SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Medical Anthropology - MB110P42
Title: Klinická antropologie
Czech title: Klinická antropologie
Guaranteed by: Department of Anthropology and Human Genetics (31-110)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: 5
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: RNDr. Daniela Zemková, CSc.
Teacher(s): RNDr. Daniela Zemková, CSc.
Annotation -
Last update: VACKOVA (20.05.2002)
The aim of the course is to make the students acquainted with utilization of anthropology in clinical practice, epaecially in pediatrics. The course reviews the normal growth of children and sexual maturation . It draws attention to disease states that influence normal growth and may bring about growth aberrations. Special attention is given to the evaluation of nutritional status, prediction of the final height in healthy children , patients with growth disorders, prediction of growth and shortening of lower limbs at limb anomalies and to the growth of the neurocranium.

References:
Rallison M.L.: Growth Disorders in Infants, Children and Adolescents. A Wiley Medical Publications, New York, 1986
Pritchet J.W.: Practical Bone Growth. J.W.Pritchett, Seattle, 1993
Tanner J.M. et al. : Assessment of Skeletal Maturity and Prediction of Adult Height (TW3 Method). W.B.Saunders, London , 2001
Literature - Czech
Last update: Mgr. Lenka Dupejová (06.03.2019)

1.          Hermanussen M, editor. Auxology - Studying Human Growth and Development. Stuttgart: Schweizerbart; 2013. 324 p.

2.          Krásničanová H, Lesný P. Auxo 2018. Praha: Ferring Pharmaceuticals CZ s r.o.; 2018.

3.          Lebl J, Krásničanová H. Růst dětí a jeho poruchy. Praha: Galén; 1996. 157 p.

4.          Zemková D. Kostní věk. In: Fait T, Šnajderová M, editors. Estrogenní deficit. Praha: Maxdorf; 2007. p. 77–85.

5.          Tanner J., Healy MJ., Goldstein H, Cameron N. Assessment of Skeletal Maturity and Prediction of Adult Height (TW3) Method. 3rd ed. Saunders Ltd; 2001. 128 p.

6.          Pritchett JW. Practical Bone Growth. Seattle: J.W.Pritchett; 1993. 161 p.

7.          Šnajderová M, Zemková D. Předčasná puberta. Praha: Galén; 2000. 124 p.

8.          Mařík I, Zemková D, Myslivec R, Petrášová Š, Maříková A, Hudáková O, et al. Nestejná délka dolních končetin v období růstu: diagnostika, monitorování a léčení. VOX Pediatr. 2010;10(8):22–9.

9.          Lebl J, Al Taji E, Koloušková S, Průhová Š, Šnajderová M, Šumník Z. Dětská endokrinologie a diabetologie. 1st ed. Praha: Galén; 2016. 616 p. 

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Lenka Dupejová (06.03.2019)

Ke zkoušce budou požadovány znalosti, pojmy a jejich vztahy , dohledatelné v doporučené literatuře, a to v rozsahu přednášené látky.  Automaticky se předpokládají znalosti středoškolské. 

Zkoušení probíhá formou testu a ústně. Studenti mají k dispozici prezentace přednášek, doporučenou literaturu a okruhy otázek. Součástí zkoušky je i vyhodnocení výsledků antropometrického vyšetření pacienta, na němž se student při stáži podílel.

Syllabus - Czech
Last update: doc. RNDr. Petr Sedlak, Ph.D. (28.01.2021)

Výuka bude v LS 2020/21 probíhat online formou, link pro přístup k výukové platformě bude zaslán před zahájením výuky přihlášeným studentům.

1.      Úvod

Co může antropolog nabídnout lékaři?  Antropometrie, auxologie – opakování základních pojmů. Variabilita znaku a antropometrických rozměrů, percentily, SD skore. Propojení antropologie s moderními metodami. Pomoc při stanovení diagnózy, sestavení léčebného plánu, kontrole léčby. Antropometrie v klinickém výzkumu

2.      Růst – úvod do auxologie. Nerovnoměrný růst jednotlivých orgánů. Kosterní růst, tělesná výška. V centru pozornosti chondrocyt.  Buněčná úroveň: Buněčný cyklus, bazální buněčné procesy, nitrobuněčné signální dráhy, transkripční faktory. Růstová ploténka: lokální parakrinní faktory. Endokrinní řízení.  GH – IGF1, tyroidální hormony, estrogeny, androgeny, glukokortikoidy.  Základní modely růstu.

3.      Poruchy růstu v příkladech z klinické praxe. Hypotalamická dysfunkce, deficit GH. Chronická onemocnění snižující tvorbu IGF1  (zánětlivá onemocnění , malnutrice aj.), kostní dysplazie, RASopatie, neurofibromatóza, primordiální dwarfismy, progeroidní syndromy.

Vysoký vzrůst.

4.      Tělesná hmotnost a stav výživy. Tělesná hmotnost, hmotnost k výšce, indexy hmotnosti k výšce. Tělesné složení. Orientační metody užívané v klinické praxi. Antropometrické metody: Matiegka, Pařízková – výhody a nevýhody jejich užití. Jiné metody – vážení pod vodou, DXA, bioelektrická impedance.

Akutní a chronická malnutrice. Příklady z klinické praxe. Onemocnění gastrointestinálního traktu – celiakie, Crohnova choroba, cystická fibróza. Týrané děti. Regulace příjmu potravy. Mentální anorexie. Obezita. Syndromy spojené s obezitou.

5.      Sexuální diferenciace, sexuální vývoj.  Určení pohlaví (genetické, hormonální fenotypické). Vývoj gonád a sexuálních pohlavních znaků. Problematika disorders of sexual development, gender dysphoria.  Puberta a její hormonální řízení. Kostní věk. Komplexní pohled na pubertu: Srovnání křivky růstových rychlostí, hormonálních změn, vývoje sekundárních pohlavních znaků a kostní maturace. Variabilita v nástupu puberty. Predikce finální výšky. Sekulární trend.

6.      Poruchy růstu, puberty a sexuální diferenciace na příkladech z klinické praxe.  Konstituční opoždění a urychlení růstu a puberty. Idiopatická centrální předčasná puberta (CPP), CPP s organickou příčinou (tumory), CPP jako pozdní následek onkologické léčby, předčasná pseudopuberta. Hypergonadotropní hypogonadismus jako následek protinádorové léčby, Klinefelterův syndrom, Turnerův syndrom. Hypogonadotropní hypogonadismus. Kongenitální adrenální hyperplázie.

7.      Vývoj skeletu. Enchondrální a desmogení osifikace. Růst mozkovny a jeho řízení. Kefalometrie. Hodnocení růstové dynamiky mozkovny. Růst mozkovny a stav výživy. Kefalogram. Příklady z klinické praxe: kraniosynostózy, syndromy spojené s kraniosynostózami, hydrocefalus, mikrocefalie.  Časný zánik velké fontanely.

8.      Využití antropologie v ortopedii. Antropometrie při sledování pacientů s kostními dysplaziemi a dalšími poruchami pohybového aparátu . Rozměry vhodné k objektivizaci proporcionality, porovnání s telerentgenogramy. Predikce růstu jednotlivých tělesných segmentů. Nestejná délka končetin, predikce zkratu a plánování léčby.

Kostní dysplazie , poruchy kostního metabolismu.

9.      Opakování – co vyšetřovat, na co se zaměřit, jaké metody užít  a jak interpretovat výsledky v kojeneckém věku, v dětství a během puberty. Dotazy.

Součástí kurzu je i 2 hodinová stáž v antropologické ambulanci Pediatrické kliniky FN Motol nebo v Ambulantním centru pro vady pohybového aparátu a zhodnocení vybraného pacienta.  

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html