Last update: doc. Ing. Jaroslav Křivánek, Ph.D. (26.05.2011)
Advanced course in computer graphics with the emphasis on image synthesis. Main topics are rendering equation, Monte-Carlo rendering methods, path tracing, photon mapping etc. Furthermore, the course gives a survey of selected methods from advanced computer graphics such as computational photography, HDR and one mapping, sound simulation, inverse kinematics, skinning, motion capture, dynamics of rigid bodies and fluids.
Last update: G_I (26.05.2011)
Přednáška volně navazuje na Počítačovou grafiku II (NPGR004) a je určena pro vážné zájemce o počítačovou grafiku.
Pokrývá moderní oblasti realistické syntézy obrazu: zobrazovací rovnice, Monte Carlo metody (sledování cest, fotonové
mapy atd.) a dále podává stručných přehled o dalších vybraných tématech z pokročilé počítačové grafiky, jako např.
výpočetní fotografie, HDR a mapování tónů, simulace zvuku, inverzní kinematika, skinning, motion capture, dynamika
pevných těles a kapalin.
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Tomáš Iser, Ph.D. (05.10.2023)
To pass the labs, the student has to submit assignments and get at least 50% points from the creative assignment and at least 50% points from the programming assignments in total.
To pass the final exam, the student has to receive at least 50% points from the exam and their overall points must be at least 50% of the maximum.
Last update: Mgr. Tomáš Iser, Ph.D. (05.10.2023)
Pro udělení zápočtu je třeba odevzdat vypracované úlohy a to tak, že student získá alespoň 50% bodů z kreativní úlohy a 50% ze všech programovacích úkolů dohromady.
Dále je povinností složit zkoušku a to tak, že ze zkoušky student získal alespoň 50% bodů a celkový součtový bodový zisk je alespoň 50% bodů.
Literature -
Last update: doc. Ing. Jaroslav Křivánek, Ph.D. (03.09.2019)
Pharr M., Jakob W., Humphreys G.: Physically Based Rendering: From Theory To Implementation. Morgan Kaufmann; 3rd edition, 2016.
http://www.pbr-book.org/3ed-2018/contents.html
Veach E.: Robust Monte Carlo Methods for Light Transport Simulation, Ph.D. dissertation, Stanford University, 1997.
Last update: doc. Ing. Jaroslav Křivánek, Ph.D. (03.09.2019)
Pharr M., Jakob W., Humphreys G.: Physically Based Rendering: From Theory To Implementation. Morgan Kaufmann; 3rd edition, 2016.
http://www.pbr-book.org/3ed-2018/contents.html
Veach E.: Robust Monte Carlo Methods for Light Transport Simulation, Ph.D. dissertation, Stanford University, 1997.
Syllabus -
Last update: doc. Ing. Jaroslav Křivánek, Ph.D. (03.09.2019)
1. Rendering theory:
Radiometric quantities, BRDF, local and global rendering equation.
2. Monte Carlo rendering methods:
Monte Carlo integration methods for integration and for solution of integral equations, combined estimators. Applications for in: path tracing, bidirectional path tracing, photon mapping, irradiance caching.
Last update: doc. Ing. Jaroslav Křivánek, Ph.D. (03.09.2019)
1. Teorie zobrazování:
Radiometrické veličiny, BRDF, lokální a globální zobrazovací rovnice.
2. Zobrazování metodami Monte Carlo:
Metody Monte Carlo pro integraci a řešení integrálních rovnic, kombinované estimátory. Aplikace na zobrazovací rovnice: sledování cest, obousměrné sledování cest, fotonové mapy, caching osvětlení.