Kurz navazuje na obsah kurzu "Kultura mluveného projevu I". Cílem předmětu je trénink komunikačních dovedností pro výkon povolání. Vstupní
požadavky nejsou stanoveny.
Studijní plán předmětu se soustředí na specifická monologická vystoupení (včetně improvizovaného mluveného projevu) a dále se zaměřuje na vedení rozhovoru.
Studenti získají přehled o vybraných variantách výstavby přesvědčovacího projevu. Naučí se rozlišovat věrohodnou argumentaci a pseudoargumentaci, a cíleně je využívat ve své mluvní praxi.
Seznámí se s druhy současných mluvených projevů a soustředí se na zásady slavnostního projevu. Ověří si dovednost přesvědčit díky cílenému umístění větného důrazu.
Zažijí cvičení rozvíjející schopnost improvizace a odhalí základní východiska pro improvizovaný projev.
V tématech věnovaných vedení rozhovoru si ověří své dispozice vnímat oponenta jako partnera, naučí se využívat pozitivní program v jednání s lidmi, projdou tréninkem asertivní a taktické komunikace, seznámí se s tzv. "přesilovými hrami" v neverbální i verbální komunikaci, i možnostmi obrany proti nepřátelské manipulaci. Prostřednictvím konkrétních kounikačních technik si ozřejmí, jak vést rozhovor, aby přinesl užitek všem zúčastněným.
Syllabus - Czech
Last update: MgA. Alena Špačková (07.09.2022)
1) Osobní členění promluvy 2) Reakce na dotazy 3) Argumentace a pseudoargumentace (pozitivní a negativní motivace v přesvědčovacím projevu) 4) Současné mluvené projevy. Příprava slavnostního projevu (způsob a výstavba). 5) Improvizovaný mluvený projev. 6) Pozitivní program v rozhovoru 7) Asertivní a taktické jednání 8) Vybrané "přesilové hry" v neverbální a verbální komunikaci
Course completion requirements - Czech
Last update: MgA. Alena Špačková (07.09.2022)
1) Aktivní účast v seminářích (maximálně dvě absence za semestr).
2) Přednes jednoho projevu. Studenti si vyberou ze dvou možností: a) přesvědčovací projev (nebo jeho 3 - 5 minutová část) b) slavnostní projev (např. přípitek)
V případě přechodu na distanční formu výuky bude předmět vyučován formou přímé online výuky pomocí nástroje MS Teams. Předmět bude zakončen prezenčně.
Bližší informace a pokyny k instalaci MS Teams: https://htf.cuni.cz/HTF-747.html
Literature - Czech
Last update: MgA. Alena Špačková (07.09.2022)
HIERHOLD, Emil. Rétorika a prezentace. 7., aktualiz. vydání. Praha: Grada, 2008. 380 s. ISBN 978-80-247-2423-2. ŠPAČKOVÁ, Alena. Moderní rétorika: Jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. 3. vydání. Praha: Grada, 2009. 132 s. ISBN 80-247-1704-2. ŠPAČKOVÁ. Alena. Umění dialogu. 1. Vydání. Praha: Grada, 2011, 200 s., ISBN 978-80-247-3810-9 WIEKE, Thomas. Rétorika v praxi: hovořit je umění - zásady působivého projevu - efektivní komunikace. 1. vydání. Čestlice: Rebo Productions, 2005. 205 s.: obr. ISBN 80-7234-418-8. URY, William. Jak překonat nesouhlas. 2. vydání. Praha: Management Press, 1998. 128 str., ISBN 80-85943-68-9 URY, William. Síla a moc pozitivního nesouhlasu. Praha: Management Press, 2007. 246 str., ISBN 978-80-7261-163-8