SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of inorganic chemistry - MDPS028
Title: Didaktika anorganické chemie
Czech title: Didaktika anorganické chemie
Guaranteed by: Futher Education Centre (31-643)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2022
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 16/16, C+Ex [HS]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Note: you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: RNDr. Pavel Teplý, Ph.D.
Opinion survey results   Examination dates   Schedule   
Annotation -
Last update: RNDr. Pavel Teplý, Ph.D. (21.07.2014)
The main purpose of this lecture is to provide help in the process of mastering key competencies of pre-service chemistry teachers.
Literature - Czech
Last update: RNDr. Pavel Teplý, Ph.D. (10.02.2020)

-  https://www.natur.cuni.cz/chemie/educhem/teply1/vyuka-1

-  Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Portál, Praha, 2009

-  Skalková, J. Obecná didaktika, Grada, Praha, 2006

-  Hříbková, L. Nadání a nadaní, Grada, Praha, 2009

-  Flemr, V., Holečková, E. Úlohy z názvosloví a chemických výpočtů v anorganické chemie, VŠCHT, Praha, 1997 (nebo jakékoli jiné názvosloví)

-  Lukeš, I., Mička, Z. Anorganická chemie II, 1998

-  http://pf.ujep.cz/obecna-didaktika/

- Janoušková, S., Kukal, P. Znamení ďábla, Computer Press, 2006

- Ginnis, P. Efektivní výukové nástroje pro učitele, Edulab, 2017

- Vohlídal, Julák, Štulík Chemické a analytické tabulky, Grada, 1999

Requirements to the exam - Czech
Last update: RNDr. Pavel Teplý, Ph.D. (27.09.2020)

Zápočet:

• Úspěšné absolvování alespoň čtyř z pěti průběžných testů (min. 60 % bodů/test) (online či prezenčně dle aktuální situace)

• Splnění všech úkolů v Moodle

• Vytvoření vlastního testu, vyzkoušení v praxi a reflexe (online či prezenčně dle aktuální situace)

 

Zkouška:
• Prezentace na vybrané téma + výstup (rozbor prezentace a výstupu online či prezenčně dle aktuální situace)
• Ústní v rozsahu přednášek a cvičení + vybrané pasáže doporučené literatury (online či prezenčně dle aktuální situace)

Syllabus -
Last update: RNDr. Pavel Teplý, Ph.D. (21.07.2014)

1. Introduction into the theory of curriculum and instruction of chemistry
2. Chemistry of hydrogen and oxygen
3. I. A and II. A group chemistry
4. III. A IV. A group chemistry
5. V. A VI. A group chemistry
6. VII. A VIII. A group chemistry
7. Transition metals chemistry 1
8. Transition metals chemistry 2
9. Chemical interrelationships among elements and their compounds
10. Chemical experiment as a part of inorganic chemistry education
11. ICT in chemistry and distance learning
12. Chemistry and giftedness
13. New trends in inorganic chemistry and chemistry education
Following means ared used during lectures: THINKINK, DISCUSSION, Moodle, chemical experiment, computer programs, textbooks, flexible programs, internet etc.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html