SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Media Studies II - JKB044
Title: Úvod do studia médií II
Guaranteed by: Department of Media Studies (23-KMS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 7
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: 80 / unknown (80)
Min. number of students: 10
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level: specialized
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D.
Class: Courses for incoming students
Pre-requisite : JKB043
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D. (14.02.2024)
Cílem kurzu, který navazuje na Úvod do studia médií I, je nabídnout výklad přístupů ke studiu médií, které se podílely a podílejí na současné podobě oboru a seznámit studenty se zásadními koncepty, které formovaly myšlení o médiích.

Obsah kurzu je vymezen třemi tematickými oblastmi:
1. významné směry odborného zájmu o média („školy“), které obor formovaly,
2. trendy a způsoby empirického zkoumání médií,
3. analýzy vztahů médií a dalších společenských institucí (politická a veřejná sféra).
Literature - Czech
Last update: PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D. (14.02.2024)

Povinná literatura:

BURTON, G. – JIRÁK, J. Úvod do studia médií. B&P, 2001.

FISKE, J. Introduction to Communication Studies. Routledge, 1990.

HALL, S. Kódování/dekódování (s. 105-117). In DVOŘÁK, T. (ed.) Kapitoly z dějin a teorie médií. AVU, 2010.

JIRÁK, J. – KÖPPLOVÁ, B. Média a společnost. Portál, 2003.

MANOVICH, L. Jazyk nových médií. Karolinum, 2018. kap. 1 Co jsou nová média? (s. 59-98)

McLUHAN, M. Jak rozumět médiím: extenze člověka. 2. vyd. Praha: Mladá fronta, 2011. (kap. 1 a 2, s. 19-46; kap. M. McLuhan stoletý, s. 379 – 384)

McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Portál, 2009.

 

Doporučená literatura:

DEUZE, M. Media life Život v médiích. Karolinum, 2015.

JEŘÁBEK, H. Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Karolinum, 1997.

LISTER, M. New Media: A Critical Introduction. Taylor & Francis, 2009.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D. (14.02.2024)

Plán přednášek:

Školy a směry

1.      Frankfurtská škola a její představitelé (kulturní průmysl, vliv technologie, masa a masová společnost, koncept veřejné sféry, T. Adorno, M. Horkheimer, W. Benjamin, J. Habermas)

2.      Torontská škola (technologický determinismus, horká a studená média, typografický člověk, extenze smyslů, sklon komunikace, H. Innis, M. McLuhan, N. Postman)

3.      Birminghamská škola (současná kultura, populární kultura, kódování a dekódování, moc publika, S. Hall, D. Morley, A. McRobbie)

4.      Kritická politická ekonomie, (neo)marxismus, feministická mediální studia, francouzská tradice studia komunikace

5.      Studium nových médií (M. Deuze, L. Manovich, M. Lister, M. Poster)

Empirické zkoumání médií

6.      Počátky empirického zkoumání mediální komunikace – behaviorismus, rozvoj sociální psychologie, studie Paynova fondu, The Radio Research Project,  dvou- a vícestupňový tok komunikace, názorové vůdcovství (P. Lazarsfeld, E. Katz, B. Berelson)

7.      Specifika zkoumání síťových médií

Média a společnost

8.      Média jako společenské instituce 

9.      Role zpravodajských médií v rozhodovacích procesech

10.    Média a veřejné mínění 

11.    Šíření inovací a vzdělávací funkce médií

12.    „Staré“ teorie ve světě nových médií – znova a jinak?

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html