky

8.  Kvantitativní metody výzkumu

9.  Prezentace kazuistik

Entry requirements - Czech
Last update: PhDr. Jakub Pivarč, Ph.D. (04.06.2014)

Ročník, pro který je předmět vhodný: 3.; 4.; 5. (bakalářského studia, navazujícího magisterského studia, magisterského neděleného studia)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html