SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Interpretation of biblical texts and their further practical use - L0628
Title: Interpretace biblických textů pro účely dalšího užití v praxi
Guaranteed by: HTF - Katedra biblistiky a judaistiky (28-15)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D.
Mgr. Veronika Matějková, Ph.D.
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D. (26.09.2022)
Biblické texty představují literaturu, která žije také mimo oblast církve či vědeckého bádání v kontextu rozmanitých kulturních podmínek a slouží jako ukázka kulturního dědictví nebo jako vzor pro určité jednání a orientaci v životě. Příběhy z biblických narativů, Desatero, Ježíšova podobenství či texty z evangelií nebo knihy Přísloví prostupují samovolně do rozmanitých oblastí společnosti, ovlivňují uměleckou tvorbu, a i v době postmoderny mají své místo v oblasti vzdělávání. Seminář cílí na vybranou oblast starozákonních i novozákonních textů, které mají potenciál vyjádřit typické hodnoty doby, nechávají nahlédnout do kulturního i politického kontextu, a díky hermeneutické reflexi i vhodně zvolené metodice páce je možné aplikovat jejich poselství do dneška, což vyžaduje i určitou etickou a systematickou reflexi. Jedná se tedy o multioborový seminář, v němž se kloubí poznatky z oboru pedagogiky, praktické teologie, biblistiky a v menší míře také z oblasti systematické teologie či pomocných disciplín. Seminář obsahuje část teoretickou i praktickou. Výkladová část bude kombinována s částmi kooperativními, diskusními a obsah semináře bude zohledňovat individuální, multisenzorické učební potřeby studentů. Studenti se samostatně zapojí do práce s texty, budou schopni vybrané texty interpretovat na základě stanovených kritérií a kvalifikovaně dovozovat jejich vliv na současný život člověka. (Součástí seminářů bude PowerPoint příprava a ukázky práce se systémem Accordance.) Výuka bude probíhat ve středu, jednou za 14 dní, v termínech 12.10., 26.10., 23.11., 7.12., 21.12.2022 a 4.1.2023 v místnosti H 308 vždy od 14.45 hodin.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D. (30.09.2021)

1. Dnešní člověk a jeho vidění světa, společnosti, života. Co od bible očekává? Možnosti práce s biblickým textem a možnosti adaptace obsahu pro potřeby rozličných cílových skupin. Představení metodiky a cílů semináře, prezentace požadavků ke splnění předmětu.

2. Hermeneutika, interpretace, oralita, text. Tradice, identita, komunita, rituál a zkušenost. „Cesta“ obsahu k posluchači. Život v kontextu soudobých narativů. Řeč o Bohu a její specifika.

3. Práce s biblickými narativy, práce s žánrem podobenství.

4. Práce s epištolami a řečmi. Literární a ústní projev jako nástroj dialogu.

5. Argumentační strategie novozákonních autorů a působení na posluchače kdysi a dnes. Hledání hodnot víry, jejího možného obsahu a etické dimenze pro příslušné cílové skupiny.

6. Možné aplikace biblických příběhů do RVP a jejich učební potenciál.

7. Společná reflexe předmětu (seznámení s reflexí formou Jesus Seminar).

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D. (26.09.2022)

Seminář se koná 1 krát za 14 dní, po dobu 90 minut ve středu (12.10, 26.10., 9.11., 23.11., 7.12., 21.12.2022 a 4.1. 2023) v místnosti H 308 od 14.45 hodin. Ukončen je zápočtem, zisk 3 kredity. V případě pandemických nařízení se bude výuka konat pravidelně formou on-line setkání skrze aplikaci MS Teams. Podmínkou je pravidelná účast a prezentace zadaného referátu.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D. (30.09.2021)

Zápočet může být udělen za zpracování pedagogické přípravy či zpracování referátu založeného na četbě a interpretaci konkrétních textů z vybrané literatury dle domluvy s vyučujícími. Během semináře se očekává pravidelná a aktivní účast studenta, kritické myšlení a diskuse o aktuální problematice. Přednášky je vhodné doplnit dalšími zdroji na www.academia.edu či na www.youtube.com.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D. (30.09.2021)

Literatura bude zvolena po konzultaci studenta s vyučujícími dle preferencí studenta. Jedná se o multioborový předmět a je tedy možný výběr z více oblastí. Rozsah stran bude odpovídat získaným kreditům.

Povinná:
Biblická teologie

HENAUT, Barry W. Oral Traditition and the Gospels. Sheffield: JSOT Press 1993.

MRÁZEK, Jiří. Podobenství v kontextu Matoušova evangelia. Jihlava: Mlýn 2003.

POKORNÝ, Petr. Hermeneutika jako teorie porozumění. Vyšehrad, Praha 2005.

PORTER, Stanley E., LAND, Christopher D. Paul and His Social Relations. Leiden: Brill 2013.

THATCHER, Tom. Jesus the Riddler. The Power of Ambiguity in the Gospels. London: Westminster John Knox Press 2006.

Systematická teologie

MOLTMANN, Jürgen. Bůh ve stvoření. Praha/Brno: Vyšehrad/CDK 1999.

KÜNG, Hans. Věčný život. Praha: Vyšehrad 2006.

Praktická teologie

FILIPI, Pavel. Pozvání k naději. Praha: Kalich 2006.

Pedagogika

KOLÁŘ, Zdeněk. RVP v širších souvislostech [online]. s. 1-36. Dostupné z: https://www.pf.ujep.cz/…pdf

Rámcový vzdělávací program: pro gymnázia [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007, s. 1-104. Dostupné z:

STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2015 [cit. 2021-01-16]. ISBN 978-80-210-7884-0. Dostupné z: https://www.ped.muni.cz/didacticaviva/data_pdf/knihy/oborove-didaktiky_online.pdf

Učební osnovy. Manuál pro tvorbu ŠVP na gymnáziích [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007, 97-122. Dostupné z: https://www.edu.cz/…pdf

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html