SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of mathematics I. - O01210051
Title: Didaktika matematiky I.
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: Rok2
Old code: DIMA
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Classification: Teaching > Mathematics
Pre-requisite : O01110032, O01310247, O01310261
Is incompatible with: OK0310051
Is pre-requisite for: O01110614, O01110613, O01110612X, O01210151, O01110612
Is interchangeable with: OK0310051
Annotation -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (19.02.2021)
The course is focused on the preparation of students for their teaching practice in the domain of teaching mathematics. The students get various non-traditional mathematical environments in which they develop not only mathematical but also didactic abilities, formulating new problems, discussing difficulties of problems for pupils, creating cascades of problems and new mathematical environments.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (19.02.2021)

To open to the students the world of didactics of mathematics with a close link to their personal experience, both mathematical and antropo-mathematical.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Radka Havlíčková, Ph.D. (23.02.2021)

Materiály k předmětu jsou ukládány na společný sdílený prostor v Moodlu (v předmětu Didaktika matematiky I).

Jana Slezáková

Výuka (přednášky a seminář J. Slezákové)  pravidelně probíhá na odkazu: https://meet.google.com/aim-gaav-cav

Milena Kvaszová

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ade92a662e4b54b3d8ef13562e882fbae%40thread.tacv2/conversations?groupId=d05c797d-d83a-4ce6-9e24-1f8e7cbc64ca&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

Radka Havlíčková

středeční i páteční paraleka: MS Teams, kód týmu: 2n0mndx

Literature -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (19.02.2021)

Hejný, M. a kol. (1990) Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava : SPN.

Hejný, M., Stehlíková, N. (1999): Číselné představy dětí. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.

Hejný, M.: Záporná čísla. In: (Eds.) (2004) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, s. 327-342.

Hejný, M.: Zlomky. In: (Eds.) (2004) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, s. 343-356.

Hejný, M. Kuřina, F. (2009). Dítě, škola  a matematika: Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha : Portál.

Hejný, M. (2014): Vyučování orientované na budování schémat - Aritmetika 1. stupně ZŠ, Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.

Kubínová, M. (2002): Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.

Tichá, M. (1998) Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In (Eds.) M. Ausbergerová, J. Novotná: Plzeň : 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. JČMF, s. 133-138.

 

Textbooks of mathematics for primary schools

 

Other working materials which are available on kmdm.pedf.cuni.cz after registartion.

Teaching methods -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (19.02.2021)

Lecture and seminars

Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (19.02.2021)

discussion

Syllabus -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (19.02.2021)

Content:
1. Image of natural numbers (state, magnitude, address, operator). Different semantic types of addition/subtraction.

2. Conceptualisation of process, procept. Perception of number. Big numbers. Rhythm. Regularities.

3. Additive operations. Mental characteristics of drill. Automatisation. Mental calculations, written algorithms, semantic models.

4. Solving and posing word problems. Anti-signal. Pupils' mistakes.

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html