SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Physics II - NFUF502
Title: Didaktika fyziky II
Guaranteed by: Department of Physics Education (32-KDF)
Faculty: Faculty of Mathematics and Physics
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 3
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: RNDr. Martina Kekule, Ph.D.
doc. RNDr. Mgr. Vojtěch Žák, Ph.D.
Incompatibility : NDFY044
Interchangeability : NDFY044
Is incompatible with: NDFY044
Is interchangeable with: NDFY044
Annotation - Czech
Last update: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (09.01.2019)
Předmět navazuje na předmět Didaktika fyziky I a pokračuje v jeho cílech napomoci tomu, aby se ze studentů učitelství fyziky stali reflektivní praktici, tj. učitelé, kteří sledují a vyhodnocují průběh a výsledky výuky s cílem co nejlépe jí porozumět a zlepšovat ji. Nutnou podmínkou k tomu jsou jak dostatečně široké a hluboké znalosti fyzikálního obsahu, tak znalosti a dovednosti spojené s procesy vyučování a učení žáků. V rámci tohoto předmětu zejména zaměřené na hodnocení a poskytování zpětné vazby.
Course completion requirements - Czech
Last update: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (09.01.2019)

K udělení zápočtu je nutná alespoň 75% účast ze stanoveného rozsahu přímé výuky a odevzdání všech zadaných zápočtových prací ve stanovené kvalitě.

Literature - Czech
Last update: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (09.01.2019)

Dvořák, L., Kekule, M., & Žák, V. (2015). Didaktika fyziky včera, dnes a zítra. In I. Stuchlíková & T. Janík (Eds.), Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy (s. 123-157). Brno: Masarykova univerzita.

Fenclová, J. (1982). Úvod do teorie a metodologie didaktiky fyziky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.

Fenclová, J. (1984). Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.

Mandíková, D., & Trna, J. (2011). Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky. Brno: Paido.

Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. (2017). Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita.

Svoboda, E., & Kolářová, R. (2006). Didaktika fyziky základní a střední školy: vybrané kapitoly. Praha: Karolinum.

Žák, V. (2012). Metody a formy výuky. Hospitační arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.

Žák, V. (2018). Kvalita fyzikálního vzdělávání v rukou učitele. Praha: Karolinum.

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (09.01.2019)

Fyzikální úlohy ve výuce fyziky - typy a druhy úloh, jejich zaměření a třídění dle relevantních taxonomií.

Fyzikální experimenty ve výuce fyziky - experimenty heuristické a verifikační, kvalitativní a kvantitativní, jejich didaktické funkce, aplety a demonstrační videa.

Modely a modelování ve výuce fyziky - typy modelů, reprezentace, typické chybné představy žáků.

Hodnocení výuky fyziky - formativní a sumativní, myšlenkové a pojmové mapy, didaktické testy.

Reflexe výuky fyziky - realizovaní kratších úseků výuky studenty, zdokonalování v sebereflexi a reflexi výuky fyziky.

Entry requirements - Czech
Last update: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (09.01.2019)

Studenti mají fyzikální znalosti a dovednosti odpovídající úrovni úspěšného dokončení bakalářského studia učitelství fyziky na MFF UK a zároveň mají již absolvován základní kurz Didaktika fyziky I a rozsáhlejší zkušenosti s výukou fyziky v roli učitelů v rámci pedagogické praxe.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html