Last update: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (06.05.2021)
Basic principles of comuter game development. Using Unity editor for creating of simple games.
Study of the subject as well as a design and presentation of teaching hour.
Last update: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (06.05.2021)
Základní principy počítačových her. Práce s editorem Unity, tvorba jednoduchých her.
Vlastní práce i příprava a realizace výuky.
Course completion requirements -
Last update: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (06.05.2021)
Students will receive a credit for this course by successfully completing the following requirements:
Active participation in the practice sessions in the computer lab. Generally this means that students must study as well as to prepare a presentation of given topic and teach it.
Completion of a semester programming project by the deadline fixed by the instructor.
Due to the nature of the first two requirements, a failed attempt cannot be repeated as is possible for exams. The instructor may establish conditions whereby a student can resubmit their semester project after improving deficiencies that were found the first time around.
Last update: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (06.05.2021)
Předmět je zakončen klasifikovaný zápočtem. K získání zápočtu se požaduje:
aktivní účast na cvičení spočívající jak ve studiu, tak i ve vlastních vystoupeních
vypracování zápočtového programu a jeho odevzdání do stanoveného termínu
Povaha prvních dvou požadavků neumožňuje vypsat opravné termíny.
Vyučující může stanovit podmínky, za nichž student může opakovaně odevzdat zápočtový program po odstranění nalezených závad.
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Pavel Töpfer, CSc. (25.05.2022)
Tomáš Holan: UNITY - První seznámení s tvorbou počítačových her, CZ.NIC, Praha 2020 (https://knihy.nic.cz/#Unity)
Unity Manual (https://docs.unity3d.com/Manual)
Syllabus -
Last update: doc. RNDr. Pavel Töpfer, CSc. (25.05.2022)
game engine, game smyčka, Unity engine
Unity editor, project, Hierarchy, Inspektor, Scene and Assets windows, running the game
building the project
scene editation , game objects, components transform and RigidBody
scripts, Start(), Update() and FixedUpdate() methods, script paramettres, finding the game object
game object movement, user input - keyboard and mouse
camera and its movement, first person and thord person view
collision detection - collider, trigger
Assets
prefab
ray-casting
playing sound
resources, adding, access from the script, export and import assets between projects
user interface, Canvas, UI components
scenec - loading a scene, persistent data
joints
particle systems
Last update: doc. RNDr. Pavel Töpfer, CSc. (25.05.2022)
herní engine, herní smyčka, Unity engine
prostředí Unity, projekt, okno Hierarchie, okno Inspektor, okno Editoru scény, okno Assets, spuštění hry
sestavení projektu
tvorba a editace scény, herní objekty, komonenty, komponenta transform, komponenta RigidBody
skripty, komponenta skript, metody Start(), Update(), FixedUpdate(), parametry skriptu, vyhledání herního objektu
pohyb herního objektu, ovládání - klávesnice, myš
kamera a její pohyb, pohled první osoby, pohled(y) třetí osoby
detekce kolizí - kolider, trigger
Assets
prefab
ray-casting
přehrávání zvuku
práce s resources, přidání, přístup ze skriptu
přenos Assets mezi projekty
uživatelské rozhraní, Canvas, komponenty pro ovládání