SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Mathematics II - NMTM406
Title: Didaktika matematiky II
Guaranteed by: Department of Mathematics Education (32-KDM)
Faculty: Faculty of Mathematics and Physics
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 5
Hours per week, examination: summer s.:2/2, C+Ex [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc.
Mgr. Vahid Borji, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: RNDr. Jakub Staněk, Ph.D. (20.01.2019)
Poznávací a pojmotvorný proces v dalších tématech školské matematiky na druhém stupni základní školy a na střední škole. Analýza koncepce a obsahu některých partií školské matematiky včetně identifikace obtíží žáků v těchto tématech; hodnocení žáků. Digitálních technologie ve výuce matematiky.
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (18.03.2024)

Získání zápočtu je podmínkou pro konání zkoušky.

Podmínky získání zápočtu:

1. Aktivní účast na cvičeních, povoleny jsou nejvýše tři absence. V odůvodněných případech lze absence nahradit vypracováním dalších úkolů.

2. Vypracování dvou úkolů v průběhu semestru a jejich odevzdání v předepsaných termínech včetně prezentace v rámci cvičení. Témata úkolů:

a) příprava na výkladovou hodinu z planimetrie na 2. stupni ZŠ nebo na SŠ,

b) návrh aktivity žáků ve výuce geometrie s využitím programu GeoGebra.

Charakter zápočtu neumožňuje jeho opakování.

Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (30.10.2020)

Hejný, M., Novotná, J., Stehlíková, N. (eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK PedF, 2004.

Hejný, M., Kuřina, F. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009.

Kuřina, F. Umění vidět v matematice. Praha: SPN, 1983.

Kuřina, F. Matematika a porozumění světu. Praha: Academia, 2009.

Janík, T., Stuchlíková, I. Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione 1(1), 2010, 5-32.

Moravcová,V., Robová,J.,Kaňková, Š. Práce s kartézskou soustavou souřadnic. In Náměty na aktivity rozvíjející matematickou gramotnost. Praha: PedF UK, 2019. Dostupný online: http://pages.pedf.cuni.cz/sc25/files/2020/02/N%C3%A1m%C4%9Bty-na-aktivity-rozv%C3%ADjej%C3%ADc%C3%AD-matematickou-gramotnost.pdf

Odvárko, O. a kol. Metody řešení matematických úloh. Praha: SPN, 1990.

Polák, J. Didaktika matematiky. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2014.

Robová, J. Integrace ICT jako prostředek aktivního přístupu žáků k matematice. Praha: UK, PedF, 2012.

Časopisy Matematika-fyzika-informatika, Učitel matematiky, Scientia in educatione

Názvy a značky školské matematiky. Praha: SPN, 1988.

Slovník školské matematiky. Praha: SPN, 1981.

Současné a starší učebnice matematiky pro druhý stupeň základních škol a pro nižší ročníky víceletých gymnázií

Současné a starší učebnice matematiky pro čtyřleté střední školy

Školské dokumenty a vzdělávací programy

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (01.03.2021)

Získání zápočtu je podmínkou pro konání zkoušky.

Zkouška se skládá z písemné a ústní části. Písemná část předchází ústní části, její nesplnění znamená, že celá zkouška je hodnocena známkou neprospěl(a) a ústní část již nepokračuje. Nesložení ústní části znamená, že při dalším termínu je nutné opakovat obě části zkoušky, písemnou i ústní. Známka ze zkoušky se stanoví na základě hodnocení písemné i ústní části zkoušky.

Písemná část zkoušky se sestává ze čtyř středoškolských příkladů, jejichž řešení je doplněno didaktickými komentáři vztahujícími se k možným obtížím žákům při jejich řešení. Příklady korespondují se sylabem přednášky a s tím, co bylo probíráno na cvičení.

Požadavky u ústní části zkoušky odpovídají sylabu předmětu v rozsahu, který byl prezentován na přednášce.

Syllabus -
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (18.03.2024)

Constructivist approaches to teaching and designing mathematics lessons. Developing pupils’ financial literacy and combinatorial thinking. Some problems of teaching and learning geometry, developing spatial imagination.

Calculus - derivative.

Plane geometry.

Geometry in three-dimensional space.

Using coordinates in geometry.

Combinatorics and its use in probability.

Benefits and risks of digital technology integration.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html