Last update: RNDr. Jakub Staněk, Ph.D. (14.06.2019)
The third teaching practice is focused on teaching mathematics at upper secondary schools under the guidance
of an experienced teacher of mathematics.
Last update: RNDr. Jakub Staněk, Ph.D. (30.04.2019)
Třetí pedagogická praxe je zaměřena na náslechy a samostatné výstupy na
střední škole pod vedením zkušeného fakultního učitele.
Pedagogická praxe je zajišťována zejména prostřednictvím fakultních škol, jejich seznam viz
https://www.mff.cuni.cz/cs/verejnost/fakultni-skoly/seznam-fakultnich-skol-mff-uk.
Course completion requirements -
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (29.10.2019)
Requirements for receiving the credit:
1. Observe at least 12 math lessons(especially at the faculty teacher, then at colleagues and other teachers at the school).
2. Teach at least 12 math lessons.
3. Assist in other activities according to the instructions of the faculty teacher (e.g. correction of written works, assistance in teaching in the computer room, supervision, consultation, preparation of aids, etc.).
4. Participate in reflection seminar on the third pedagogical practice.
5. Elaborate written analysis of one math lesson taught by the student.
In justified cases where a student is teaching part-time or full-time at the relevant type of school, recognition of this subject can be requested.
Attempt to receive the credit cannot be repeated.
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (05.10.2017)
Podmínky pro získání zápočtu:
1. Hospitovat alespoň ve 12 výukových hodinách matematiky (zejména u fakultního učitele, dále u kolegů a dalších učitelů na dané škole).
2. Vykonat alespoň 12 samostatných výstupů (odučit 12 vyučovacích hodin matematiky).
3. Pomáhat při dalších aktivitách dle pokynů fakultního učitele (např. oprava písemných prací, asistence při výuce v počítačové učebně, dozor, konzultace, příprava pomůcek apod.).
4. Zúčastnit se povinného reflektivného semináře k pedagogické praxi (termín a místo konání budou upřesněny na začátku praxe).
5. Písemně vypracovat analýzu jedné odučené hodiny a odevzdat ji konzultantovi.
V odůvodněných případech, kdy student učí na částečný či plný úvazek na příslušném typu školy, lze požádat o uznání pedagogické praxe.
Povaha předmětu neumožňuje opravný termín zápočtu v daném semestru.
Literature -
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (29.10.2019)
School educational program.
Contemporary school laws and documents, textbooks, practice books according to request of faculty teacher.
Contemporary pedagogical and psychological literature.
Janík, T., Stuchlíková, I. Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione 1(1), 2010, 5-32.
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (29.10.2019)
Rámcový vzdělávací program. Školní vzdělávací program.
Aktuální školské zákony a dokumenty, učebnice a sbírky úloh podle požadavků školy, resp. fakultního učitele.
Současná pedagogicko-psychologická literatura.
Janík, T., Stuchlíková, I. Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione 1(1), 2010, 5-32.
Syllabus -
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (14.06.2019)
Student observes the lessons of experienced mathematics teacher or lessons of his/her colleagues, who practice at the same school (at least 12 lessons), he/she teaches at least 12 mathematics lessons. Student actively participates in other pedagogical activities (supervision, consultation, preparation of aids, etc.). He/she participates the final reflection seminar (the date will be specified before the beginning of practice). The student will also elaborate a written analysis of one his/her lesson.
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (12.01.2016)
Student hospituje ve výuce fakultního učitele a také ve výuce svých kolegů, kteří souběžně konají praxi na téže škole. Vykoná nejméně 12 samostatných výstupů, tj. odučí alespoň 12 hodin, a absolvuje nejméně 12 hospitací. Pomáhá při přípravě výukových hodin, opravách písemných prací, asistuje při výuce v počítačové učebně. Aktivně se zapojuje do dalších pedagogických povinností (dozor, porady, konzultace, příprava pomůcek apod.).
Součástí předmětu je povinný seminář věnovaný reflexi pedagogické praxe (termín a místo konání budou upřesněny před zahájením praxe). Student dále vypracuje k zápočtu písemnou analýzu jedné odučené hodiny.