|
|
|
||
Last update: doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D. (26.10.2019)
Ethnographies, analysis of visual data, performative methods and autobihgraphical approaches contribute insight and depth to our understanding of the human condition and shed light on processes that may not be identifiable using big data sets. In this course we will debate selected qalitative methods and their embeddedness in specifical epistemology. |
|
||
Last update: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D. (03.12.2019)
CRAPANZANO, Vincent. 1980. Tuhami. Portrait of a Moroccan. Str. 3-87. (česky např. zde, str. 9-82) DENZIN, N. K. / LINCOLN, Y. S. 2005. The Discipline and Practice of Qualitative Research. In The Sage Handbook of Qualitative Reserarch (3rd edition). Ed. by Norman K. Denzin and Yvonna S. Lincoln. London: Sage. Str. 1-32. DENZIN, Norman K. 2001. The reflexive interview and a performative social science. Qualitative Research 1(1): 23-496. Doing Biographical Research - Forum: Qualitative Social Research, Vol. 4, No. 3 (2003)Qualitative inquiry 2019, vol. 5: Special Issue: The Art of Life History: Novel Approaches, Future Directions https://journals-sagepub-com.ezproxy.is.cuni.cz/toc/qixa/25/5 HARPER, Douglas. 2002. Talking about pictures: a case for photo elicitation. Visual Studies, 17 (1): 13-26. KUBICA, Grazyna - A. Król, Trajectories of Polish Transformation: Biographical Narratives of 1989’ generation (draft paper). OKELY, Judith - Helen CALLAWAY (eds.). 1992. Anthropology and autobiography. London, New York: Routtledge. PINK, Sarah. 2006. The Future of Visual Anthropology: Engaging the Senses. London: Routledge. Str. 81-101. ROBERTS, Rosemarie A. (2013). Dancing with Social Ghosts: Performing Embodiments, Analyzing Critically. Transforming Anthropology, 21 (1): 4-14. SHOSTAKOVÁ, Marjorie. 1993. Nisa, dcera Kungů. Intimní život ženy mizejícího světa. Praha: Mladá fronta. Str. 91-106. SUCHAR, Charles S. 1997. Grounding visual sociology research in shooting scripts. Qualitative Sociology, 20 (1): 33-55. TRINH T. Minh-Ha, Trinh T. 1990. Documentary Is/Not a Name. The MIT Press, Vol. 52, pp. 76-98. |
|
||
Last update: doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D. (26.10.2019)
Class participation: 40% Methodological essay: 60% 100 - 91: A |
|
||
Last update: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D. (03.12.2019)
1. Uvedení do kursu, prezentace hostů kurzu (Igor Kytka a Tomáš Vácha, UCEEB ČVUT) a volba ústředního tématu kursu. Rozmanitost kvalitativního výzkumu: epistemologie a politické souvislosti výzkumu 2. Biografie, autobiografie a antropologie. Theodora Kroeber a Ishi, Marjorie Shostaková a Nisa, Bronisław Malinowski, Vincent Crapanzano a Tuhami 3. Autobiografie a autoetnografie 4. Státní svátek, výuka se nekoná. 5. Analytický seminář 1: Analýza vašich autobiografických a autoetnografických textů 6. Čtecí týden 7. Vizuální analýza a interpretace viděného 8. Mentální mapování. Metoda fotografické stimulace (photo-elicitation) 9. Krize reprezentace: nový žurnalismus, stand-point epistemologies. Kvalitativní výzkum a konceptuální umění, umělecký výzkum 10. Analytický seminář 2: analýza vizuálních dat 11. Performance jako nástroj interpretace a analýzy 12. Analytický seminář 3: Performance. Závěrečné zhodnocení kurzu, diskuze s kolegy z UCEEB
|