SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Stories from evolution of plant sigalisation - MB130P89
Title: Příběhy z evoluce rostlinné signalisace
Czech title: Příběhy z evoluce rostlinné signalisace
Guaranteed by: Department of Experimental Plant Biology (31-130)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: 5
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Additional information: https://www.facebook.com/signalisace/
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Stanislav Vosolsobě, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Stanislav Vosolsobě, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Stanislav Vosolsobě, Ph.D. (29.10.2019)
Course on the emergence of plants and evolution of key innovations in their development. It is discussed the transition of plants to land, the emergence of sporophyte, evolution of shoots, leaves and roots and the origin of flowers. Furthermore, the similarities between individual phytohormonal signalling pathways are shown and their origin is revealed. The general part of the course deals with the mechanisms of gene formation, polyploidization and diploidization.
Literature -
Last update: RNDr. Hana Konrádová, Ph.D. (29.10.2019)

The list of recent recommended literature / papers will be available during the lectures.

Requirements to the exam - Czech
Last update: RNDr. Hana Konrádová, Ph.D. (15.03.2019)

Zkouška bude probíhat formou referátu na libovolně vybrané téma z evoluce rostlin. Studenti připravý text či ústní prezentaci (dle osobních preferencí) na základě 3-5 recentních publikací k vybranému tématu (např. o evoluci určité proteinové rodiny, buněčném procesu, morfologickém znaku či evolučním přizpůsobení). Presentace budou probíhat jako součást přednášky na závěr semestru, připravené texty budou zveřejněny a použity v rámci studijních materiálů ke kurzu. Pokud by některý student vyžadoval klasickou formu ústního či písemného přezkoušení z probírané látky, bude mu vyhověno.

Syllabus -
Last update: Mgr. Stanislav Vosolsobě, Ph.D. (29.10.2019)

Advances in sequencing and its importance for evolutionary studies. How "Next-generation" sequencing works and how many model specie we have.

What are plants? Presentation of the main evolutionary lineages of plants from the oldest algae ancestors, summary of their main features and evolutionary advances.

Transition of plants to land in light of paleobiology and molecular biology. Where did sporophyte come from, what is it good for and how is the transition between the gametophytic and sporophytic phase of plant development regulated?
 
Wood is a fundamental innovation of vascular plants. Where did it come from and how is it related to the evolution of blood vessels in plants? And what have bryophytes already?
 
Mechanisms of evolution of new genes - polyploidization and duplication of genes. Paleopolyploidization in Arabidopsis and other lines versus neopolyploidization. The mysterious phenomenon of diploidization and what is known about its mechanism. How are genes rearranged?
 
How did plant-specific phytohormonal signaling pathways occur? Were they already present in algae, or did they arise as a novelty of plants after the transition to land? We will discuss in detail the development of auxin signaling and compare it with other signalling based on controlled protein degradation.

How the meristem activity of the plant is regulated and from how this signaling evolved. How is the root and shoot meristem related to each other and when did the root evolve in evolution?
 
Leaf evolution in the context of molecular biology. Is Zimmerman's theory true? Are leaves of lycopods, ferns and more advanced plants really different?
 
What is the history of genes that regulate the formation of flower. Will it help us to uncover the mystery of the flower's origin?

Membrane receptors and signal peptides. The largest and still under-studied plant signalling component.

Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. Stanislav Vosolsobě, Ph.D. (29.10.2019)

Ačkoliv nemá předmět stanoveny prerekvizity, je velice vhodné, aby se frekventanti orientovali v základním systému řas a rostlin (v rozsahu bakalářských kurzů Botanika bezcévných rostlin a Botanika cévnatých rostlin), měly základy anatomie fyziologie a vývojové biologie rostlin (kurzy Anatomie rostlin, Fyziologie rostlin, Růst a vývoj rostlin) a molekulární biologie rostlin (Rostlinná cytologie či Biologie rostlinné buňky).

Registration requirements - Czech
Last update: Mgr. Stanislav Vosolsobě, Ph.D. (29.01.2019)

Přednáška nevyžaduje předběžnou hlubší znalost buněčné biologie rostlin, problematika je vždy probírána od samotných základů.

Kurz zahrnuje 10 dvouhodinových lekcí, které mohou být přednášeny pravidelně každý týden, nebo turnusovou formou během dvou víkendových dní. Forma kurzu bude přizpůsobena preferencím zapsaných studentů prostřednictvím on-line hlasování před začátkem semestru, tudíž doporučuji všem zájemcům včasný zápis předmětu v SIS, aby se mohli zapojit do hlasováni. Předmět bude definitivně rozvržen v termínu prvního (domlouvacího) semináři Katedry experimentální biologie rostlin v letním semestru. Aktuální informace platné pro daný rok naleznete na facebookové stránce předmětu a na letáčcích

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html