|
|
|
||
Last update: Jana Vojanová (25.01.2024)
Kurz je povinný pro studentky a studenty SP Sociologie se specializací Studia současných společností. Při nenaplnění kapacity 50 účastníků kurzu je možné se do kurzu přihlásit mimo tuto specializaci. Kurz bude probíhat pouze prezenční formou výuky. Výuka bude probíhat v druhé polovině ZS. |
|
||
Last update: Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D. (04.08.2023)
|
|
||
Last update: Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D. (09.11.2023)
Podmínky pro splnění studijních povinností: (a) závěrečný test: 30 bodů maximum (obsah povinné četby a přednášek, otevřené otázky) (b) analytická esej: maximum 70 bodů (výběr z nabízených témat a literatury, analýza článků z českých médií) Úspěšné hodnocení kurzu je podmíněno ziskem alespoň 36 bodů z analytické eseje. (c) docházka do hodin 80% (jedna absence) Pozor na plagiátorství, včetně používání AI: Více informací zde: https://iss.fsv.cuni.cz/studium/bc-mgr-prace/plagiatorstvi Hodnocení kurzu: Hodnocení kurzu: 90 + A 80-89 B 70-79 C 60-69 D 47-59 E 0-47 F |
|
||
Last update: Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D. (03.11.2023)
Povinná literatura k závěrečnému testu (ke stažení v Moodle): 2. týden: Pérez-Seijo, S., & Vicente, P. N. (2022). After the hype: how hi-tech is reshaping journalism. In Total Journalism: Models, Techniques and Challenges. Cham: Springer International Publishing, 41-52. 3. týden: Blackman, L. (2022). Future Faking, Post-Truth and Affective Media. Zylinska, J. (ed.) The Future of Media. London: Goldmiths Press, 59-80. 4. týden: Reifová, I. (2020). Shaming the working class in post-socialist Reality Television. European Journal of Cultural Studies, 1367549420902790, 1-18. 5. týden: Heřmanová, M. (2022). “We are in control”: Instagram Influencers and the Proliferation of Conspiracy Narratives in Digital Spaces. Slovenský národopis, 70(2), 349–368. 6. týden: Kotišová, J. (2023): The epistemic injustice in conflict reporting: Reporters and ´fixers´ covering Ukraine, Israel, and Palestine. Journalism, online first, 1-20.
Doporučená základní literatura: Adorno, T. W. (2009). Schéma masové kultury. Praha: OIKOYMENH. Bird, S. E. (2011). Are we all produsers now? Convergence and media audience practices. Cultural studies, 25(4-5), 502-516. Cover, R. (2007). Inter/aktivní publikum. Interaktivní média, narativní kontrola a revize dějin publika. Mediální studia, 2(2), 195-207. Curran, J. (2010) Media and Society. London: Bloomsbury. Couldry, N. (2012) Media, Society, World: Social Theory and Digital Media Practice, Cambridge: Polity Press. Herman E., McChesney W. (1997). The Global Media, Cassell: London. Manovich, L. (2018). Jazyk nových médií. Praha: Karolinum. McLuhan, M. (1991). Jak rozumět médiím, Praha: Odeon. McNair, B. (2004). Sociologie žurnalistiky. Praha: Portál. Rojek, C. (2001) Celebrity. London: Reaktion. Splendore, S. (2016). Quantitatively oriented forms of journalism and their epistemology. Sociology Compass, 10(5), 343-352. Zylinska, J. (2022). The Future of Media. London: Goldsmiths Press.
|
|
||
Last update: Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D. (04.08.2023)
Přednášky s diskuzí. Samostatná četba povinné literatury. |
|
||
Last update: Jana Vojanová (25.01.2024)
1. týden: Co všechno jsou média a k čemu mohou sloužit? · představení kurzu · historický exkurz do oblasti mediální produkce · média: nositelé informací, jejich tvůrci a aktéři · tradiční a nová média · sociální média 2. týden: Produkce: Tvorba mediálních obsahů · sociologie žurnalistiky · novinářská profese a hodnoty objektivity a neutrality · občanský žurnalismus · komercionalizace a clickbait ideologie · datová žurnalistika · robotizace žurnalistiky · povinná četba : Pérez-Seijo, S., & Vicente, P. N. (2022). After the hype: how hi-tech is reshaping journalism. In Total Journalism: Models, Techniques and Challenges. Cham: Springer International Publishing, 41-52. 3. týden: Sdělení a působení: Mediální reprezentace reality · reprezentace podle S. Halla · sémiotická analýza reprezentace podle R. Barthesa · kritika reprezentace: simulakra a hyperrealista podle J. Baudrillarda · teorie kódování-dekódování · teorie publik: pasivní, aktivní, participující · pravda, post-pravda a fake news · povinná četba: Blackman, L. (2022). Future Faking, Post-Truth and Affective Media. In Zylinska, J. (ed.) The Future of Media. London: Goldmiths Press, 59-80. 4. týden: Populární kultura a média · masová kultura a kulturní průmysl podle Frankfurtské školy · infotainment dnes · komodifikace kulturních trendů (pinkwashing, greenwashing) · každodennost a rezistence podle J. Fiskeho · fanouškovská studia a fan art · nástup DIY kultury a vzestup kultury zinů · kult celebrit spojený s proměnou chápání veřejné sféry · povinná četba: Reifová, I. (2020). Shaming the working class in post-socialist Reality Television. European Journal of Cultural Studies, 1367549420902790, 1-18. 5. týden: Konvergence médií a nová média · kultura konvergence · principy nových médií podle L. Manoviche · problematika sociálních sítí – identita, generační propast, prosumerství · vidět jako stroj: AR, VR, 360º a nová zobrazovací rozhraní · transmediální vyprávění · povinná četba: Heřmanová, M. (2022). “We are in control”: Instagram Influencers and the Proliferation of Conspiracy Narratives in Digital Spaces. Slovenský národopis, 70(2), 349–368. 6. týden: Vizuální komunikace v médiích · význam a role obrazu v mediální komunikaci · stručné dějiny obrazu v médiích · vzestup a pád fotožurnalismu · současné podoby obrazové komunikace v médiích · povinná četba: Kotišová, J. (2023): The epistemic injustice in conflict reporting: Reporters and ´fixers´ covering Ukraine, Israel, and Palestine. Journalism, online first, 1-20. 7. týden: Kolektivní diskuze k povinné četbě a debata k aktuálním tématům z oblasti sociologie médií
|