SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Eurthythmics and Orff Instruments - O01308036
Title: Pohybová výchova a orffovské nástroje
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: rok 3, semestr 5 (u nového i starého pětiletého studia ZŠ jazyk)rok 2, semestr 1 (u pětiletého studia ZŠ spec. HV)
Old code: PVHO
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.
Is incompatible with: OK0608036
Is pre-requisite for: O01308056, O01308108, O01308054, O01308055, O01308052, O01308057, O01308118, O01308274, O01308059, O01308910
Is interchangeable with: OK0608036
Annotation -
Last update: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.04.2008)
The aim of the subject is the students' development through instrumental and musical-physical activities and the mastering of methodology in controlling instrumental and musical-physical activities of small children.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (11.09.2021)

Doba očekávané přípravy na dvoudhodinové cvičení: 60 minut

Práce se studijními materiály (za semestr): 24 hodin

 

 

 

Literature - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Ludmila Bajerová (16.09.2016)

ZÁKLADNÍ ČESKÁ LITERATURA:

BLAŽEKOVÁ, M. Orffov Schulwerk. Principy a adptácia. Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre Pedagogická fakulta, 2011.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola I. Začátky.Praha : Supraphon, 1969.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola II. Pentatonika.Praha : Supraphon, 1969.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola III.  Dur-Moll.Praha : Supraphon, 1972.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola IV. Modální tóniny.Praha : Muzikservis, 1996.

JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole.Praha : Muzikservis, 1998.

JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové : Tandem, 2005.

JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole.Praha : Muzikservis, 1998.

JURKOVIČ, P., BATTĚKOVÁ L. Neseme, neseme májíček. Jarní a letní písně v hudbě a pohybu. Praha : Muzikservis, 2000.

JURKOVIČ, P., BATTĚKOVÁ L. Bude zima, bude mráz. Podzimní a zimní písně v hudbě a pohybu. Praha : Muzikservis, 2000

KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha : Portál, 2010.

KURKOVÁ, L. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha : SPN, 1971.

KURKOVÁ, L., EBEN, P. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí
Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1975.

KURKOVÁ, L., LUKÁŠ, Z. Od jara do zimy: Taneční hry. Praha : IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1997.

VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Comenium musicum.  Praha : Editio Supraphon, 1987.

 

ROZŠIŘUJÍCÍ ZAHRANIČNÍ LITERATURA:

JUNGMAIR, U. E. Das Elementare. ZurMusik- undBewegungserziehungimSinne Carl Orffs. [Elementare. K hudební a pohybové výchově v duchu Carla Orffa.] Mainz : Schott, 2003.

KEETMAN, G. Elementaria. ErsterUmgangmit dem Orff – Schulwerk. [Elementaria. První setkání s OrffovýmSchulwerkem.]Stuttgart : ErnstKlett, 1970.  

KELLER, W., REUSCH, F. Orff Schulwerk. Einführung in "Musik für Kinder". Grundlagen und Ziele des Orff-Schulwerks. [Orffův Schulwerk. Úvod k "Hudbě pro děti". Základy a cíle Orffova Schulwerku] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1954. 

KUGLER, M. (Vyd.) Elementarer Tanz - Elementare Musik. Die Günther-Schule München 1924 bis 1944. [Elementární tanec - elementární hudba. Günther-Schule München 1924 do 1944.]  Mainz : Schott Musik International, 2002. 

KUGLER, M. Die Methode Jaques-Dalcroze und das Orff-Schulwerk. Elementare Musikübung. Bewegungsorientierte Konzeption der Musikpädagogik. [Metoda Jaques-Dalcroze a Orffův Schulwerk. Elementární hudební cvičení. Pohybově zaměřené koncepce hudební pedagogiky]  Frankfurt am Main : Peter Lang, 2000. 

ORFF, C. Orff-Schulwerk. Elementare Musikübung. Rhythmisch-melodische Übung. [Orffův Schulwerk. Elementární hudební cvičení. Rytmicko-melodické cvičení.] Mainz : B.Schott's Söhne, 1933. 

ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder I. Im Fünftonraum. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti I. V pětitónovém prostoru.] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1950.

ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder II. Dur: Bordun-Stufen. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti II. Dur: Bordun - stupně.] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1951. 

ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder III. Dur: Dominanten. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti III. Dur: Dominanty.] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1953.

ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder IV.Moll: Bordun-Stufen. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti IV. Moll: Bordun - stupně.] Mainz  : B. Schott´s Söhne, 1953. 

ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder V.Moll: Dominanten. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti V. Moll: Dominanty.] Mainz  : B. Schott´s Söhne, 1954.

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Ludmila Bajerová (19.09.2016)

·         Aktivní účast na semináři (docházka 80%).

·         Aktivní řešení zadávaných problémových úloh probíraných oblastí v průběhu seminářů (např. hra partitur, zápis a reprodukce rytmických struktur, tvorba a zápis elementárních choreografií a hudebních doprovodů).

·         Praktické provedení modelového výstupu v kontextu vyučovací hodiny. Výstup musí obsahovat píseň, kterou je student schopen samostatně zazpívat a zahrát na hudební nástroj.1

·         Teoreticko - praktický test (úspěšnost 73%).

·         Splnění povinného náslechu z HV v rozsahu dvou vyučovacích hodin.2

 

-------------------------------------------

1) Bližší informace k výstupu podají vyučující v průběhu semináře.

   Kritéria pro hodnocení výstupu jako nedostatečného:

výstup je prostředkem k učení, nikoliv k přímému hodnocení studenta, přesto je vyžadována určitá úroveň. V případě nedostatečného výstupu je dle časových možností studentovi umožněna oprava. Nedostatečný výstup však může být důvodem k neudělení zápočtu.

o   nepřipravenost výstupu

o   nedodržení probrané látky (např. metodiky nácviků)

o   student není schopen zazpívat píseň či ji jinak reprodukovat melodii (píseň buď složitá lidová či odpovídající dětská umělá)

o   popisný pohyb namísto elementárního tance či pohybové kompozice

    

2) Absolvování 2 hodin orientační praxe v hodinách Hv na ZŠ

student si domluví náslechy na školách a přinese potvrzení o absolvování praxe zapsané v Protokolu o evidenci praxe z hudební výchovy

dokument ke stažení na: http://pages.pedf.cuni.cz/khv/studium/magisterske-studium/pedagogicka-praxe/

potvrzení praxe musí obsahovat razítko školy, bez něj nebude náslech uznán k zápočtu

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html