SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Experiential learning and physics education - NFUF810
Title: Zážitková pedagogika a fyzikální vzdělávání
Guaranteed by: Department of Physics Education (32-KDF)
Faculty: Faculty of Mathematics and Physics
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (14.05.2020)
Seminář zabývající se zážitkovou pedagogikou jako jedním z možných přístupů holistického rozvíjení žáka a možnostmi jejího využití v rámci fyzikálního vzdělávání.
Aim of the course - Czech
Last update: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (14.05.2020)

Cílem semináře je seznámit posluchače s teoretickými východisky a principy zážitkové pedagogiky, a to nejenom v rámci teoretických bloků, ale také právě zážitkovou formou tak, aby posluchači byli schopni tento přístup využít ve své budoucí praxi. Kromě běžných oblastí, kde se zážitková pedagogika využívá - jako jsou různé adaptační kurzy, sebezkušenostní bloky výuky či rozvoj klíčových kompetencí, se seminář zaměří i na možnosti využití tohoto přístupu přímo ve výuce fyziky.

Course completion requirements - Czech
Last update: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (13.05.2020)

Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na seminářích a vypracování domácí práce (příprava a odvedení aktivity). Charakter získání zápočtu vylučuje opakování.

Literature - Czech
Last update: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (14.05.2020)

Kirchner J. Psychologie prožitku a dobrodružství, Computer Press, Brno 2009

Hanuš M., Hanuš R. a kol. Instruktorský slabikář, Grada, Praha 2016

Hanuš R., Chytilová L. Zážitkově pedagogické učení, Grada, Praha,

Franc D., Sobková Zounková D. a Martin A. Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press, 2007.

Luckner, John L. Processing the experience: strategies to enhance and generalize learning, Dubuque: Kendall/Hunt, 1997

Broklová Z. Netradiční metody a formy fyzikálního vzdělávání. Dizertační práce, vedoucí práce L. Dvořák. MFF UK, Praha, 2008

Teaching methods - Czech
Last update: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (24.04.2023)

Seminář s aktivním zapojením studentů.

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (14.05.2020)

1) Vznik a vývoj zážitkové pedagogiky, přístup ve světě a v ČR

2) Teoretická východiska a vybraná témata z psychologie prožitku

3) Příprava a vedení programu dle zásad zážitkové pedagogiky

4) Reflexe aktivity - příprava, vedení a úskalí správně vedené reflexe

5) Specifika outdoorového využití zážitkové pedagogiky a základy přípravy vícedenních akcí

6) Využití zážitkové pedagogiky ve výuce fyziky a fyzikálním vzdělávání obecněji

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html