|
|
|
||
Last update: Kamila Řehořová (14.12.2015)
training includes activities that support particular sub skills for ef-fective coping with teacher's role and development of teachers' professional competencies. Social skills relate to self-realization, self-reflection and cognition of others, communication in school (teacher - pupil, teacher - parents, teacher - teacher), conflicts in school and coping with them and last but not least to aspects of psychological health in social interactions within school and to the training of basic relaxation exercise. |
|
||
Last update: PhDr. Martina Tůmová, Ph.D. (02.02.2018)
Gillerovná, I., Krejčová, L. a kol. Sociální dovednosti ve škole. 1. vyd. Praha, Grada 2012. Hewstone, M., Stroebe, W. Sociální psychologie. Praha, Portál 2006. Karnsová,M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha, Portál 1995. Komárková,R., Slaměník,I., Výrost,J.(eds.) Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálněpsychologický výcvik. Praha, Grada 2001. Kyriacou,Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha, Portál 1996. Nešpor,K. Uvolněně a s přehledem. Praha, Grada 1998. Sternberg,R.J.: Úspěšná inteligence. Praha, Grada 2001. |
|
||
Last update: PhDr. Martina Tůmová, Ph.D. (02.02.2018)
Cílem je rozvoj sociálně psychologických profesních dovedností učitele a s nimi souvisejících dovedností didaktických a diagnostických: Sociální dovednosti učitele a motivace pro efektivní výkon profese Sociální percepce, poznávání druhých, vytváření příznivého klimatu práce skupiny, porozumění vlivu učitele na žáky a vlivu žáků na učitele Sociální komunikace, sebereflexe, aktualizace komunikačních dovedností, jednocestná komunikace, podmínky usnadňující předávání informací Neverbální komunikace, jak umíme mluvit beze slov, emoce a jejich role v komunikaci, porozumění neverbálním projevům jedince Obousměrná komunikace – zpětná vazba, jak efektivně formulovat informaci o sobě a za sebe, nácvik zpětné vazby, umění pochválit, otevřené vyjadřování pozitivních i negativních prožitků Aktivní naslouchání a jeho nácvik, empatie k jednotlivci i k celé skupině (školní třídě), respektování a tolerování odlišného pohledu na projevy interakcí, autenticita projevů učitele ve vztahu k žákům, užití popisného jazyka namísto hodnocení a zobecňování, akceptování osobnosti žáků Sociální interakce ve skupině, význam pravidel při práci skupiny, kooperace a kompetice, techniky pro podněcování interakce a kooperace ve skupině, asertivní jednání a jeho nácvik, podporování sebekontroly žáků, vedení ke spolupráci, rozvíjení odpovědnosti žáků, rozvíjení sebedůvěry žáka a sebejistého vystupování Konflikty a jejich zvládání, porozumění průběhu konfliktu, styly chování v interpersonálním konfliktu Zvládání zátěžových situací ve skupině, strategie zvládání stresu, projevy zátěže ve skupině a relaxační aktivity |