Last update: RNDr. Nataša Šebková, Ph.D. (10.02.2022)
A few months ago, you ordered an organ for your spouse who suffered from renal failure. The new kidney
was grown in a genetically engineered pig. Later, to celebrate a successful surgery, the whole family
went to Pleistocene Park, where the kids could see woolly mammoths. Many genes had to be changed
in those large animals to bring them alive. In comparison, your little daughter carries only one edited allele,
saving her from an increased risk of developing breast cancer in her lifetime. You have not let doctors
modify your genome yet; however, currently, you are considering an epigenetic heart rejuvenation.
Both your parents—soon turning 100—highly recommend this therapy.
A future like the one described above may not be so far away. To better understand upcoming advances
in medicine, it is beneficial to learn a thing or two about pluripotent stem cells and their biotechnological
applications. If you find this research area interesting, and if you are willing to know more, taking this course
may be a good next step.
Last update: RNDr. Nataša Šebková, Ph.D. (10.02.2022)
Před několika měsíci objednala paní Veselá orgán pro svého manžela s renálním selháním. Nová ledvina
byla vytvořena uvnitř geneticky upraveného prasete. Na oslavu následné úspěšné operace se celá rodina Veselých
vydala do Pleistocénního parku, kde si obě děti mohly prohlédnout mamuty srstnaté. K oživení těchto velkých zvířat
v nich vědci museli změnit celou řadu genů. Nejmladší dcera Veselých je také nositelkou jedné geneticky
upravené alely, která jí ušetří zvýšeného rizika vzniku rakoviny prsu a vaječníků. Ačkoli paní Veselá zatím lékařům
nepovolila modifikovat svůj genom, v současnosti vážně uvažuje o epigenetickém omlazení srdce. Oba její rodiče,
kteří zanedlouho oslaví sté narozeniny, ji tuto terapii vřele doporučují. Budoucnost podobná té, která je popsaná
výše, není až tak vzdálená, jak by se mohlo zdát. Pro lepší pochopení budoucích pokroků v medicíně je užitečné
naučit se něco o pluripotentních kmenových buňkách a o jejich biotechnologickém využití. Pokud považujete tuto
oblast výzkumu za zajímavou a jste ochotni se o ní dozvědět více, pak může být absolvování tohoto kurzu dobrým
krokem na vaší studijní cestě.
Aim of the course -
Last update: RNDr. Nataša Šebková, Ph.D. (10.02.2022)
At the end of this course, students should be able to:
• Understand key concepts in the stem cell biology field and discuss current/possible future uses of
stem cells in biomedical research or regenerative medicine
• Read and critically analyze original research articles and give a seminar about a research project,
including an assessment of the significance of the presented results
• Write a proposal of a new research project (*)
(*) The assignment is optional. An alternative to a written research proposal is an essay on a selected, stem
cell research-related topic.
Last update: RNDr. Nataša Šebková, Ph.D. (10.02.2022)
Cíle kurzu
Po skončení tohoto kurzu by studenti měli být schopni:
• Rozumět klíčovým pojmům a myšlenkám v oblasti biologie kmenových buněk a diskutovat současné i budoucí
možné využití kmenových buněk v biomedicínském výzkumu či regenerativní medicine
• Číst a kriticky rozebrat původní vědecké články a uspořádat seminář o výzkumném projektu, včetně posouzení
významnosti prezentovaných výsledků
• Připravit psaný návrh nového vědeckého projektu (*)
(*) Toto zadání je nepovinné. Alternativou k písemnému návrhu výzkumu je esej na vybrané téma související
s výzkumem kmenových buněk.
Literature -
Last update: RNDr. Nataša Šebková, Ph.D. (10.02.2022)
There is no specific textbook for this course. All readings-mostly original research and review articles-will be shared with students during the course.
Last update: RNDr. Nataša Šebková, Ph.D. (10.02.2022)
Tento kurz není založen na konkrétní/doporučené publikací. Probíraná četba, sestávající z původních vědeckých i rešeršních článku, bude se studenty sdílena během kurzu.
Requirements to the exam -
Last update: RNDr. Nataša Šebková, Ph.D. (10.02.2022)
Grading
• Mid-course test (week 7): 35%
• Student group presentation (week 11): 15%
• Individual research proposal or essay (accepted any time after week 9): 50%
• A passing score: 60% or above
Last update: RNDr. Nataša Šebková, Ph.D. (10.02.2022)
Hodnocení
• Průběžný test (7. týden): 35 %
• Skupinová prezentace studentů (11. týden): 15 %
• Individuální návrh výzkumu nebo esej (práce bude přijímána kdykoli po 9. týdnu výuky): 50 %
• Skóre pro úspěšné ukončení kurzu: 60 % a více
Syllabus -
Last update: RNDr. Nataša Šebková, Ph.D. (10.02.2022)
Syllabus
Week Topic
1 Course introduction - Early human development - Embryonic stem cells
12. Etika výzkumu kmenových buněk/budoucích možných využití - Zpětná vazba studentů - Závěrečná diskuze
(**) Pozvaný host bude představen v první polovině kurzu. Přednese standardní vědeckou přednášku zaměřenou
na vybrané téma relevantní k předmětu.
Formát kurzu
• Kurz (výuka, diskuze, test a zadané úlohy) bude probíhat v anglickém jazyce
• Mimo výjimečné případy budou všechny přednášky/moduly online (setkání na platformě Zoom)
• Pravidelná setkání budou probíhat jednou týdně a potrvají ~90 minut (případná následná diskuze
se může protáhnout)
• Maximální počet studentů v jednom kurzu/semestru (v roce 2022): 30
• Tento kurz není založen na konkrétní/doporučené publikací. Probíraná četba, sestávající z původních vědeckých i rešeršních článku, bude se studenty sdílena během kurzu
Entry requirements -
Last update: RNDr. Nataša Šebková, Ph.D. (10.02.2022)
Requirements
• Basic knowledge of cell and molecular biology
• English language proficiency (listening, speaking, reading, writing)
• Preparation for individual modules and active participation during video meeting
Last update: RNDr. Nataša Šebková, Ph.D. (10.02.2022)
Požadavky
• Základní znalost buněčné a molekulární biologie
• Znalost anglického jazyka (poslech, mluvení, čtení, psaní)
• Příprava na jednotlivé přednášky a aktivní zapojení během setkání na Zoomu