SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedagogy II (CŽV) - NMUM806
Title: Pedagogika II (CŽV)
Guaranteed by: Department of Physics Education (32-KDF)
Faculty: Faculty of Mathematics and Physics
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 3
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: NPED035
Additional information: http://kdf.mff.cuni.cz/vyuka/pedagogika/
Guarantor: RNDr. Pavla Zieleniecová, CSc.
Classification: Mathematics > Mathematics, Algebra, Differential Equations, Potential Theory, Didactics of Mathematics, Discrete Mathematics, Math. Econ. and Econometrics, External Subjects, Financial and Insurance Math., Functional Analysis, Geometry, General Subjects, , Real and Complex Analysis, Mathematics General, Mathematical Modeling in Physics, Numerical Analysis, Optimization, Probability and Statistics, Topology and Category
Incompatibility : NPED035
Interchangeability : NPED035
Is incompatible with: NPEP902, NPEP402, NPED035
Is interchangeable with: NPED035
Annotation -
Last update: JUDr. Dana Macharová (10.10.2012)
The seminars of the course are oriented to practical training of teacher activities (planning and realization of a lesson; teacher speaking skills; traditionalism and alternative styles of teaching and education; diagnostics of student outcomes etc.). The content of the course is especially oriented to learning and instruction in mathematics and physics at secondary schools.
Course completion requirements - Czech
Last update: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (28.04.2020)

1) Původně požadovaná ¾ účast na prezenční výuce je nahrazena pro studenty prezenčního i kombinovaného studia i studenty kurzu CŽV povinností získání 7 bodů. Možnosti získání bodů jsou podrobně popsány v moodle v kurzu Pedagogiky. Zahrnují jak již proběhlou prezenční účast tak povinnosti splnit určitý počet úkolů dle vlastního výběru studentů. Úkoly i studijní podklady k jejich řešení jsou k dispozici též v uvedeném kurzu v moodle.

2) Seminární práce na zvolené téma v rozsahu 5 normostran (9000 ± 900 znaků). Téma může student zvolit z nabídnutého seznamu (seznam témat je uveden v nultém studijním podkladu na stránce http://kdf.mff.cuni.cz/vyuka/pedagogika), nebo si téma práce zvolí a ohlásí je vyučující nejpozději do 1 měsíce od zahájení výuky v letním semestru. Vyučující téma potvrdí, případně navrhne jeho úpravu. Seminární práce bude mít tuto strukturu: a) Úvod cca ½ str. (zdůvodnění volby tématu; cíl práce), b) teoretický základ 2 – 2 ½ str. (na základě literatury), c) vyvození odpovědi ve vztahu k cíli(1 ½ - 2 str.), d) shrnutí a závěr.

Student získá zápočet na základě splnění bodů 1 a 2, náhradní termín povaha kontroly studia vylučuje.

Literature - Czech
Last update: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (28.04.2020)

Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 1996, Průcha, J.: Přehled pedagogiky. Portál, Praha 2000

Skalková, J.: Obecná didaktika. ISV nakladatelství, Praha 1999

Bílá kniha ? Národní program rozvoje vzdělanosti v České republice. MŠMT, Praha 2001

Komenský, J.A.: Didaktika analytická. Praha l946 či jiná vydání

Carlgren, F.: Výchova ke svobodě. Praha, Baltazar 1991, Holt, J.: Proč děti neprospívají? Praha, Agentura Strom 1995

Kovaliková, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž, Spirála, Pike, G., Selby, D.: Globální výchova. Praha, Grada 1994, Průcha, J.: Alternativní školy. Praha, Gaudeamus 1994

Rýdl, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, Marek Zeman 1994 (

Rýdl, K.: Cesta k autonomní škole. Praha, Agentura Strom 1996, Badegruber, B.: Otevřené učení ve 28 krocích. Praha, Portál 1997, Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha, Portál 1994

Schimunek, F. P.: Slovní hodnocení žáků. Praha, Portál 1995, Silberman, M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.. (Osvědčené způsoby efektivního vyučování.) Praha, Portál 1997

Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Praha, Portál 1999, Hrabal, V.: Jaký jsem učitel? Praha, SPN l988

Havlík, R., Novotná, M., Prokop, J.: Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha, Univerzita Karlova 1993, Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno, Masarykova univerzita 1995

Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., Švec, V.: Učitelovo pojetí výuky. Brno, MU 1996, Pasch, M., ad.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině.. Praha, Portál 1998, Pelikán, J.: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha, Karolinum 1998, Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál 1997

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (28.04.2020)

§ Vyučovací metody a organizační formy.

§ "Neuvědomělý" metodický přístup učitele: intuice a nápodoba. Vyučovací metody a jejich rámcová klasifikace. Vyučovací hodina, její typy a fáze, dramatické prvky její stavby.

§ Aktivizující metody a jejich zavádění do výuky. Strategie řešení problémů, problémové vyučování, projektová výuka, kooperativní výuka, heuristická metoda, diskuse, týmové vyučování, případová metoda, inscenační metoda. Didaktické hry a soutěže.

§ Diagnostické a klasifikační metody. Didaktické testy. Hodnocení žáků, klasifikace a slovní hodnocení, funkce hodnocení, rozvíjení hodnotící aktivity žáků, sebehodnocení.

§ Organizační formy výuky. Frontální, skupinová a individuální výuka. Diferenciace a individualizace ve vyučování.

§ Vliv nových technologií: distanční výuka, multimediální prostředky.

§ Otevřené vyučování, inklusivní vzdělávání, konstruktivistický přístup.

§ Vzdělávací soustava.

Druhy a typy škol, vzdělávací soustava v ČR, systém výchovného poradenství. ČŠI a hodnocení škol. Školská soustava a problémy s ní spojené, domácí vzdělávání, alternativní školy ? příklady a charakteristika. Mezinárodní klasifikace stupňů vzdělávání, mezinárodní výzkumy vzdělávání, vzdělávací soustava ve vybrané zemi. Současné tendence, autonomie škol.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html