SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to methodology of research - NDFY074
Title: Úvod do metodologie výzkumu
Guaranteed by: Department of Physics Education (32-KDF)
Faculty: Faculty of Mathematics and Physics
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 8
Hours per week, examination: winter s.:2/1, C+Ex [HT]
summer s.:2/1, C+Ex [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: English
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: doc. RNDr. Zdena Lustigová, CSc.
Annotation -
Last update: G_U2 (19.05.2010)
This open course is focused mainly on quantitative research methods of the social and behavioral sciences. It includes F2F lessons and a master course in hypertext format, an integrated Moodle learning environment, and an abundance of learning materials (including sample data) applicable to various teaching equipment and spaces.
Aim of the course - Czech
Last update: G_U2 (19.05.2010)

Kurz je určen především postgraduálním studentům, kteří se budou zabývat problematikou výzkumu učení či chování v rámci své práce, a pro které by měla být znalost základů metodologie výzkumné práce a schopnost její aplikace v praxi nezbytnou podmínkou dalšího studia. Ostatním zájemcům pak absolvování kurzu umožní porozumění výsledkům odborných prací z této oblasti. Podmínkou k získání zápočtu/zkoušky je vytvoření vlastního výzkumného projektu a schopnost obhájení zvolených metod.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. RNDr. Leoš Dvořák, CSc. (10.06.2019)

Zápočet a zkouška.

Literature - Czech
Last update: T_KDF (21.02.2011)

Trochim, W. M. K., Donnelly,J.P.(2006) The Research Methods Knowledge

Base.3 Ed. Atomic Dog Publishing Inc (United States),

Mason, J. (2002) Qualitative researching, London, Sage.

Maykut, P. , Morehouse, R. (1994) Beginning Qualitative Research. A

Philosophic and Practical Guide, London, Falmer Press.

Robson, C. (2002) Real world research : a resource for social scientists

and practitioner-researchers, Oxford, Blackwell.

Walford, G. (ed.) (1991) Doing Educational Research, London, Routledge.

Everitt, Brian; Landau, S.; and Leese, M, (2001) Cluster Analysis, 4th

ed., Arnold, London.

Gnanadesikan, R., (1997) Methods of Statistical Data Analysis of

Multivariate Observations, John Wiley and

Sons.

Tucker,R.L., Maccallum, R.C. (2006) Exploratory factor analyses. Available

from http://www.unc.edu/~rcm/book/factor.pdf (21.02.2011)

SPSS tutorials. Available from http://www.spsstools.net/spss.htm

(21.02.2011)

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. RNDr. Leoš Dvořák, CSc. (10.06.2019)

Podmínkou k získání zápočtu/zkoušky je vytvoření vlastního výzkumného projektu a schopnost obhájení zvolených metod.

Syllabus -
Last update: G_U2 (19.05.2010)

1/ Experimental Design

Basics of experimental design

Experimental Design Terminology

Major classes of information

2/ Basic Experimental Designs

Two-group posttest-only randomized experiment

Pretest postes randomized group design.

Examples

3/ Hybrid experimental design

Solomon four groups

Switching replications

Randomized blocks

Examples

4/ Factorial designs

Independant studies

combining independant studies

Examples

5/ Basic Quasi-experimental design

Nonequivalent groups

Regression discontinuity

Examples

6/ Other Quasi-experimental designs

Separate Pre-Post Samples file

Proxy Pretest file

Double Pretest Design file

Nonequivalent Dependent Variables

Examples

7/ Non experimental design

Methods

Examples

8/ Qualitative research

Methods

Threads

Validity and reliability

Examples

9/ How to obtain qualitative data

Interview

Direct observation

Analyses of written documents

10/ Scaling

?unmeasurable constructs" and measuring of abstract concepts

Dimensionality

Major Scale types

Examples

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html