SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Scientific paradigm and its changes - MS720P20Z
Title: Vědecké paradigma a jeho proměny
Czech title: Vědecké paradigma a jeho proměny
Guaranteed by: Department of Philosophy and History of Science (31-107)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, C [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: cancelled
Language: Czech
Is provided by: MS720P20K
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: prof. RNDr. Stanislav Komárek, Dr.
Incompatibility : MS720P35K, MS720P35Z, MS720P353
Opinion survey results   Examination dates   Schedule   
Annotation - Czech
Last update: GAJDOS (12.09.2003)
Vědecké a mimovědecké reflexe živého světa včetně lidského, otázka paradigmatu, interpretace, jazyka, polárního myšlení, redukce, ekleziomorfní struktury jakožto nositelé nauk
Význam dějin vědy pro sebepochopení jednotlivých disciplín, přehled historie biologických nauk, dějiny vědy jako dějiny změn paradigmatu, význam sociomorfních projekcí a ideologických a politických momentů .

Literatura:
Komárek S.(1997): Dějiny biologického myšlení.Praha,Vesmír.
Komárek S.(2000): Příroda a kultura. Praha, Vesmír.
Jahn I.(1998): Geschichte der Biologie. Jena,Fischer.
Syllabus - Czech
Last update: GAJDOS (12.09.2003)

Sylabus:

1.Pojem paradigmatu, interpretace, vědecké a mimovědecké chápání světa a jejich specifika,myšlení v polárních protikladech a jeho úskalí

2.Fenomén jazyka, lidská specifika v této oblasti, evoluce jazyků, vztah jazyka a smyslového vnímání,problém redukce a redukcionismu.

3.Metafora a poezie, příběhovost a mýtus, historický a evoluční proces

4.Sociomorfní, biomorfní a technomorfní modelování, chápání světa skrze jejich prizmata.

5.Nauky a jejich nositelé, pojem ekleziomorfní struktury, jejich činnost v archaických i nových společnostech,

jejich psychologické kořeny a specifika,fenomén byrokratické správy paradigmatu

6.Význam dějin vědy pro sebereflexi jednotlivého oboru a pochopení statu quo, dějiny vědy jakožto střídání paradigmat, význam sociomorfních projekcí pro pochopení biologických koncepcí

7.Chápání biologických jevů u lovecko-sběračských národů a raných agrárních civilizací, chápání biologických jevů u starých civilizací Předního a Dálného východu

8.Zrod biologie jako vědecké disciplíny v antickém Řecku a její pokračování v Římě, biologické myšlení ve středověku u Byzantinců, Arabů a v Evropě

9.Renesanční botanická a zoologická kompendia, propojení biologie a medicíny,anatomické a biologické teorie

10.Biologické myšlení baroka a osvícenství, nástup mechanicismu a Descartovský obrat, teorie preformace, vznik klasifikací a mikroskopické techniky

11.Francouzské biologické myšlení 18. A 19. století, vznik lamarckismu, teorie kataklysmat, typologické myšlení, morfologie a paleontologie

12.Německá "romantická" biologie první poloviny 19.století a její pokračování v embryologii, německé autonomistické škole a etologii

13.Anglická biologická škola, vznik darwinismu a jeho pozdější osudy v podobě neodarwinismu.

14.Vztah vědy a ideologie, popř.politiky, vliv chodu "velkých" dějin na tvářnost biologie, příklad lysenkismu a sociobiologie

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html