|
|
|
||
Last update: Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D. (26.09.2022)
|
|
||
Last update: Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D. (30.09.2021)
1. Dnešní člověk a jeho vidění světa, společnosti, života. Co od bible očekává? Možnosti práce s biblickým textem a možnosti adaptace obsahu pro potřeby rozličných cílových skupin. Představení metodiky a cílů semináře, prezentace požadavků ke splnění předmětu. 2. Hermeneutika, interpretace, oralita, text. Tradice, identita, komunita, rituál a zkušenost. „Cesta“ obsahu k posluchači. Život v kontextu soudobých narativů. Řeč o Bohu a její specifika. 3. Práce s biblickými narativy, práce s žánrem podobenství. 4. Práce s epištolami a řečmi. Literární a ústní projev jako nástroj dialogu. 5. Argumentační strategie novozákonních autorů a působení na posluchače kdysi a dnes. Hledání hodnot víry, jejího možného obsahu a etické dimenze pro příslušné cílové skupiny. 6. Možné aplikace biblických příběhů do RVP a jejich učební potenciál. 7. Společná reflexe předmětu (seznámení s reflexí formou Jesus Seminar). |
|
||
Last update: Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D. (26.09.2022)
Seminář se koná 1 krát za 14 dní, po dobu 90 minut ve středu (12.10, 26.10., 9.11., 23.11., 7.12., 21.12.2022 a 4.1. 2023) v místnosti H 308 od 14.45 hodin. Ukončen je zápočtem, zisk 3 kredity. V případě pandemických nařízení se bude výuka konat pravidelně formou on-line setkání skrze aplikaci MS Teams. Podmínkou je pravidelná účast a prezentace zadaného referátu. |
|
||
Last update: Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D. (30.09.2021)
Zápočet může být udělen za zpracování pedagogické přípravy či zpracování referátu založeného na četbě a interpretaci konkrétních textů z vybrané literatury dle domluvy s vyučujícími. Během semináře se očekává pravidelná a aktivní účast studenta, kritické myšlení a diskuse o aktuální problematice. Přednášky je vhodné doplnit dalšími zdroji na www.academia.edu či na www.youtube.com. |
|
||
Last update: Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D. (30.09.2021)
Literatura bude zvolena po konzultaci studenta s vyučujícími dle preferencí studenta. Jedná se o multioborový předmět a je tedy možný výběr z více oblastí. Rozsah stran bude odpovídat získaným kreditům. Povinná: Biblická teologie HENAUT, Barry W. Oral Traditition and the Gospels. Sheffield: JSOT Press 1993. MRÁZEK, Jiří. Podobenství v kontextu Matoušova evangelia. Jihlava: Mlýn 2003. POKORNÝ, Petr. Hermeneutika jako teorie porozumění. Vyšehrad, Praha 2005. PORTER, Stanley E., LAND, Christopher D. Paul and His Social Relations. Leiden: Brill 2013. THATCHER, Tom. Jesus the Riddler. The Power of Ambiguity in the Gospels. London: Westminster John Knox Press 2006.
Systematická teologie MOLTMANN, Jürgen. Bůh ve stvoření. Praha/Brno: Vyšehrad/CDK 1999. KÜNG, Hans. Věčný život. Praha: Vyšehrad 2006.
Praktická teologie FILIPI, Pavel. Pozvání k naději. Praha: Kalich 2006.
Pedagogika KOLÁŘ, Zdeněk. RVP v širších souvislostech [online]. s. 1-36. Dostupné z: https://www.pf.ujep.cz/…pdf
Rámcový vzdělávací program: pro gymnázia [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007, s. 1-104. Dostupné z:
STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2015 [cit. 2021-01-16]. ISBN 978-80-210-7884-0. Dostupné z: https://www.ped.muni.cz/didacticaviva/data_pdf/knihy/oborove-didaktiky_online.pdf
Učební osnovy. Manuál pro tvorbu ŠVP na gymnáziích [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007, 97-122. Dostupné z: https://www.edu.cz/…pdf |