SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedagogical and didactic aspects of science education - MC280P26
Title: Pedagogické a didaktické aspekty výuky přírodovědných oborů
Czech title: Pedagogické a didaktické aspekty výuky přírodovědných oborů
Guaranteed by: Department of Chemistry Education (31-280)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:oral
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: 4
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D.
Teacher(s): doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D.
Annotation -
Last update: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (24.10.2019)
The course focuses on general pedagogical and didactic principles which can be applied in science teaching. The lectures are based not only on the knowledge of traditional fields such as pedagogy or general didactics but this knowledge is connected with new findings of research in the field of science education, as well as with important knowledge from the field of neuropedagogy and neuropsychology. The aim of the course to show general broader approaches to teaching science. The course will include a series of practical demonstrations that students will be able to apply in teaching and in their own learning.
Literature -
Last update: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (24.10.2019)

WOLFE, P. (2010). Brain matters: Translating research into classroom practice. Alexandria: ASCD.

CERI-OECD (2007). Understanding the brain: The birth of a learning science. Paris: Centre for Educational Research and Innovation – OECD.

MARŠÁK, J.; JANOUŠKOVÁ, S. (2014). Neuropedagogika-neurověda a pedagogika ve společném úsilí. Pedagogika1/2014, s. 99-116. ISSN: 0031-3815.

FALTÝN, J., NĚMČÍKOVÁ, K. & ZELENDOVÁ, E. (eds.) (2010). Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele. Praha: VÚP v Praze.

JANOUŠKOVÁ, S.; HUBÁČKOVÁ, L; PUMPR, V.; MARŠÁK, J. (2014). Přírodovědná gramotnost v preprimárním a raném období primárního vzdělávání jako prostředek zvýšení zájmu o studium přírodovědných a technických oborů. Scientia in educatione 5(1), s. 36-49. ISSN:1804-7106.TOMÁŠEK, V.; BIRD, L.; JANOUŠKOVÁ, S. (2016). Czech Republic In TIMSS 2015 Encyclopedia. [on-line]. Dostupné na WWW: http://timssandpirls.bc.edu/timss2015/encyclopedia/countries/czech-republic/.

TOMÁŠEK, V.; BASL, J.; JANOUŠKOVÁ, S. (2016). Národní zpráva výzkumu TIMSS 2015. Praha: Česká školní inspekce, ISBN: 978-80-88087-07-6.

OECD (2016). PISA 2015: Assessment and analytical framework. Paris: OECD Publishing.

BLAŽEK, R.; PŘÍHODOVÁ, S. (2016). Mezinárodní šetření PISA 2015. Národní zpráva Přírodovědná gramotnost. Praha: Česká školní inspekce. ISBN 978-80-88087-08-3.

STRAKOVÁ, J. (2009). Vzdělávací politika a mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání v ČR. Orbis scholae, 3(3), 103–118.

JANOUŠKOVÁ, S.; MARŠÁK, J. (2008). Indikátory kvality vzdělávání, Pedagogika, roč. 58, č. 4, s. 315-326. ISSN:0031-3815.

JANOUŠKOVÁ, S.; MARŠÁK, J. (2011). Hodnocení vzdělávacích výsledků žáků na školní, národní a mezinárodní úrovni pomocí indikátorů. Scientia in educatione (2).

 

Requirements to the exam -
Last update: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (24.10.2019)
The American essay in the range of 1-2 pages will be elaborated for the exam. The classification will also include the presentation of the essay's conclusions.
Syllabus - Czech
Last update: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (15.12.2022)


1. Různé způsoby učení se jedince přírodním vědám v průběhu života (od preprimárního vzdělávání po dospělost) a vhodné způsoby výuky přírodovědných oborů.

2. Přírodovědná gramotnost jako obecný přístup k výuce přírodních věd a její vazba na kurikulární dokumenty, resp. rámcové vzdělávací programy.

3. Přínosy různých technik výuky a učení se k rozvoji přírodovědné gramotnosti (přírodovědného vzdělání).

4. Kompetence učitele přírodovědných oborů včetně praktických ukázek způsobů jejich rozvoje.

5. Možnosti realizace různých metod, forem a postupů výuky při realizaci rámcových vzdělávacích programů, resp. školních vzdělávacích programů v oblasti přírodních věd (včetně praktických ukázek).

6. Způsoby hodnocení výuky přírodních věd různými metodami, formami a postupy (analýza dostupných národních a mezinárodních studií).

7. Způsoby hodnocení přírodovědného vzdělávání ve výuce - metody, s akcentem na formativní hodnocení včetně ukázek.

8. Prezentace studentů

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html