SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Computer science and Didactics of Computer science - NSZU023 (Učitelství informatiky nMgr. (2022))
Title: Informatika a didaktika informatiky
Guaranteed by: Student Affairs Department (32-STUD)
Faculty: Faculty of Mathematics and Physics
Actual: from 2022
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, STEX [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: can be fulfilled in the future
no points awarded for fulfilment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Dina Novotná Obeidová (01.08.2022)

Požadavky znalostí ke státní závěrečné zkoušce z informatiky a didaktiky informatiky

Odborná témata

1. Počítačová geometrie a grafika

Barvy v počítačové grafice, barevné systémy, rastrová a~vektorová grafika, průhlednost, kreslicí algoritmy a anti-aliasing. Matematika pro 3D grafiku (homogenní transformace, projekce), reprezentace a zobrazení 3D scén. Principy zobrazování 3D scén na GPU (jen základy). Základy realistického renderingu, základy stínování.

2. Základy tvorby webu

Umístění stránek na internetu, zobrazení v~prohlížeči, webhosting, doména; cache, cookies. Přehled základních webových technologií a~příklady jejich použití (HTML5, CSS3, JavaScript, AJAX, server-side jazyky, databáze, API), responsivní layout. Přístupnost webu, SEO optimalizace. Frameworky, systémy pro správu obsahu. Statické vs. dynamické stránky, průběh zpracování formuláře. Bezpečnost webových aplikací - certifikáty, HTTP/HTTPS, same-origin policy. Digitální stopa, cookies.

3. Základy složitosti a vyčíslitelnosti

Časová a prostorová složitost – vztah determinismu a~nedeterminismu. Polynomiální převeditelnost, P– a~NP–problémy, NP–úplnost. Algoritmicky vyčíslitelné funkce, jejich vlastnosti, Churchova teze. Rozhodnutelné a částečně rozhodnutelné jazyky a jejich vlastnosti. Algoritmicky neřešitelné problémy.

4. Informační technologie

Ztrátová a bezztrátová komprese dat, metody a využití. Formáty multimediálních souborů (grafika, audio, video). Vyhledávání informací na webu, centralizované vyhledávače, PageRank, decentralizované vyhledávání, sítě typu P2P. Kryptografie s veřejným klíčem, elektronický podpis, kryptoměny. Neuronové sítě (základy).


Didaktická témata

Metodicky zajímavý krátký výklad některého z předem známých témat.

Hodnotí se především metodický přístup k výkladu a vystižení podstaty problematiky.

Student si téma připraví pro žáky druhého stupně základní školy nebo gymnázia.

Výklad pro 2. stupeň ZŠ

  • Proměnná

  • Podmínka

  • Cyklus s pevným počtem opakování

  • Cyklus s podmínkou

  • Podprogram

  • Dvojková soustava a její význam pro digitální svět

  • O~čem je „umělá inteligence“ - stručný úvod pro dvanáctileté

  • Princip ukládání dat na počítači; trvalé úložiště vs. operační paměť; alokační tabulka souborů, mazání dat z počítače

  • Principy fungování internetu a struktura internetu; pojmy server, router, uživatelský počítač, IP adresa, útok DoS (Denial of service)

  • Posílání dat po internetu; koncepty stahování (download), nahrávání na internet (upload) a streamování

  • Koncept digitální stopy a identity na internetu – pro dvanáctileté

    Výklad pro gymnázium

  • Základy objektově orientovaného programování, rozdíl mezi jednoduchou proměnnou a objektem, objekt a jeho vlastnosti, metody

  • Vyhledávání v poli (sekvenční, binární, pomocí zarážky)

  • Výpočet hodnoty polynomu Hornerovým schématem

  • Generování všech permutací v lexikografickém uspořádání

  • Jednoduchý třídicí (řadicí) algoritmus

  • Quicksort

  • Heapsort

  • Rekurzivní podprogramy

  • Průchod stromem do hloubky a do šířky (rekurze, zásobník, fronta)

  • Prohledávání s návratem (backtracking)

  • Vyhledávání, vkládání a vypouštění v binárním vyhledávacím stromu

  • Algoritmus minimaxu

  • Algoritmy vyčíslení hodnoty aritmetického výrazu

  • Grafy a jejich reprezentace

  • Nalezení minimální kostry grafu

  • Dijkstrův algoritmus

  • Určení délky nejdelší rostoucí vybrané podposloupnosti

  • Gaussova eliminace

  • Viditelnost proměnných, způsoby předávání parametrů procedur a funkcí

  • Reprezentace 2D obrázků na počítači (vektor vs. rastr a důležité pojmy s tím související)

  • Reprezentace barev v počítači (RGB, CMYK, HSV)

  • Z čeho se skládá 3D scéna a jak se zobrazuje na GPU

  • Základní formáty pro ukládání rastrových obrázků (JPEG, GIF, PNG, BMP, TIFF,...), jejich možnosti a výhody; vysvětlení principu ztrátové a bezztrátové komprese

  • O čem je „umělá inteligence“ - stručný úvod pro sedmnáctileté

  • Co znamená „šifrování dat“ - stručný úvod; princip šifry, podpisu, klíče, certifikátu

  • Co je to operační systém; kernel, ovladače, plánovač, jádra procesoru

  • Posílání emailů, vysvětlení cesty od odesílatele k příjemci, zabezpečení, spam a spamové filtry, útoky vedené pomocí emailů

  • Koncept digitální stopy a identity na internetu – pro sedmnáctileté

  • Zadání skupinového úkolu na téma evidence dat do sdílené tabulky (úlohu vymyslí student)

  • Vysvětlení pojmu informační systém na jednoduchém konkrétním příkladu

  • Pojem dotazu v relační databázi, dotazovací jazyky typu SQL

  • Návrh počítačové hry: sestavení návrhu nějaké (obecně známé) hry

  •  
    Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html