Teaching practice II takes place as one block at one school and usually lasts 4 weeks. During the internship, the student attends 4-6 teaching lessons of biology, teaches 15 teaching lessons and 4 lessons of laboratory work. In the case of distance learning, he or she helps the faculty teacher with the preparation and implementation of online lessons.
In addition to registering the subject in the SIS, it is necessary to register for the internship by January 15 (for internship in the summer semester) or by June 15 (for internship in the winter semester) via the Google Docs registration table shared by dr. Jelen. Detailed information on internships can be found in Google Classroom.
Last update: Mgr. Karolína Kotvaltová Sezemská, Ph.D. (13.02.2024)
Pedagogická praxe II probíhá jako jeden blok na jedné střední škole/gymnáziu a zpravidla trvá 4 týdny. Student během praxe hospituje 5 vyučovacích hodin biologie a vede výuku v rozsahu 18 vyučovacích hodin. Student v rámci výuky vede 4 různé vyučovací jednotky laboratorních cvičení a 10-14 vyučovacích hodin (do celkového počtu 18 VH).
Kromě zapsání předmětu do SISu je třeba přihlásit se na praxi do 14. ledna (pro praxi v letním semestru) přes přihlašovací tabulku Google Docs sdílenou dr. Jelenem.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ndVaako_SS6iJbvqK-OcH-jGwhyZLNI_scUe8gFO7tw/edit#gid=0
Termíny informačních schůzek:
18. 1. 2024, učebna B312 (případně online - google meet) od 17 h
29. 2. 2024 - začátek 17:10, učebna B4 nebo online - https://classroom.google.com/c/NjI1Mzc5NjU4NTEz?cjc=fcvlsud kód: fcvlsud
Karolína Kotvaltová Sezemská; sezemskk@natur.cuni.cz - organizace a uznávání praxí
Irena Chlebounová; irena.chlebounova@natur.cuni.cz - reflexní část praxí
Literature -
Last update: RNDr. Irena Chlebounová (15.07.2023)
ČAPEK, R. (2017). Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe s. r. o.
ČAPEK, R. (2019). Líný učitel. Cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe s. r. o.
ČAPEK, R. (2020). Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe s. r. o.
FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.
Fořtík, V., Fořtíková, J. (2O15). Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál.
GANAJOVÁ, M. a kol. (2021). Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika.
GILBERT, I. (2013). Essential Motivation in the Classroom. New York: Routledge.
KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing, a. s.
KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf
KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.
KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál.
LACINA, L., KOTRBA, T. (2015). Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal.
MAREŠ, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi. Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál.
SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing, a. s.
SITNÁ, D. (2013). Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s.
Last update: RNDr. Irena Chlebounová (15.07.2023)
ČAPEK, R. (2017). Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe s. r. o.
ČAPEK, R. (2019). Líný učitel. Cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe s. r. o.
ČAPEK, R. (2020). Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe s. r. o.
FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.
Fořtík, V., Fořtíková, J. (2O15). Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál.
GANAJOVÁ, M. a kol. (2021). Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika.
GILBERT, I. (2013). Essential Motivation in the Classroom. New York: Routledge.
KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing, a. s.
KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf
KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.
KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál.
LACINA, L., KOTRBA, T. (2015). Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal.
MAREŠ, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi. Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál.
SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing, a. s.
SITNÁ, D. (2013). Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s.
Requirements to the exam -
Last update: RNDr. Irena Chlebounová (12.07.2023)
CREDIT REQUIREMENTS
- participation in an instructional meeting (before internships), a reflection meeting (after internships) and a credit meeting (In the case of distance learning, the meeting will be conducted online).
- timely submission of the schedule (sending by e-mail to Irena Chlebounová within three days from the beginning of the internship) and observance of the rules for the observation of KUDBi didactics
- submission of form A + B, C - observation of the prescribed number of hours and submission of records from observations (listening hours) for control
- teaching the prescribed number of hours: 19 (15 teaching hours, 4 hours of laboratory work / practical exercises) - submission of complete preparations, including worksheets, tests, games, presentations, etc. (preparations must contain all the requisites) for inspection; ie if you write in preparation that you have used a presentation in the VH - I will get it electronically, if the worksheet - will be a part of the materials, if you have made special notes - will be attached, etc. Each lesson will be evaluated by the faculty teacher and student. Can be submitted electronically.
- audio recording of one teaching unit and own analysis of their oral expression
- portfolio of used activation methods, games and applications, projects, evaluation criteria, examples of feedback from pupils
- completion of the electronic reflection questionnaire (within a week after the end of the internship)
Last update: Mgr. Karolína Kotvaltová Sezemská, Ph.D. (14.12.2023)
POŽADAVKY K ZÁPOČTU
- účast na instruktážní schůzce (před praxemi), reflexní schůzce (po praxích) a zápočtové schůzce (v případě distanční výuky mohou být vedeny online)
- odevzdání formuláře A+B, C
- odevzdání rozvrhu na sdílený disk do tří dnů od zahájení praxí https://drive.google.com/drive/folders/1bTtcGrzacQgrbSjPbwxbWTFk1y9X1Ptc?usp=sharing
- včasné kontaktování přiděleného hospitujícího, včasné zaslání podrobné přípravy na hospitovanou hodinu, umožnění realizace hospitace nejpozději do 19. 5. 2024
- hospitace předepsaného počtu hodin a odevzdání záznamů z hospitací (náslechových hodin) ke kontrole
- odučení předepsaného počtu vyučovacích hodin
- odevzdání 5 vzorových podrobných příprav včetně všech materiálů (pracovní listy včetně autorského řešení, prezentace, poznámky apod.). Jedna z podrobných příprav musí být na hospitovanou hodinu (student ji dopředu zasílá hospitujícímu) a jedna na laboralorní cvičení.
- u hodin, ke kterým student neodevzdá podrobné přípravy, vypíše student témata hodin a vypíše metody a aktivity, které v hodině použil a odevzdá portfolio použitých aktivizačních metod, her a aplikací, projektů, kritéria hodnocení, ukázky zpětné vazby od žáků...
- vyplnění elektronického reflexního dotazníku (do týdne po skončení praxí)
Entry requirements -
Last update: RNDr. Irena Chlebounová (11.07.2023)
For mandatory registration for pedagogical practice in the summer semester, fill in by 15.1. table (login) shared by dr. Jelen. For mandatory registration for pedagogical practice in the winter semester, fill in by 15.6. table (login) shared by dr. Jelen.
Last update: Mgr. Karolína Kotvaltová Sezemská, Ph.D. (14.12.2023)
Pro závazné přihlášení na pedagogickou praxi v letním semestru vyplňte do 14.1. tabulku (přihlašování) sdílenou dr. Jelenem. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ndVaako_SS6iJbvqK-OcH-jGwhyZLNI_scUe8gFO7tw/edit#gid=0