Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (06.10.2016)
The course focuses on teaching language skills (listening, speaking, reading, and writing) to young learners. The students develop theoretical understanding of the processes, techniques and principles behind EFL skills teaching, and they experience their practical application, both in the role of learners and teachers. Theoretical knowledge is further deepened and extended through team presentations focusing in detail on one of the skills. The students continue to develop their ability to plan, teach and reflect on English lessons.
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (13.09.2019)
Kurz se zaměřuje na vyučování řečových dovedností (poslech, mluvení, čtení a psaní) na prvním stupni základní školy. Studenti rozvíjí své teoretické znalosti procesů, postupů a principů vztahujících se k výuce jednotlivých dovedností. Získají zkušenost s jejich praktickou aplikací, a to jak v roli učitelů, tak žáků. Teoretické znalosti i praktické dovednosti jsou dále pohlubovány prostřednictvím užšího zaměření na jednu z dovedností při přípravě a realizaci prezentací ve skupinách, včetně praktické ukázky. Studenti dále pokračují v rozvíjení schopnosti plánovat, vést a reflektovat výuku anglického jazyka.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (12.09.2021)
V případě přesunu výuky do online prostředí budou semináře probíhat v rozvrženém čase v plném rozsahu prostřednictvím Zoomu.
Literature -
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (26.10.2019)
Obligatory:
Field, J.: Listening in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.
Harmer, J. How to Teach Writing. Harlow: Pearson Education Limited, 2004.
Nuttall, C.: Teaching Reading Skills In a Foreign Language. Oxford: Macmillian, 1996.
Thornbury, S. How to Teach Speaking. Harlow: Pearson Education Limited, 2005.
Optional:
Cameron, L.: Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (26.10.2019)
Základní:
Field, J.: Listening in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.
Harmer, J. How to Teach Writing. Harlow: Pearson Education Limited, 2004.
Nuttall, C.: Teaching Reading Skills In a Foreign Language. Oxford: Macmillian, 1996.
Thornbury, S. How to Teach Speaking. Harlow: Pearson Education Limited, 2005.
Doporučená:
Cameron, L.: Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
Syllabus
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (13.09.2019)
Language skills: introduction
Teaching listening
Teaching speaking
Teaching reading
Teaching writing
Planning effective skill-oriented lessons
Teaching mediation skills
Final presentations
Course evaluation
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (12.09.2020)
1) Attendance (no more than 2 missed classes)
2) Required reading; completing all reading-related tasks
3) Active participation in creating and delivering a team presentation on how to teach one of the skills. The presentation will be composed of a theoretical summary (10 - 15 minutes, correct use of English; please include the key points to remember plus additional information that you found in literature) and micro-teaching (15 – 20 minutes, correct use of English; a practical demonstration of putting theoretical principles into practice).
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (12.09.2020)
1) Docházka (povoleny 2 absence)
2) Studium odborné literatury, splnění všech zadaných úkolů
3) Aktivní účast na přípravě a realizaci týmové prezentace a mikrovyučování, max. 2 pokusy, podmínkou je správnost a koherence jazykového projevu