Last update: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (24.10.2019)
The course focuses on general pedagogical and didactic principles which can be applied in science teaching. The lectures are based not only on the knowledge of traditional fields such as pedagogy or general didactics but this knowledge is connected with new findings of research in the field of science education, as well as with important knowledge from the field of neuropedagogy and neuropsychology. The aim of the course to show general broader approaches to teaching science. The course will include a series of practical demonstrations that students will be able to apply in teaching and in their own learning.
Last update: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (07.02.2022)
Předmět pedagogické a didaktické aspekty přírodovědných oborů se proto snaží vhodným způsobem integrovat tyto poznatky a zasazovat je do kontextu přírodovědného vzdělávání. Vychází přitom z nejmodernějších poznatků vědních disciplín, jako jsou neuropedagogika, neuropsychologie, psychodidaktika, genderová studia, environmentální věda a přináší poznatky z oblasti výzkumu v oblasti didaktik přírodovědných oborů, které se zaměřují na širší koncepty, jakými jsou přírodovědná gramotnost, či koncept vědeckého myšlení a uvažování.
Předmět je určen pro ty, kteří mají zájem propojit své stávající poznatky napříč shora uvedenými obory, posílit své učitelské kompetence a naučit se kriticky přemýšlet o současných problémech vzdělávání obecně i vzdělávací politiky. Cílem je připravit budoucí učitele, kteří budou využívat nemodernější poznatky z pedagogiky, psychologie a didaktiky pro efektivní nastavení výuky přírodovědných oborů s ohledem na věk vyučovaných jedinců, jejich vědomostí a dovedností a dalších důležitých charakteristik.
Předmět je organizován jako kombinace přednášky s praktickými ukázkami vybraných konceptů pomocí videonahrávek. V kurzu jsou prezentovány výsledky nejnovějšího vědeckého výzkumu v oblasti výuky přírodovědných předmětů, a také je demonstrován vztah mezi vzdělávací politikou ČR a výukou přírodovědných oborů na školách (např. tvorba kurikula, standardů, vytyčování důležitých kompetencí žáků). Akcent je kladen na zapojení studentů do výuky a to několikerým způsobem (i) diskuzí důležitých témat vztahujících se k probíranému obsahu, (ii) sdílení zkušeností z vlastního vzdělávacího procesu i výukových praxí, (iii) skupinovou činností nad zadanými tématy, (iv) konceptem tzv. převrácené výuky, kdy se studenti seznámí s vybranými koncepty individuálně a ve výuce se následně diskutují nejasnosti a pokročilejší souvislosti Význam této metody roste s přesunem výuky do online prostředí, který lze, alespoň z části, očekávat i po odeznění aktuální situace s pandemií Covid-19. Toto aktivní zapojení do výuky má mít zároveň učební roli, tj. studenti vidí další možné postupy ve výuce, které mohou ve své následné praxi sami využívat, hodnotit jejich přínosy i úskalí.
Předmět je realizován prezenční formou, pokud to není možné, je realizován formou distanční výuky, kdy probíhají rozvrhované lekce online v prostředí Google Meet.
Předmět byl inovován v rámci projektu Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK, registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093
Literature -
Last update: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (24.10.2019)
WOLFE, P. (2010). Brain matters: Translating research into classroom practice. Alexandria: ASCD.
CERI-OECD (2007). Understanding the brain: The birth of a learning science. Paris: Centre for Educational Research and Innovation – OECD.
MARŠÁK, J.; JANOUŠKOVÁ, S. (2014). Neuropedagogika-neurověda a pedagogika ve společném úsilí. Pedagogika1/2014, s. 99-116. ISSN: 0031-3815.
FALTÝN, J., NĚMČÍKOVÁ, K. & ZELENDOVÁ, E. (eds.) (2010). Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele. Praha: VÚP v Praze.
JANOUŠKOVÁ, S.; HUBÁČKOVÁ, L; PUMPR, V.; MARŠÁK, J. (2014). Přírodovědná gramotnost v preprimárním a raném období primárního vzdělávání jako prostředek zvýšení zájmu o studium přírodovědných a technických oborů. Scientia in educatione 5(1), s. 36-49. ISSN:1804-7106.TOMÁŠEK, V.; BIRD, L.; JANOUŠKOVÁ, S. (2016). Czech Republic In TIMSS 2015 Encyclopedia. [on-line]. Dostupné na WWW: http://timssandpirls.bc.edu/timss2015/encyclopedia/countries/czech-republic/.
TOMÁŠEK, V.; BASL, J.; JANOUŠKOVÁ, S. (2016). Národní zpráva výzkumu TIMSS 2015. Praha: Česká školní inspekce, ISBN: 978-80-88087-07-6.
BLAŽEK, R.; PŘÍHODOVÁ, S. (2016). Mezinárodní šetření PISA 2015. Národní zpráva Přírodovědná gramotnost. Praha: Česká školní inspekce. ISBN 978-80-88087-08-3.
STRAKOVÁ, J. (2009). Vzdělávací politika a mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání v ČR. Orbis scholae, 3(3), 103–118.
JANOUŠKOVÁ, S.; MARŠÁK, J. (2008). Indikátory kvality vzdělávání, Pedagogika, roč. 58, č. 4, s. 315-326. ISSN:0031-3815.
JANOUŠKOVÁ, S.; MARŠÁK, J. (2011). Hodnocení vzdělávacích výsledků žáků na školní, národní a mezinárodní úrovni pomocí indikátorů. Scientia in educatione (2).
Last update: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (15.12.2022)
- WOLFE, P. (2010). Brain matters: Translating research into classroom practice. Alexandria: ASCD.
- CERI-OECD (2007). Understanding the brain: The birth of a learning science. Paris: Centre for Educational Research and Innovation – OECD.
- GOLDBERG, E. (2004). Jak nás mozek civilizuje. Praha: Karolinum.
- MARŠÁK, J.; JANOUŠKOVÁ, S. (2014). Neuropedagogika-neurověda a pedagogika ve společném úsilí. Pedagogika1/2014, s. 99-116. ISSN: 0031-3815.
- FALTÝN, J., NĚMČÍKOVÁ, K. & ZELENDOVÁ, E. (eds.) (2010). Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele. Praha: VÚP v Praze.
- JANOUŠKOVÁ, S.; HUBÁČKOVÁ, L; PUMPR, V.; MARŠÁK, J. (2014). Přírodovědná gramotnost v preprimárním a raném období primárního vzdělávání jako prostředek zvýšení zájmu o studium přírodovědných a technických oborů. Scientia in educatione 5(1), s. 36-49. ISSN:1804-7106.
- TOMÁŠEK, V A KOL. (2020). Národní zpráva výzkumu TIMSS 2019. Praha: Česká školní inspekce. Dostupné na: http://www.csicr.cz/html/2020/Narodni_zprava_TIMSS_2019/resources/_pdfs_/TIMSS_2019_Narodni_zprava__.pdf
- BLAŽEK, R.; PŘÍHODOVÁ, S. (2016). Mezinárodní šetření PISA 2015. Národní zpráva Přírodovědná gramotnost. Praha: Česká školní inspekce. ISBN 978-80-88087-08-3.
- STRAKOVÁ, J. (2009). Vzdělávací politika a mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání v ČR. Orbis scholae, 3(3), 103–118.
- JANOUŠKOVÁ, S.; MARŠÁK, J. (2011). Hodnocení vzdělávacích výsledků žáků na školní, národní a mezinárodní úrovni pomocí indikátorů. Scientia in educatione (2).
- JANOUŠKOVÁ, S.; PYSKATÁ RATHOUSKÁ, L.; ŽÁK, V.; STRATILOVÁ URVÁLKOVÁ, E. The Scientific Thinking and Reasoning Framework and its Applicability to Manufacturing and Services Firms in Natural Sciences. Research in Science & Technological Education, 2021.
[1] Publikace vznikla v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“, registrační číslo projektu CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, financovaného prostřednictvím Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Requirements to the exam -
Last update: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (24.10.2019)
The American essay in the range of 1-2 pages will be elaborated for the exam. The classification will also include the presentation of the essay's conclusions.
Last update: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (07.02.2022)
Ke zkoušce bude zpracován tzv. americký esej v rozsahu 2 stran, s principy jehož tvorby a struktury budou studenti seznámeni hned na začátku studia předmětu. Součástí klasifikace bude rovněž prezentace závěrů eseje.
Předmět je realizován prezenční formou, pokud to není možné, je realizován formou distanční výuky, kdy probíhají rozvrhované lekce online v prostředí Google Meet.
Syllabus - Czech
Last update: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (15.12.2022)
1. Různé způsoby učení se jedince přírodním vědám v průběhu života (od preprimárního vzdělávání po dospělost) a vhodné způsoby výuky přírodovědných oborů.
2. Přírodovědná gramotnost jako obecný přístup k výuce přírodních věd a její vazba na kurikulární dokumenty, resp. rámcové vzdělávací programy.
3. Přínosy různých technik výuky a učení se k rozvoji přírodovědné gramotnosti (přírodovědného vzdělání).
4. Kompetence učitele přírodovědných oborů včetně praktických ukázek způsobů jejich rozvoje.
5. Možnosti realizace různých metod, forem a postupů výuky při realizaci rámcových vzdělávacích programů, resp. školních vzdělávacích programů v oblasti přírodních věd (včetně praktických ukázek).
6. Způsoby hodnocení výuky přírodních věd různými metodami, formami a postupy (analýza dostupných národních a mezinárodních studií).
7. Způsoby hodnocení přírodovědného vzdělávání ve výuce - metody, s akcentem na formativní hodnocení včetně ukázek.