SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Methodology of Pedagogical and Educational Research - NPED040
Title: Úvod do metodologie pedagogických a didaktických výzkumů
Guaranteed by: Department of Physics Education (32-KDF)
Faculty: Faculty of Mathematics and Physics
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
Guarantor: PhDr. Martin Chvál, Ph.D.
Annotation -
Last update: T_KDF (20.04.2004)
Introductive seminar to scientific methods of social sciences, mainly oriented to educational and instructional research. Basic questions of designing, realization and interpretation of the research, incl. statistical analysis of data. The course is aimed to all students interested in the topic, mainly to the major teacher students who intend to involve educational research in their diploma thesis.
Literature - Czech
Last update: CHVÁL (27.04.2004)

a) Obecně metodologická problematika vědy.

Fajkus, B.: Současná filosofie a metodologie vědy. Praha, Filosofia 1997. ISBN 80-7007-095-1.

Kuhn, T. S.: Struktura vědeckých revolucí. Praha, OIKOYMENH 1997.

Popper, K. R.: Věčné hledání. Praha, Prostor 1995.

Popper, K. R.: Logika vědeckého zkoumání, Praha, OIKOYMENH 1997.

Král, M.: Změna paradigmatu vědy. Praha, Filosofia 1994.

Weber, M.: Metodologie, sociologie a politika. Praha, OIKOYMENH 1998.

Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha, Testcentrum 2001. ISBN 80-86471-07-1.

b) Metodologie pedagogických výzkumů

Základní:

Pelikán, J.: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha, Karolinum 1998. ISBN 80-7184-569-8.

Kerlinger, F. N.: Základy výzkumu chování. Praha, Academia 1972.

Ferjenčík, J.: Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha, Portál 2000. ISBN 80-7178-367-6.

Skalková, J. a kol.: Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha, SPN 1983.

Gavora, P.: Výzkumné metody v pedagogice. Brno, Paido 1996.

Doplňková:

Hrabal, V.: Jaký jsem učitel? Praha, SPN 1988.

Byčkovský, P.: Základy měření výsledků výuky. Tvorba didaktického testu. Praha, ČVUT 1982.

Chráska, M.: Didaktické testy. Brno, Paido 1999.

Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha, Karolinum 1998. ISBN 80-7184-141-2.

Říčan, P.: Úvod do psychometrie. Bratislava, Psychodiagnostické a didaktické testy 1978.

Svoboda, M.: Psychologická diagnostika dospělých. Praha, Portál 1999.

c) Statistika

Škaloudová, A.: Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha, PedF UK 1998.

Chráska, M. – Janák, V.: Statistika pro pedagogy. Olomouc, PedF UP 1990.

Clauss, G. – Ebner, H.: Základy štatistiky pre psychológov, pedagógov a sociológov. Bratislava, SPN 1988.

Swoboda, H.: Moderní statistika. Praha, Svoboda 1977.

Lindquist, E. F.: Statistická analýza v pedagogickém výzkumu. Praha, KPÚ 1965.

Anděl, J.: Statistické metody. Praha, Matfyzpress 1993.

Ebner, H.: Základy štatistiky pre psychológov

WWW.statsoft.cz

d) Literatura z oblasti kvalitativní metodologie

Strauss, A. – Corbinová, J.: Základy kvalitativního výzkumu. Brno, Albert 1999.

Hendl, J.: Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha, Karolinum 1997.

Kučera, M.: Školní etnografie. Přehled problematiky. Studia paedagogica 8, Praha, PedF UK 1992.

Ohniskové skupiny. Brno, Albert 2001.

Syllabus -
Last update: CHVÁL (27.04.2004)

Quantitative and qualitative research paradigm is social sciences, research strategies, research design and research plan (topic, problem, hypothesis, types of measurement, sample and population, classic test theory, validity, reliability, standardized tests preparation, data storage, ethics in research.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html