SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Quantitative methods in didactic research - MPGS0129
Title: Kvantitativní postupy v didaktickém výzkumu
Czech title: Kvantitativní postupy v didaktickém výzkumu
Guaranteed by: Department of Chemistry Education (31-280)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:combined
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D.
Teacher(s): doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: RNDr. Simona Petrželová, Ph.D. (12.04.2022)
Předmět Kvantitavní postupy v pedagogickém výzkumu je zaměřen na seznámení studentů doktorského
studijního programu se základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Veliký důraz je kladen na seznámení
studentů se základními informacemi z oblasti statistické analýzy, které jsou nezbytné pro plánování, realizaci a
následné vyhodnocení a interpretaci kvantitativně orientovaného výzkumu v pedagogických vědách. Studenti si
osvojí základní postupy práce s programem SPSS.
Předmět bude vyučován ve vybraných dnech po předchozí domluvě vyučujícího a studentů
Literature - Czech
Last update: RNDr. Simona Petrželová, Ph.D. (12.04.2022)

1. Dostál, D. (2018) Statistické metody v psychologii. (studijní opora pro rok 2018/2019). Filozofická fakulta. Dostupné z:

2. Čihák, M. (2014), Statistické zpracování dotazníků v SPSS. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta.

3. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, N. J.: L. Erlbaum Associates.

4. Blahuš, P. (2000), Statistická významnost proti vědecké průkaznosti výsledků výzkumu. Česká kinantropologie, 4(2), 53-72

5. Hendl, J. (2015). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.

6. Hlaďo, P. (2011). Úvod do pedagogického výzkumu pro učitele středních škol. Brno: Institut celoživotního vzdělávání, Mendelova univerzita v Brně. ISBN 978-80-7375-544-7.

7. Chráska, M. (1999). Didaktické testy. Czech rebublic: Brno, Paido.

8. Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. 2. vyd. Praha, Česko: Grada

9. Jeřábek, O. & Bílek, M. (2010). Teorie a praxe tvorby didaktických testů. Olomouc, Česko: Univerzita Palackého v Olomouci. Dostupné z:

10. Lenhard, W. & Lenhard, A. (2016). Calculation of Effect Sizes. Dostupné z: . Dettelbach (Germany): Psychometrica. DOI: 10.13140/RG.2.1.3478.4245)

11. Merkechová, D., Tirpáková, A., & Stehlíková, B. (2011). Základy štatistiky pre pedogógov. Nitra: FPV UKF. ISBN 978-80-8094-899-3.

12. Pallant, J. (2007). SPSS survival manual-A step by step guide to data analysis using SPSS for windows (3rd ed.). Maidenhead: Open University Press.

13. Rabušic, L., Soukup, P. & Mareš, P. (2019). Statistická analýza sociálněvědních dat (prostřednictvím SPSS) (2. přepracované vydání). Brno: Masarykova univerzita, MuniPres.

14. Řehák, J. & Brom, O. (2015). SPSS - Praktická analýza dat. Computer Press.

15. Social Science Statistics (SocSciStatistics): Calculator of effect size (2018). Dostupné z:

16. Soukup, Petr (2010) Nesprávná užívání statistické významnosti a jejich možná řešení. Data a výzkum - SDA Info, 4(2). 77-104. ISSN 1802-8152.

17. Soukup, P. (2013) Věcná významnost výsledků a její možnosti měření. Data a výzkum - SDA Info, 7 (2). pp. 125-148. ISSN 1802-8152

18. Soukup, P. (2016). Užívání statistické a věcné významnosti v časopise Pedagogická orientace a Pedagogika v posledních deseti letech: očima statistika. Pedagogická orientace, stránky 182-201.

19. Soukup, P. (2017). P a D (statistická a věcná významnost a jejich praktické užívání v českých sociálních vědách) (disertační práce, vedoucí práce: Hynek Jeřábek). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Praha: 2017.

20. Soukup, P., & Rabušic, L. (2007). Několik poznámek k jedné obsesi českých sociálních věd -statistické významnosti. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 43(2), 379-395.

21. Soukup, P., & Kočvarová, I. (2016). Velikost a reprezentativita výběrového souboru v kvantitativně orientovaném pedagogickém výzkumu. Pedagogická orientace, 26(3), 512-536.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html