SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psychodidactics and Neurodidactics in Context with Education - MPGS0127
Title: Psychodidaktika a neurodidaktika v oborově didaktických souvislostech
Czech title: Psychodidaktika a neurodidaktika v oborově didaktických souvislostech
Guaranteed by: Department of Chemistry Education (31-280)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:combined
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
Guarantor: prof. PhDr. Jiří Škoda, Ph.D.
Teacher(s): prof. PhDr. Jiří Škoda, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: RNDr. Simona Petrželová, Ph.D. (06.04.2022)
Cílem předmětu je seznámit studenty s rozšiřujícími poznatky navazujícími na vzdělávací obsah předmětů se
zaměřením na obecnou didaktiku a pedagogickou psychologii. Psychodidaktický kontext edukace, který je v tomto
předmětu akcentován, je v předmětu představován jako široký a interdisciplinární konstrukt. Pokrývá korelace
mezi prvky kurikula chápaného v nejširším slova smyslu. Představuje učivo (kulturní produkt, který má
instrumentální funkci, a proto musí být zpracované do smysluplné a pochopitelné podoby) a jeho mediační kontext
(zahrnující učící se a mediační subjekt v interakci), přičemž základním předpokladem efektivity je pochopení
poznávacích procesů žáka, aby mohl být vzdělávací obsah důsledně zprostředkovaný vhodnými strategiemi, které
rozvíjejí kognitivní úroveň žáka. Předmět představuje expozici klíčových témat, která souvisejí s kognitivním
rozvojem učících se jedinců a psychodidaktickým kontextem edukace. Jde zejména o:
• Psychodidaktická východiska v konfrontaci s výchovnou i vzdělávací diverzitou, smysluplným učením a
kritérii zprostředkování;
• Oblasti rozvoje (meta)kognitivních funkcí při práci s chybou;
• Metakognici jako součást autoregulace;
• Metakognitivní a autoregulační strategie v problémově orientovaných vyučovacích strategiích (IBSE,
problémové vyučování, heuristické vyučování);
• Specifikace didaktické transformace v přírodovědných předmětech s důrazem na přechod od
referenčních vztahů k metakognitivním poznatkům a zkušenostem;
• Strukturování odborného textu v souvislostech mentálního mapování;
• Psychodidaktické reflexe žákovských prekoncepcí a procesuální úrovně tvorby poznatků, učební styly a
učební strategie v kontextu přírodovědného vzdělávání.
Literature - Czech
Last update: RNDr. Simona Petrželová, Ph.D. (06.04.2022)
Základní literatura:
1. Eysenck, M. W. & Brysbaert, M. (2018). Fundamentals of Cognition. London: Routledge.

2. Eysenck, M. W. & Keane, M. T. (2020). Cognitive Psychology: A Student's Handbook. Psychology Press.

3. Geake, J., G. (2019). The brain at school: Educational neuroscience in the classroom. Berkshire: Open University Press.

4. Joldersma, C. W. (2017). Neuroscience and Education. Taylor & Francis Ltd.

5. Martin, A. J., Sperling, R. A. & Newton, K. J. (2020). Handbook of Educational Psychology and Students with Special Needs. London: Rutledge.

6. Říčan, J. (2016). Metakognice a metakognitivní strategie jako teoretický a výzkumný konstrukt a jejich využití v moderní pedagogické praxi. Most: Hněvín.

7. Sousa, D. A. (2016). How the Special Needs Brain Learns. Thousand Oaks: SAGE Publishing.

8. Thomas, M. S. C., Mareschal, D. & Dumontheil, I. (2020). Educational Neuroscience Development Across the Life Span. London: Routledge.

Doporučená literatura:
1. Buzan, T. (2018). Mind Map Mastery: The Complete Guide to Learning and Using the Most Powerful Thinking. New Edition. Watkins Publishing Ltd.

2. Congbayir, M. (2021). Early Childhood and Neuroscience : Theory, Research and Implications for Practice. London: Bloomsbury Publishing PLC.

3. Dent, A. L., & Koenka, A. C. (2016). The relation between self-regulated learning and academic achievement across childhood and adolescence: A meta-analysis. Educational Psychology Review, 28(3), 425-474.

4. Griffith, R., Bauml, M., Quebec-Fuentes, S. (2016). Promoting metacognitive decision-making in teacher education. Theory Into Practice, 55(1), 242-249.

5. Kampourakis, K. & Reiss, M. J. (2018). Teaching Biology in Schools. Global Research, Issues, and Trends. New York: Routledge.

6. Karpudewan, M., Zain, A. N. & Chandrasegaran, A. L. (2017). Overcoming Students' Misconceptions in Science. Singapore: Springer.

7. Rudolph, J., Niepel, C., Greiff, S., Goldhammer, F., & Kröner, S. (2017). Metacognitive confidence judgments and their link to complex problem solving. Intelligence, 63, 1-8.

8. Veenman, M. V. (2015). Thinking about metacognition improves thinking. In R. Wegerif, L. Li, & J. C. Kaufman (Eds.), The Routledge International Handbook of Research on Teaching Thinking, (pp. 280-288). New York and London: Routledge.

Periodická literatura:

Cognition and Instruction

Cognitive Development

Contemporary Educational Psychology

Current Directions in Psychological Science

Dimensions of thinking and cognitive instruction

Educational Sciences: Theory & Practice

European Journal of Cognitive Psychology

International Journal of Educational Research

Journal of Education and Learning

Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, & CognitionJournal of Psychodidactics

Language Teaching

Learning and Instruction

Learning and Memory

Memory & Cognition

Metacognition and Learning

Mind, Brain and Education

NeuroImage

New Directions for Teaching and Learning

Perspectives on the development of memory and cognition

The International Journal of Learning

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html