SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
School practice II - MC280C19J
Title: Pedagogická praxe z chemie II (plná)
Czech title: Pedagogická praxe z chemie II (plná)
Guaranteed by: Department of Chemistry Education (31-280)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 10
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 3 [weeks]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Guarantor: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (06.04.2019)
Předmět je určen studentům učitelství chemie jednooborového studia. V rámci druhé pedagogické praxe provádějí studenti učitelství vlastní pedagogickou činnost, na jiné škole než v rámci první pedagogické praxe. Studentům jednooborového učitelství chemie jsou doporučovány školy s přírodovědným zaměřením, odborné chemické školy, nebo střední školy, které poskytují studentům širší nabídku přírodovědných/chemických volitelných seminářů či laboratorních cvičení.
Studenti během třech týdnů absolvují nejprve několik náslechových hodin, počítaje třídy, ve kterých budou poté vyučovat, a společně s fakultním učitelem rozebírají pedagogické a didaktické aspekty. Po aklimatizaci v dané škole student učitelství provádí vlastní pedagogickou činnost v dohodnutých třídách. Praxe obvykle probíhá u více fakultních učitelů, kteří vedou studenta při praxích tím, že s ním před výukou diskutují přípravu, pomáhají při nejasnostech, dávají zpětnou vazbu k připravené hodině, každou výuku studenta sledují a provádějí s ním poté rozbor hodiny. Prováděná pravidelná reflexe má za cíl pomoci studentům učitelství při osvojování si pedagogických kompetencí a podpořit studenty v kreativitě při tvorbě plánu vyučovací hodiny. Druhá pedagogická praxe přináší studentům možnost zúročit zkušenosti z první pedagogické praxe, zahrnout do dalších pedagogických výstupů všechny dosud absolvované náslechy, reflexe s fakultními učiteli, garantem praxí i kolegy z ročníku. Pedagogické praxe umožňují studentům učitelství odzkoušet si různé formy a metody výuky v reálném kolektivu a s odborným vedením a odbornou zpětnou vazbou. Tyto praktické zkušenosti jsou nenahraditelné běžnou vysokoškolskou výukou.
U studentů jednooborového studia učitelství chemie je kladen větší důraz na laboratorní praxi, tedy v rámci pedagogické praxe vedou více hodin laboratorních cvičení než studenti dvouoborového studia.
Literature - Czech
Last update: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (28.03.2019)

Borůvková, J. - Šulcová, R. - Marada, M.: Příprava, organizace a realizace pedagogické praxe. UK v Praze, PřF 2002

Requirements to the exam - Czech
Last update: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (28.03.2019)

POŽADAVKY K ZÁPOČTU

Absolvování 2 náslechů v každé ze tříd (celkem cca 4 hodiny), ve kterých potom student vyučuje 20 VH a 4 hodiny LP z chemie.

Záznamy z náslechů a vlastní přípravy schválené a podepsané fakultním učitelem, doplněné hodnocením FU po odučené hodině předloží student ke kontrole vedoucí pedagogických praxí na KUDCH.

Zároveň předloží vyplněné formuláře A - seznam hospitací, B - seznam odučených hodin, C - celkové hodnocení od FU, a vlastní esej - hodnocení pedagogické praxe studentem.

Pedagogická praxe z chemie se koná na gymnáziích a středních školách. Zápočet bude udělen po odsouhlasení vedoucím pedagogických praxí z chemie na KUDCH v zápočtovém týdnu.

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (06.04.2019)

Předmět sestává z  vlastní pedagogické praxe na fakultní škole a několika setkání po absolvování praxe.

Souvislá pedagogická praxe v aprobačních předmětech studenta na střední škole u jednoho či více fakultních učitelů zahrnuje hospitace i vlastní pedagogické výstupy studenta. Student vyučuje po danou dobu v několika třídách chemii, své přípravy rozebírá před i po jednotlivých hodinách se svým fakultním učitelem. Zároveň se inspiruje během hospitací činnostmi fakultního učitele a své poznatky a dojmy aplikuje do své vlastní výuky.

Veškeré potřebné formuláře, požadavky a doklady pro získání nároku na zápočet za pedagogickou praxi z chemie jsou dostupné na stránkách studijního oddělení, v sekci Pedagogické praxe.

Kromě vlastní pedagogické praxe na konkrétní škole absolvují studenti po praxi několik setkání s garantem praxí za chemii. Setkání po praxích sestává z několika hromadných a individuální reflexe (poznatky, dojmy, tipy a námitky), kdy během společných hodin studenti s vyučujícím/garantem diskutují jiné varianty absolvovaných laboratorních cvičení, seminářů a běžných vyučovacích hodin, s důrazem na laboratorní cvičení.

Reflexe pedagogické praxe je důležitou součástí zapsaného předmětu, neboť poskytuje zpětnou vazbu pro vlastní budoucí pedagogické působení.

Entry requirements - Czech
Last update: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (28.03.2019)

Před nástupem na Pedagogickou praxi z chemie II je nezbytné absolvovat  Pedagogickou praxi z chemie I (a Náslechovou pedagogickou praxi z chemie).
Pro závazné přihlášení na pedagogickou praxi vyplňte do 15. června tabulku na odkazu https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace .

Koordinátorem praxí za sekci chemie je dr Eva Stratilová Urválková z KUDCH, urvalkov@natur.cuni.cz, na kterou směřujte vaše dotazy.

1. Se všemi všeobecnými otázkami týkajícími se pedagogických praxí se obracejte na RNDr. Jakuba Jelena, koordinátora praxí na PřF UK, e-mail:  jakub.jelen@natur.cuni.cz, www stránky: https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace 
2. Praxe z chemie probíhá pouze na gymnáziích a středních školách. Měli byste odučit 20 vyučovacích hodin (VH) a 4 hodiny laboratorních prací (LP) z chemie. Požadovaný počet náslechů je 4. Ve třídě, kde budete učit, musíte hospitovat alespoň jednu VH. 
Pro vaši vlastní praxi je ideální, může-li vám fakultní učitel (FU) poskytnout vyučovací hodiny např. ve třech až čtyřech třídách různých ročníků gymnázia (SŠ) po celou dobu praxe (3 týdny), abyste měli možnost každou třídu poznat, vyzkoušet si své pedagogické dovednosti a ověřit si účinnost svého působení. Praxi není možno zkracovat tak, že odučíte požadovaný počet hodin např. během 1-2 týdnů. 
3. Ve škole budete každý den, kdy vyučujete, po celou dobu praxe v dostatečném rozsahu vyučovacích hodin. V této době se budete připravovat na vyučování, učit, hospitovat, seznamovat se s chodem školy a plnit další mimovyučovací povinnosti podle pokynů FU. Není přípustné, abyste se dostavili na vyučování 5 minut před začátkem VH. 
4. Ve škole se představte nejlépe týden před začátkem pedagogické praxe, vyhledejte FU a hlaste se u vedení školy. V den nástupu na praxi se dostavte do školy s dostatečným časovým předstihem. 
5. Rozvrh vyučovaných hodin pošlete nejpozději třetí den praxe na e-mail urvalkov@natur.cuni.cz. Pokud nedodáte rozvrh, nebude se vám tato výuka od 4. dne počítat. 
Do rozvrhu (formulář D) uveďte čitelně jména a příjmení učitelů, u nichž se praxe koná. Upozorněte učitele, že má mít uzavřenou dohodu o provedení práce. Smlouvu mu přineste v tištěné podobě nebo je možné ji stáhnout z webových stránek studijního oddělení. Ke smlouvě učiteli dejte i úlohu fakultního učitele se vzorem DPP. 
JAKOUKOLIV ZMĚNU V ROZVRHU HODIN IHNED HLASTE nejlépe e-mailem nebo telefonicky dr. Jelenovi a/nebo dr. Stratilové Urválkové. Pokud nebudete ve škole v době, kdy jste měli podle rozvrhu vyučovat, nebude se vám výuka počítat a mohou být vyvozeny i další důsledky. 
6. Hospitované hodiny zaznamenávejte do Seznamu náslechových hodin (A) a zapisujte si záznamy z náslechů, které obsahují základní údaje (třída, datum, jméno, vyučující, téma), výchovně vzdělávací cíl a sled didaktických fází hodiny s poznámkami a časovými údaji. 
7. Příprava na výstupy má doporučenou formální úpravu, součástí příprav jsou i formulace otázek, zápisu na tabuli, schémata a obrázky, seznam plánovaných pomůcek (včetně přírodnin a didaktické techniky). Písemnou přípravu vypracujte včas, aby vám ji FU zkontroloval před výukou a svým podpisem potvrdil, že s ní byl seznámen. Přehled odučených hodin je na Seznamu odučených hodin (B). Během rozborů vyučovaných hodin hodnotí FU splnění plánovaných cílů, plánovaného průběhu hodiny a jednotlivé didaktické fáze hodiny. Uplatněte i své postřehy a poznámky. Své hodnocení hodiny zaznamená FU na konec vaší přípravy. (Není vhodné zapisovat do formuláře B). 
8. Po ukončení praxe na škole vyplní FU závěry o praxi do Souhrnného hodnocení studenta (C). Nechte si potvrdit všechny dokumenty pedagogických praxí (A, B, C) vedením školy a osobně doručíte všechny dokumenty, přípravy a poznámky z náslechů KUDCH. Formuláře A a B je třeba doručit do týdne po ukončení praxe. Žádáme vás, abyste tento termín dodrželi, protože na něj je vázáno vyplácení odměn fakultních učitelů! 
9. Za výrazné porušení pokynů, tj. nekvalitní přípravu, nevčasné plnění povinností, neodevzdání rozvrhu atd., se praxe s okamžitou platností ruší. Náhradní praxe bude vypsána v dalším semestru. 
10. Vůči žákům se chovejte jako učitel, dodržujte předpisy o hygieně a bezpečnosti práce své i žáků. Nezapomínejte na slušné vystupování a vhodné oblečení a obutí pro výuku (nutnost přezouvání si domluvíte s FU).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html