SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Media Research II - JKM009
Title: Výzkum médií II
Guaranteed by: Department of Media Studies (23-KMS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:4/4, Ex [HT]
Capacity: 92 / 92 (92)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: distance
Teaching methods: distance
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Class: Courses for incoming students
Annotation -
Last update: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (10.02.2023)
This subject is a proceeding of Media Research I and focuses on qualitative research in media audiences. It draws upon a prior knowledge of the structure of research projects and explains basics in planning the research and collecting and analysing the data via the technique of interviews with open structure and the principles of grounded theory. Students will thus acquire basic skills in the qualitative research and its application on the media audiences.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (14.02.2024)

Základní literatura:

Barthes, R. 2004. Mytologie. Praha: Dokořán

Gvoždiak, V. 2014. Základy sémiotiky I. Olomouc: Univerzita Palackého. (Dostupné z: https://oltk.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kol/publikace/publ_qfwfq/Gvozdiak-Zaklady_semiotiky_11.pdf)

Hendl, J. 2008. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. 

Lindlof, T.R.-Taylor, B.C. 2002. Qualitative communication research methods. Second edition. London: Sage.

Silverman, D. 2005. Doing qualitative research: a practical handbook. Sage London.

Strauss, A. - Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.

Trampota, Tomáš, Vojtěchovská, Martina. 2010. Metody výzkumu médií. Praha: Portál.

 

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (14.02.2024)

Kurz je zakončen zkouškou v podobě písemného testu založeného na 6 otevřených otázkách testujících teoretické znalosti týkající se kvalitativního výzkumu i schopnost aplikovat nabyté znalosti na konkrétních výzkumných zadáních.

Stanovení výsledné klasifikace:

Studující budou hodnoceni na základě výsledku závěrečného testu (rozklad bodového hodnocení viz níže). Za test je možné získat maximálně 18 bodů.   

Hodnocení testu: 

Test bude hodnocen především s ohledem na faktickou správnost odpovědí a zohledním i analytické kvality textu (tvůrčí zralost, samostatnost v uvažování pisatele/pisatelky a jejich schopnost kriticky rozvažovat výhody a omezení jednotlivých výzkumných nástrojů).

 

Výsledné hodnocení: 

18-16,5 bodu: A

16-14,5 bodu: B

14-12,5 bodu: C

12-10,5 bodu: D

10-9 bodů: E

Méně než 9 bodů: F

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (14.02.2024)

Cíl předmětu a základní postup

- Hlavním cílem předmětu je předat studujícím dostatek znalostí týkajících se kvalitativní analýzy médií (oblasti mediálních obsahů, publik, ale i produkce) tak, aby byli schopni zvolit vhodnou výzkumnou metodu/techniku a realizovat vlastní výzkum. 

Základní znalosti týkající se rozdílů mezi principy kvantitativních a kvalitativních postupů a jednotlivých kvalitativních postupů budou ověřeny formou testu s otevřenými otázkami. 

- Dalším cílem předmětu Výzkum médií II je připravit studující v přednáškových vstupech a praktických ukázkách na to, aby byli schopni samostatně realizovat vlastní kvalitativní výzkum (obsahů, produkce či publik). Za tím účelem bude během setkání probíhat společná práce na cvičných materiálech.

 

1. setkání (1.3.2024): 

- organizace kurzu

- souhrn principů designování výzkumného projektu

- kvalitativní techniky sběru dat a analýzy dat (přehled)

- principy výběru vzorku a jeho charakteristiky v kvalitativním výzkumu

- význam interpretace v kvalitativním výzkumu a vztah k teoretickým východiskům

- analýzy ideologie v kvalitativním výzkumu

 

2. setkání (15.3.2024)

Sémiotická analýza - teoretický úvod a praktický nácvik

 

3. setkání (12.4.2024)

- praktický vhled do kvalitativních technik sběru dat v návaznosti na výzkumné otázky

- základní termíny a principy zakotvené teorie

 

4. setkání (10.5.2024)

Zakotvená teorie - praktický nácvik

Interpretace dat ve vztahu k teoretickým východiskům

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html