SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Qualitative Research Methods - MZ340P953
Title: Metody kvalitativního výzkumu
Czech title: Metody kvalitativního výzkumu
Guaranteed by: Department of Social Geography and Regional Development (31-340)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, Ex [HT]
Capacity: 35
Min. number of students: 5
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Explanation: předmět je vyučován blokově
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: RNDr. Lucie Pospíšilová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Petr Gibas, Ph.D.
RNDr. Lucie Pospíšilová, Ph.D.
Incompatibility : MZ340R15K
Is incompatible with: MZ340R15K
Annotation -
Last update: RNDr. Jana Jíchová, Ph.D. (09.01.2020)
The purpose of this course is to prepare students to be able to design, carry out, report,
and evaluate qualitative research projects. It covers the full cycle of a qualitative
research: from design, to data collection, analysis, publication outputs and
dissemination. Students will learn how to choose a particular method in relation to
their research questions, and how to use different methods of data collection, mainly:
the questionnaire surveys, interviews, focus groups, observation, ethnography or
traditional thematic analysis. New media, digital and online research will also be
introduced, as well as a participatory action research in the context of community
setting. The lectures will be followed by seminars which will allow for practical
exercises, readings, and group work. Several blocks of individual work tasks will be
planned in the course of the semester.
Literature -
Last update: RNDr. Lucie Pospíšilová, Ph.D. (16.02.2024)

* Required reading:

Burawoy, Michael. 1998. „The extended case method". Sociological theory 16 (1): 4–33.

Disman, Miroslav. 2002. „Ten druhý výzkum, aneb dokázat nebo rozumět?“ In M. Disman, 284–321, Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.

Gibas, Petr. 2015. „Od bydlení k domovu: nákup bytu jako zrození domova". In M. Lux (ed.), 77–84, Standardy bydlení 2014/2015: Sociální normy a rozhodování na trhu bydlení. Praha: Sociologický Ústav AV ČR v.v.i.

Gibas, Petr. 2014. Krajinou nejistot: Zahrádkové osady jako výzva pro (antropologický) terénní výzkum.“ In: P. Gibas, L. Matějovská, A. Novák, E. Rolfová, V. Tvardková, I. Valešová, M. Veselý, 47–59, Zahrádkové osady: Stíny minulosti, nebo záblesky budoucnosti? Praha: Univerzita Karlova.

Heřmanský, Martin. 2020. "Analýza a interpretace dat v kvalitativním výzkumu." In: H. Novotná, O. Špaček a M. Šťovíčková Jantulová (eds.), 415–443, Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK. 

Novotná, Hedvika. 2020. "Kvalitativní strategie výzkumu." In: H. Novotná, O. Špaček a M. Šťovíčková Jantulová (eds.), 257–288, Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK. 

Rose, Gillian. 2001. „Discourse analysis I: Text, intertextuality and context.“ In G. Rose, 135–163. Visual Methodologies: An Introduction to the Interpretation of Visual Materials. London: SAGE.

Vacková, Barbora, Lucie Galčanová, Michaela Kvapilová Bartošová, a Lukáš Kala. 2015. Sami doma: Bydlení, práce a vztahy lidí žijících v jednočlenných domácnostech (vybr. kap.). Červený Kostelec, Brno: Pavel Mervart, Masarykova univerzita.





* Additional reading:

Crang, Mike. 2003. „Qualitative Methods: Touchy, Feely, Look-See?" Progress in Human Geography 27 (4): 494–504.

Denzin, Norman K. & Lincoln, Yvonne S. 2004. Handbook of qualitative research ( 3rd ed.). Thousand Oaks, CA: SagePublications.

Dowling, Robyn, Kate Lloyd, a Sandie Suchet-Pearson. 2016. „Qualitative Methods 1: Enriching the Interview". Progress in Human Geography 40 (5): 679–86.

Flick, Uwe, Ernst von Kardoff, a Ines Steinke. 2004. A Companion to Qualitative Research. London: SAGE.

Hendl, Jan. 2012. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.

Mišovič, Ján. 2019. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor.  Praha: SLON.

Patterson, Michael E., a David R Williams. 2002. Collecting and analyzing qualitative data: Hermeneutic principles, methods and case examples. Champaign, IL: Sagamore Publishing.

Silverman, David. 2005. Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. London / New Delhi / Thousand Oaks: Sage Publications.



* + scientific papers recommended as readings during the lectures

Requirements to the exam - Czech
Last update: RNDr. Lucie Pospíšilová, Ph.D. (16.02.2024)

Na první blok si studenti a studentky přečtou literaturu, která je u bloku uvedená (a dostupná ke stažení v SIS). Na další bloky bude literatura upřesněna a zadaná v průběhu výuky. 

Zkouška proběhne formou prezentace vlastního výzkumného projektu v rámci posledního bloku. 

Syllabus -
Last update: RNDr. Lucie Pospíšilová, Ph.D. (16.02.2024)

The course will be taught in four blocks:

Block 1

A, Introduction to the course: onto-epistemological setup of qualitative social science

B, Qualitative research: theory, methodology, methods

Reading: Disman 2002, chap. 10, Novotná 2020, 257–288, Gibas 2015

Block 2

C, Qualitative research: theory, methodology, methods (cont.)

D, Research topic and data collection: theory & methodological considerations (how to do it)

Reading: Vacková et al. 2015, 11–16, 35–61, 213–17, Heřmanský 2020, optionally Gibas et al. 2014, 47–59

Block 3

E, Analysis, methods of analysis, interpretation

Reading: Rose 2001, 135–163

Block 4

F, From analysis to interpretation, outputs of qualitative research, and what's next when working with qualitative data

G, Project presentations (exam)

Reading: Burawoy 1998

For the first block, students will read the literature provided (and available for download in SIS). For the subsequent blocks, literature will be specified and assigned during the course.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html