SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
An Introduction to Digital Scholarly Editing - KLIT031
Title: Úvod do tvorby digitálních edic
Guaranteed by: Department of Ecclesiastical History and Literary History (26-KCD)
Faculty: Catholic Theological Faculty
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: you can enroll for the course repeatedly
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Michaela Falátková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Michaela Falátková, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Michaela Falátková, Ph.D. (29.09.2022)
The seminar is focused on the creation of digital editions of written archival materials and their presentation in a virtual space.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Michaela Falátková, Ph.D. (29.09.2022)

Cílem kurzu je naučit studenta vytvořit základní jednoduchou digitální edici historického písemného pramene.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Michaela Falátková, Ph.D. (23.08.2022)

Aigner, Thomas – Winter Karin: Alte Archive – Neue Technologien/ Old Archives – New Technologies, St. Pölten 2006. 

Aigner, Thomas – Hohenbruck, Stefanie – Just, Thomas – Kemper, Joachim: Archive im Web – Erfahrungen, Herausforderungen, Visionen/ Archives on the Web – Experiences, Challenges, Visions, St. Pölten 2011. 

Ambrosio, Antonella – Barret, Sébastien – Vogeler, Georg (Hg.): Digital diplomatics. The computer as a tool for the diplomatist? Archiv für Diplomatik, Schriftgeschichte, Siegel- und Wappenkunde. Beiheft 14, Köln – Weimar – Wien 2014. 

Bleier, ‎ Roman a kol.: Scholarly Digital Editions as Interfaces, Norderstedt: 2018. 

Boyle, Jennifer E. a kol.:  The Routledge Research Companion to Digital Medieval Literature, London: 2017. 

Burdick, Anne – Drucker, Johanna – Lunenfeld, Peter – Presner, Todd – Schnapp, Jeffrey: Digital_Humanities, Massachusetts 2012.

Duntze, Oliver – Schassan, Torsten – Vogeler Georg (Hg.), Kodikologie und Paläographie im digitalen Zeitalter 3/ Codicology and Palaeography in the Digital Age 3, Nordestedt 2015. 

Fischer, Franz – Fritze, Christiane (Hg.): Kodikologie und Paläographie im digitalen Zeitalter 2/ Codicology and Palaeography in the Digital Age 2, Nordestedt 2011.

Fischer Franz – Busch Hannar (Hg.): Kodikologie und Paläographie im digitalen Zeitalter 4/ Codicology and Palaeography in the Digital Age 4, Nordestedt 2017.

Millson-Martula Christopher – Gunn Kevin (eds.): The Digital Humanities. Implications for Librarians, Libraries and Librarianship, London – New York 2019. 

Rehbein, Malte – Sahle, Patrick (Hg.): Kodikologie und Paläographie im digitalen Zeitalter/ Codicology and Palaeography in the Digital Age, Nordestedt 2009. 

URL: 

https://lombardpress.org/schema/docs/diplomatic/ 

https://teach.dariah.eu/course/view.php?id=32 

https://tei-c.org/

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Michaela Falátková, Ph.D. (29.09.2022)

Seminář bude realizován formou praktických cvičení. 

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Michaela Falátková, Ph.D. (29.09.2022)

Výstup v podobě digitální edice vybraného pramene.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Michaela Falátková, Ph.D. (28.01.2024)

1. hodina semináře proběhne přímo v Národní knihovně ve Studověně ORST v 1. patře (Je potřeba zařídit si průkazku do NK)

I. Úvod a seznámení s digitální edicí (2 týdny - 3 hodiny)

A. 1. Představení kurzu a jeho cílů 2. Úvod do digitální edice a významu historických pramenů

B. 1. Seznámení se s platformami pro digitální edici 2. Praktická demonstrace nástrojů a jejich výhod pro začátečníky

II. Základy digitalizace a sběr materiálů (2 týdny - 3 hodiny)

A. 1. Teoretické základy digitalizace historických pramenů 2. Postup sběru materiálů pro digitální edici

B. 1. Praktické cvičení - skenování a fotografování písemných pramenů 2. Organizace a správa získaných materiálů

III. Základy editorů a nástrojů pro digitální edici (3 týdny - 4,5 hodiny)

A. 1. Seznámení s textovými editory pro digitální edici 2. Praktické ukázky práce s textem

B. 1. Základy XML a jeho využití v digitální edici 2. Praktické cvičení v tvorbě a úpravě XML dokumentů

C. 1. Přehled dostupných nástrojů pro digitální edici 2. Demonstrace funkcí a jejich využití v praxi

IV. Praktické cvičení a konzultace (5 týdnů - 7,5 hodiny)

A. 1. Praktická cvičení v tvorbě digitální edice 2. Individuální konzultace se studenty

V. Závěrečná hodina: Prezentace projektů a zhodnocení (1 týden - 1,5 hodiny)

A. Prezentace digitálních edic vytvořených studenty B. Diskuze o zkušenostech a obtížích C. Zhodnocení celého kurzu a získaných dovedností

VI. Konzultace a podpora studentů (1 týden - 1,5 hodiny)

A. Poslední příležitost pro konzultace a dotazy B. Závěrečná pomoc při dokončení projektů

Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. Michaela Falátková, Ph.D. (29.09.2022)

Seminář je určen začátečníkům a k jeho absolvování není potřeba žádných programátorských znalostí.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Michaela Falátková, Ph.D. (29.09.2022)
Aktivní účast na semináři.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html