SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Science marketing I. - MB162S01
Title: Vědecký marketing I.
Czech title: Vědecký marketing I.
Guaranteed by: Department of Ecology (31-162)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/0, C [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Explanation: Předmět se bude konat ve 2 dnech blokově, pravděpodobně v prosinci nebo lednu - Termín bude upřesněn v koordinaci s přihlášenými studenty. - V případě zájmu zahraničních Mgr. nebo PhD. studentů je možné, že bude anglicky.
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: prof. RNDr. Adam Petrusek, Ph.D.
Teacher(s): prof. RNDr. Adam Petrusek, Ph.D.
Annotation -
Last update: prof. RNDr. Adam Petrusek, Ph.D. (29.08.2023)
Discussions and storytelling on what inevitably precedes and follows scientific discoveries or practical behind-the-scenes information on how we do science when when we do not do research itself: information sources, fundraising, presenting and reporting results (including proven tips and tricks to create successful, i.e., award-winning, talks and posters). All of this is discussed very subjectively from the point of view of an academic 1) who won couple of student awards himself, 2) whose students regularly bring awards from international conferences, 3) published a few dozen papers in the role of key author, 4) regularly reviews manuscripts of others as well as student theses, 5) serves in a role of peer-reviewed journal editor.
Essential parts of the course are discussions about real stories and case studies, and examples worth following as well as "dead ends" that should be certainly avoided.

**** The course is held either in Czech or English depending on interest.

**** The course has two parts which follow each other but can be also attended separately. In the winter semester, the focus is on preparation of efficient presentations (oral and poster), in the summer we mainly focus on scientific writing (especially on publications, but also student theses), peer-review process and research funding (grant applications and their evaluation, including CV, budget preparation, etc.)
Literature -
Last update: prof. RNDr. Adam Petrusek, Ph.D. (23.10.2019)

Links to various relevant online resources are presented and shared with students during the seminar. There are many websites that provide tips to create efficient presentations and posters.

Requirements to the exam -
Last update: prof. RNDr. Adam Petrusek, Ph.D. (23.10.2019)

The credit is awarded for a draft of a poster (in electronig format) prepared by student, focusing on his/her research topic. It is acceptable to provide a poster used for conference/department presentation in the given academic year.

Syllabus - Czech
Last update: prof. RNDr. Adam Petrusek, Ph.D. (09.04.2009)

Během dvou semestrů se postupně probírají následující okruhy:

1. Periodika a informační zdroje

Vědecké a odborné časopisy (od Nature přes Trends a oborové časopisy až k Věstníku muzea v Kotěhůlkách). Tištěné vs. online časopisy, Open Access vs. předplatné. Jak se k článkům nejlépe dostat.

Databáze literatury a další informační zdroje dostupné z fakulty i mimo ni: ISI Web of Knowledge, Scopus, Google Scholar, Zoological Records.

Impakt faktor a další scientometrické údaje. Journal Citation Reports.

Jak nalézt časopis: Electronic Journal Library, periodika v bázi NK ČR. Praktické ukázky vyhledávání článků. Co dělat, když se nám nepodařilo článek získat.

Bibliografický software: evidence literatury a separátových knihoven (v papírové i elektronické podobě). Výhody elektronické databáze - od přehledu dostupných článků po formátování seznamu literatury v rukopise. Praktická ukázka na příkladu programu Endnote.

2. Publikace a prezentace

Kdy a proč publikovat? Typy publikací a prezentací. Prezentace na kongresu (poster, přednáška), abstrakt ve sborníku z kongresu, vědecká práce. Typy vědeckých prací: původní vědecká práce, review, letters to editor, short communication. Vyplatí se platit za vydání práce? Popularizační časopisy: má smysl do nich psát?

4. Jdeme prezentovat (nejen) na vědecký kongres

Psaní abstraktu. Volba mezi typem prezentace (přednáška vs. poster). Přizpůsobení obsahu prezentace publiku.

Příprava posteru: formální náležitosti, tipy a triky pro úspěšný poster.

Příprava prezentace: formální náležitosti, strategie pro zaujetí posluchačů.

Nejčastější chyby, kterých se lze na posteru či v přednášce dopustit.

Tipy a triky při práci s PowerPointem.

Kongresové sborníky: má smysl do nich psát?

Existují společenské konvence při vystupování na vědeckém kongresu?

3. Příprava odborného rukopisu

Co promyslet před samotným psaním. Strategie při výběru časopisu pro publikaci.

Dělení článku do jednotlivých oddílů: nadpis, "running head", autoři a jejich pořadí, adresy institucí. Abstrakt, výběr klíčových slov. Úvod - zabudování příběhu, vstupní hypotézy. Materiál a metodika, nejčastější chyby při psaní MM. Výsledky. Tabulky, grafy, kdy je co vhodnější. Diskuse: konvenční a nekonvenční přístup. Poděkování. Literatura. Přílohy. Online přílohy (supplementary information).

Komunikace s editory. Cover letter. Odeslání rukopisu: konvenční vs. elektronické. Recenzní řízení: princip, ukázka posudků. Zamítnutí rukopisu, resubmission, major a minor revisions; přijetí. Jazykové korektury.

Co se děje s přijatým rukopisem. Proofs, online publikace, zařazení do databází.

Bakalářská a magisterská práce, disertace. Jak se liší DP a vědecký článek.

6. Sháníme peníze

Financování vědy - obecná filozofie a situace v ČR. Rozdílnost mezi pracovišti na VŠ, v Akademii věd a resortních výzkumných ústavech. Výzkumné záměry, dotace na provoz laboratoří, granty a grantové agentury. GAUK, GAČR, granty MŠMT - KONTAKT, COST, EUREKA, granty MZE - NAZV, projekty EU.

Obecná forma grantového projektu, formální členění (Abstrakt, Cíle projektu, Metodické přístupy, Předpokládané výstupy projektu, Časový plán řešení, Literatura, Charakteristika řešitelů). Jak správně připravit životopis. Výběr grantové agentury. Recentní řízení u grantových agentur.

Zdroje financí pro studentské projekty a mobilitu: GAUK, Fond mobility UK, Hlávkova nadace a jiní mecenáši, ERASMUS. Zahraniční projekty na podporu mobility.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html