Last update: doc. PhDr. Jiří Vykoukal, CSc. (05.06.2019)
The most important changes of Central European societies can be studied on example of culture. The course will cover the end of traditions in the second half of the 19th century, reactions to the traumatic experience of WWI, appearence of new media and mass culture in the interwar period, official and counter-official culture during the WWII. The course is non-descriptional, it concentrates only on selected key areas of culture and art.
Last update: Mgr. Jiřina Tomečková (26.09.2023)
Na příkladu kulturního prostředí lze zkoumat zásadní proměny středoevropské společnosti jdoucí od dožívajících tradic konce 19. století, přes reakci na traumatický zážitek první světové války, příchod nových médií a masové kultury v meziválečném prostředí až po druhou světovou válku. Kurz seznamuje studenty s problematikou nepopisným způsobem na vybraných klíčových tématech kultury a umění.
Aim of the course -
Last update: doc. PhDr. Jiří Vykoukal, CSc. (05.06.2019)
The aim of the seminar is to teach students the basic knowledge about the development of culture in the central Europe in the second half of 19th and the first half of the 20th century. The course understands culture as a widely defined social space, alternative to politics. Art styles covered by the course are literature, but to some extent also film, photography or architecture.
Last update: Mgr. Jiřina Tomečková (26.09.2023)
Kurz si klade za cíl seznámit studenty s vývojem kultury ve střední Evropě ve druhé polovině 19. a v první polovině 20. století. Tematicky se kurz věnuje široce chápanému pojmu kultury jako společenského prostoru, alternativního k politice. V oblasti umění je pozornost věnována literatuře, v menší míře filmu, fotografii či architektuře.
Course completion requirements -
Last update: Bc. Sára Lochmanová (05.10.2023)
According to the Dean's provision, the teacher evaluates the student's performance in the percentages assigned to grades A to F (https://fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-20/2019):
90 % or more => A 80-89 % => B 70-79 % => C 60-69 % => D 50-59 % => E 0-49 % => F
Last update: doc. PhDr. Jiří Vykoukal, CSc. (05.06.2019)
- BECKER, Anette. "The Avant-Garde, Madness and the Great War". In Journal of Contemporary History, Vol. 35, No. 1, January 2000, p. 71-84.
- CANALES, Jimena and HERSCHER, Andrew. "Criminal skins: Tattoos and Modern Architecture in the Work of Adolf Loos". In: Architectural History, Vol. 48, 2005, p. 235-256.
- FALASCA-ZAMPONI, Simonetta. "Fascism and Aesthetics". In Constellations, Vol. 15, No. 3, 2008, p. 351-365.
- HOERDER, Dirk. "Migration and Cultural Interaction across the Centuries". In German Politics and Society, Vol. 26, No. 2, Summer 2008, p. 1-23.
- KLAUTKE, Egbert. "Urban History and Modernity in Central Europe" In The Historical Journal, Vol. 53, No. 1, 2010, p. 177-195.
- LE RIDER, Jacques. "Mitteleuropa, Zentraleuropa, Mittelosteuropa. A mental map of Central Europe". In European Journal of Social Theory, Vol. 11, No. 2, 2008, p. 155-169.
- MOSSE, George L. "Fascist Aesthetics and Society: Some considerations". In Journal of Contemporary History, Vol. 31, No. 2, April 1996, p. 245-252.
- PAUCKER, Henri R. Neue Sachlichkeit, Literatur im "Dritten Reich" und im Exil. Stuttgart, 1977.
- REUVENI, Gideon. "The ‘Crisis of the Book’ and German Society after the First World War" In: German History, Vol. 20, No. 4, p. 438-461.
- ROSSOL, Nadine. "Performing the Nation: Sport, Spectacles and Aesthetics in Germany, 1926-1936". In Central European History, Vol. 43, 2010, p. 616-638.
- SCHOEPS, Karl Heinz. Deutsche Literatur zwischen den Weltkriegen. III, Literatur im Dritten Reich. Bern, 1992.
- SCHORSKE, Carl E. Fin-de-siècle Vienna, New York, 1980.
Last update: Mgr. Jiřina Tomečková (26.09.2023)
- BECKER, Anette. "The Avant-Garde, Madness and the Great War". In Journal of Contemporary History, Vol. 35, No. 1, January 2000, p. 71-84.
- CANALES, Jimena and HERSCHER, Andrew. "Criminal skins: Tattoos and Modern Architecture in the Work of Adolf Loos". In: Architectural History, Vol. 48, 2005, p. 235-256.
- FALASCA-ZAMPONI, Simonetta. "Fascism and Aesthetics". In Constellations, Vol. 15, No. 3, 2008, p. 351-365.
- HOERDER, Dirk. "Migration and Cultural Interaction across the Centuries". In German Politics and Society, Vol. 26, No. 2, Summer 2008, p. 1-23.
- KLAUTKE, Egbert. "Urban History and Modernity in Central Europe" In The Historical Journal, Vol. 53, No. 1, 2010, p. 177-195.
- LE RIDER, Jacques. "Mitteleuropa, Zentraleuropa, Mittelosteuropa. A mental map of Central Europe". In European Journal of Social Theory, Vol. 11, No. 2, 2008, p. 155-169.
- MOSSE, George L. "Fascist Aesthetics and Society: Some considerations". In Journal of Contemporary History, Vol. 31, No. 2, April 1996, p. 245-252.
- PAUCKER, Henri R. Neue Sachlichkeit, Literatur im "Dritten Reich" und im Exil. Stuttgart, 1977.
- REUVENI, Gideon. "The ‘Crisis of the Book’ and German Society after the First World War" In: German History, Vol. 20, No. 4, p. 438-461.
- ROSSOL, Nadine. "Performing the Nation: Sport, Spectacles and Aesthetics in Germany, 1926-1936". In Central European History, Vol. 43, 2010, p. 616-638.
- SCHOEPS, Karl Heinz. Deutsche Literatur zwischen den Weltkriegen. III, Literatur im Dritten Reich. Bern, 1992.
- SCHORSKE, Carl E. Fin-de-siècle Vienna, New York, 1980.
Teaching methods -
Last update: doc. PhDr. Jiří Vykoukal, CSc. (05.06.2019)
Active participation in seminars based on reading, oral presentation and oral exam based on a seminar paper.
Last update: Mgr. Jiřina Tomečková (26.09.2023)
Aktivní účast v semináři na základě četby, ústní referát a závěrečná zkouška na základě seminární práce.
Requirements to the exam -
Last update: doc. PhDr. Jiří Vykoukal, CSc. (05.06.2019)
Regular and active participation of students in the seminar, which encompasses regular reading of the mandatory texts to the covered topics (approx. 180 pages) and active discussion based on this reader. Oral presentation (20 minutes) on selected topic based on approx. 30 pages of texts. Oral examination based on defense of small seminar paper (10 pages max.).
Classification on the scale A-F:
91 % and more => A - excellent
81-90 % => B - very good
71-80 % => C - good
61-70 % => D - average
51-60 % => E - acceptable
0-50 % => F - failed
Last update: Mgr. Jiřina Tomečková (26.09.2023)
Pravidelná a aktivní účast na semináři, která zahrnuje průběžné zvládnutí předepsané přípravné četby ke každému probíranému tématu v celkovém rozsahu cca. 180 tiskových stran a na tomto základě aktivní účast na diskuzi o tomto tématu, dále příprava referátu (20 minut) na vybrané téma s využitím studijní literatury v rozsahu cca. 30 tiskových stran a složení ústní zkoušky na základě menší seminární práce na vybrané téma v rozsahu do 10 stran textu.
Klasifikace probíhá na škále A-F:
91 % a více => A - výtečně (vynikající výkon pouze s drobnými chybami)
81-90 % => B - velmi dobře (nadprůměrný výkon, avšak s určitými chybami)
71-80 % => C - dobře (celkově dobrý výkon s řadou výrazných chyb)
61-70 % => D - uspokojivě (přijatelný výkon, ale se značnými nedostatky)
51-60 % => E - dostatečně (výkon splňuje minimální požadavky)
0-50 % => F - nedostatečně, neprospěl/a (je zapotřebí značné množství další práce).
Syllabus -
Last update: doc. PhDr. Jiří Vykoukal, CSc. (05.06.2019)
1. Introduction - formal requirements, definitions of Culture and Central Europe
2. Bildungsbürgertum as a phenomenon in 19th Century in German speaking countries
3. Citizen culture and challenges of Modernity at the turn of 19th and 20th Centuries
4. Modern art at the turn of 19th and 20th Centuries - example of Achitecture
5. Multiculturalism as a heritage of Habsburg Monarchy?
6. Reflections of WWI in Culture and Art
7. New Media: development of press and book market, radio and film
8. Sport in the interwar period as a cultural phenomenon
9. "Popular Culture" for "Mass Society"?
10. Nazi cultural policy
11. Opposition and exile during the Nazi regime
12. Final conclusion and discussion
Last update: Mgr. Jiřina Tomečková (26.09.2023)
1. Úvod - formální náležitosti, definice kultury, střední Evropy
2. Bildungsbürgertum jako fenomén 19. století v německy mluvících zemích
3. Měšťanská kultura a výzvy modernity na přelomu 19. a 20. století
4. Umělecká moderna na přelomu století - příklad architektury
5. Multikulturalismus jako dědictví Habsburské monarchie?
6. Ohlasy první světové války v kultuře a umění
7. Nová média: rozvoj tisku a knižního trhu, rozhlasu a filmu
8. Sport v meziválečném období jako kultuní fenomén
9. "Populární kultura" pro "masovou společnost"?
10. Nacistická kulturní politika
11. Opozice a exil během NS režimu
12. Závěrečné shrnutí a diskuse
Entry requirements -
Last update: doc. PhDr. Jiří Vykoukal, CSc. (05.06.2019)
Knowledge of English, basic knowledge of contemporary history at grammar school level. This course is mandatory for Czech-German Studies (CNS), students of other programmes will be enrolled only with teachers permission.
Last update: Mgr. Jiřina Tomečková (26.09.2023)
Znalost anglického jazyka a soudobých dějin minimálně na středoškolské úrovni. Kurz je povinný pro obor Českoněmecká studia (CNS), studenti mimo tento obor budou do kurzu přijati pouze po souhlasu vyučujícího.