SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Human ontogeny and health education I - O01102001
Title: Vývojová biologie a zdravotní výchova I
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2008
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: VBZV
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
Classification: Biology > Biology, Anthropology, Cell Physiology and BioChemistry, Developmental Biology, Didactics of Biology, Ecology, Entomology, Ecology and Environmentalism, Ecology and Ethology, External Subjects, General Subjects, Geobotany, Genetics, Human and Animal Physiology, Hydrobiology, Immunology, Microbiology, Molecular biology, Neurobiology, Non-Vascular Plant Botany, Non-Vertebrates Zoology, Plant Anatomy and Physiology, Parasitology, Plant molecular Biology, Theoretical Biology, Vertebratology, Virology, Vascular Plant Botany
Is incompatible with: OK0602101
Is pre-requisite for: O01102002
Is interchangeable with: OK0602101
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Lucie Hlaváčová, Ph.D. (07.09.2017)
Základní přehled vývoje a funkce jednotlivých orgánových soustav lidského těla. Důraz je kladen na stavbu, vývoj a růst kostí, proměny kostry během života a rozdíly ve stavbě mezi muži a ženami. Z dalších orgánových soustav se zaměříme především na systémy řízení růstu a funkce těla, hormonální a nervovou soustavu. V rámci cvičení bude probíhat především praktická aplikace tematických celků biologie člověka v podobě rozmanitých didaktických aktivit (např. měření pomocí somatometrických měřidel, experimenty, práce s textem, tvorba myšlenkových map, tvorba posteru atp.). Témata cvičení zahrnují somatometrii, smyslové receptory, ontogenezi člověka v kontextu biologické evoluce a evoluční psychologie. V rámci jednotlivých cvičení budou studenti vytvářet portfolio, které se stane součástí podkladů k udělení zápočtu. Instrukce a potřebné materiály k tvorbě jednotlivých úkolů portfolia budou studentům průběžně poskytovány na cvičení, případně rozesílány emailem.
Literature - Czech
Last update: EHLER/PEDF.CUNI.CZ (08.12.2010)

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. SPN, Praha 1993.

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Karolinum, Praha, 2008.

PŘÍVRATSKÝ, V. Biologie člověka pro posluchače oborového studia pedagogických fakult. Nakl. H + H, Praha 1993.

ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha 2001.

ULIASEK S.J., JOHNSTON F.E., PREECE M.A. The Cambridge Encyclopedia of Human Growth and Development. Cambridge University Press, Cambridge 1998.

ROKYTA R. Fyziologie. ISV nakladatelství, Praha 2000.

MALÁ H., KLEMENTA J. Biologie dětí a dorostu. SPN, Praha 1985

Requirements to the exam - Czech
Last update: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (04.01.2020)

Splnění podmínek cvičení:

- Účast na cvičeních (povolena 1-2 absence)

- Vytvoření portfolia a jeho odevzdání v papírové nebo elektronické podobě (termín odevzádní upřesněn na prvním cvičení).

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (04.01.2020)

V tomto předmětu budou probírány následující tématická bloky (cvičení jsou věnována zejména procvičování anatomie kostí a zákonitostí růstu a vývoje kostry a celého pohybového aparátu):

Kosterní soustava: vývoj a růst kostí, spojení kostí, popis, funkce a orientace jednotlivých kostí v těle, základy určování věku a pohlaví dle znaků na kostře

Svalová soustava: základní charakteristiky svalové tkáně (příčně pruhovaná svalovina, srdeční svalovina, hladká svalovina), stavba a funkce PP svalu, kontrakce PP svalu, sarkomera, svalové bílkoviny, propriorecepce, funkce svalové soustavy, flexe, extenze, abdukce, addukce, rotace, oposice, rozdělení svalů dle jejich funkce, příklady největších a nejdůležitějších svalů v těle (poloha, funkce, stavba)

Dýchací soustava: základní stavba a funkce, křížení dýchací a trávicí soustavy, tvorba hlasu, pneumothorax, tracheotomie, funkce plic a výměna dýchacích plynů v plicních sklípcích

Trávicí soustava: základní stavba a funkce, přidružené žlázy s exokrinní funkcí, produkce a funkce jednotlivých trávicích enzymů, portální systém jater, základní přehled metabolismu z hlediska energie a zpracování hlavních typů živin (cukry, tuky, bílkoviny), basální metabolismus

Krev+Kardiovaskulární soustava: Složení a funkce krve, krevní buňky, hemoglobin, imunita (vrozená a získaná, specifická a nespecifická), krevní skupiny, stavba a funkce srdce, převodní systém srdeční, srdeční revoluce, základní přehled kardiovaskulárního oběhu (malý a velký oběh), rozdíly mezi oběhem před narozením (fetální oběh) a po narození, přestavby oběhu těsně po porodu

Endokrinní soustava: hormon jako první posel, hierarchická organizace endokrinního systému, hypotalamo-hypofyzární osa, stavba, funkce a poruchy jednotlivých orgánů s vnitřní sekrecí, osa růstového hormonu, osa hormonů štítné žlázy (+ příštítná tělíska), osa hormonů kůry nadledvinek, osa pohlavních hormonů, epifýza, endokrinní fuknce slinivky břišní, ICP model/křivka

Nervová soustava: Nervová tkáň (neurony a gliové buňky),  klidový a akční potenciál, stavba a funkce CNS (prodloužená mícha, most, střední mozek, mozeček, mezimozek, koncový mozek), základní přehled periferního nervového systému (somatický a viscerální, motorický a sensitivní)

Smysly a kůže: základní stavba a funkce oka, sluchového a rovnovážného aparátu ucha, čichu a chuti, poruchy zraku, pohyby očí, kůže - její stavba, funkce a deriváty

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Lucie Hlaváčová, Ph.D. (12.10.2017)

Předmět je ukončen zápočtovým testem (vypsány budou minimálně 2 opravné termíny)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html