|
|
|
||
Last update: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. (03.02.2022)
Studijní předmět poskytuje posluchačům bakalářského studia vhled do základních právních pojmů a relevantních právních norem vztahujících se k médiím v České republice, přičemž se jednotlivé ekvivalentní kursy zaměřují na odlišnosti jednotlivých specializací. Cílem studijního předmětu je poskytnout posluchačům orientaci v právním prostředí českých médií, s důrazem na praktické otázky a aktuální problémy české mediální scény a související legislativy. UPOZORNĚNÍ: Předmět je vyučován dvěma vyučujícími, má tedy tzv. paralelku. Část, kterou učí JUDr. Conelly Kohutová, je určena pro specializaci Mediální studia a Žurnalistika a část, kterou učí JUDr. Petra Dolejšová (v tuto chvíli je tam uveden JUDr. Winter), je určena pro specializaci Marketing a PR. |
|
||
Last update: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. (03.02.2022)
Povinná literatura a právní předpisy v platném znění: Všeobecná deklarace lidských práv Mezinárodní pakt o občanských a politických právech Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod Ústavní zákon České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, Usnesení předsednictva České národní rady č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky vybraná ustanovení zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád) zákon č. 484/1991 Sb., České národní rady o Českém rozhlasu; zákon č. 483/1991 Sb., České národní rady o České televizi zákon č. 517/1992 Sb., České národní rady o České tiskové kanceláři, zákon č. 37/1995 Sb., o neperiodických publikacích zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím zákon č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších zákonů (tiskový zákon); zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon) zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti a o změně některých zákonů (zákon o některých službách informační společnosti) zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích) vybraná ustanovení zákona č. 40/2009 Sb. trestní zákoník zákon č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání a o změně některých zákonů (zákon o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání) vybraná ustanovení zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník vybraná ustanovení zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů
CHALOUPKOVÁ, H.; HOLÝ, P.; URBÁNEK, J.: Mediální právo. Komentář. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2019, 555 s. ISBN 978-80-7400-725-5.
Literatura doporučená pedagožkou Mediální studia a Žurnalistika: BARTOŇ, M. Svoboda projevu: principy, garance, meze. Praha: Leges, 2010. 384 s. ISBN 978808721242. HOLCOVÁ, I. et al. Autorský zákon a předpisy související (včetně mezinárodních smluv a evropských předpisů): komentář. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. xxxvii, 1652 stran. ISBN 978-80-7598-049-6. CHALOUPKOVÁ, H., HOLÝ, P. Autorský zákon. Komentář. Komentář. 5. vydání. Praha: C. H. Beck, 2017, 386 s. ISBN 978-80-7400-671-5. KŘÍŽ, J. et al. Autorský zákon a předpisy souvisící. Komentář. Praha: Linde, 2005. POLČÁK, R. et al. Autorský zákon: praktický komentář s judikaturou: podle stavu k 1. dubnu 2020. 1. vydání první. Praha: Leges, 2020. 864 stran. ISBN 978-80-7502-391-9. ROZEHNAL, A. Mediální právo. 2. rozšířené vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2015. 463 stran. ISBN 9788073805494. TELEC, I.; TŮMA, P.: Autorský zákon, Komentář. 2. vydání. Praha: C. H. Beck, 2019 [2007]. 1295 s. ISBN 978-80-7400-748-4 Rada pro reklamu (rpr.cz) https://rpr.cz/cz/kauzy.php RRTV: dostupná právní stanoviska, související judikáty
Právní normy obecné /ve znění pozdějších předpisů/: ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky usnesení předsednictva České národní rady č. 2/1993 Sb., o vyhlášení LISTINY ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD jako součásti ústavního pořádku České republiky mezinárodní smlouva č. 209/1992 Sb., Sdělení federálního ministerstva zahraničních věcí o sjednání Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod a Protokolů na tuto Úmluvu navazujících zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich zákon č.. 251/2016 Sb., o některých přestupcích zákon č. 140/2009 Sb., trestní zákoník
Právní normy speciální /ve znění pozdějších předpisů/: zákon č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších zákonů (tiskový zákon) zákon č. 37/1995 Sb., o neperiodických publikacích zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů; zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi zákon č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu zákon č. 517/1992 Sb., o České tiskové kanceláři zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon) zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti zákon č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích
Povinná literatura (průřez pro všechny tři specializace) BARTOŇ, M. Svoboda projevu: principy, garance, meze. Leges, 2010. BENDA, J. Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989-2006. Karolinum, 2007. HERCZEG, J. Média a trestní řízení. Leges, 2013. http://rpr.cz/cz/dokumenty_legislativa.php http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-121 CHALOUPKOVÁ, H. – HOLÝ, T. Autorský zákon - komentář. C. H. Beck, 2017. CHALOUPKOVÁ, H. – HOLÝ, T. Zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání a předpisy související. C. H. Beck, 2009. CHALOUPKOVÁ, H. Zákon o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku (tiskový zákon). Komentář. C. H. Beck, 2006. CHALOUPKOVÁ, H. – HOLÝ, P. – URBÁNEK, J. Mediální právo. Praha: C. H. Beck, 2019 MORAVEC, O. Mediální právo v informační společnosti. Leges, 2013. TOMANCOVÁ, J. Právní nauka pro školy i praxi. Eurolex Bohemia, 2004. WINTER, F. Právo a reklama v praxi. Linde, 2007.
Literatura doporučená pedagožkou pro Mediální studia a Žurnalistiku ČERMÁKOVÁ-VLČKOVÁ, A. – SMEJKAL, V. Autorská díla v hromadných sdělovacích prostředcích. Linde, 2009. ČERVENÝ, Z. – ŠLAUF, V. Přestupkové právo. Linde, 2006. DIBLÍK, J. – VEIT, F.: Mediální právo a práva k nehmotným statkům v České republice. Linde, 2012. DOBŘICHOVSKÝ, T. Moderní trendy práv k duševnímu vlastnictví. Linde, 2004. CHALOUPKOVÁ, H. – HOLÝ, T. Regulace reklamy. C. H. Beck, 2009. JELÍNEK, J. a kol.. Trestní zákoník a trestní řád s poznámkami a judikaturou. Leges, 2013. KŘÍŽ, J. – HOLCOVÁ, I. – KORDAČ, J. – KŘESŤANOVÁ, V. Autorský zákon a předpisy souvisící. Linde, 2005. KUČEROVÁ, A. – BARTÍK, V. et al. Zákon o ochraně osobních údajů. Komentář. C. H. Beck, 2003. NOVÁKOVÁ, E. – JANDOVÁ, V. Reklama a její regulace: Praktická příručka. Linde, 2006. SOKOL, T. Tisk & právo. Tiskový zákon s komentářem. Orac, 2001. SPÁČIL, J. a kol. Občanský zákoník I. - VI. Komentář. C. H. Beck, 2014. ŠEBELOVÁ, M. Autorské právo. C. H. Beck, 2007. TELEC, I. – TŮMA, P. Autorský zákon: komentář. C. H. Beck, 2019. VYSEKALOVÁ, J. – MIKEŠ, J. Reklama: Jak dělat reklamu. Grada, 2007. HERCZEG, J. Media a trestní řízení. Leges, 2013. MORAVEC, O. Mediální právo v informační společnosti. Leges, 2013. ŠTĚPÁN, J. Logika a právo. C. H. Beck, 2011. TELEC, I. Autorský zákon: komentář. C. H. Beck, 2007. Kauzy řešené arbitrážní komisí RPR, dostupné z: http://rpr.cz/cz/kauzy.php Literatura doporučená pedagogem pro MKPR: ONDREJOVÁ, Dana a David SEHNÁLEK. Nekalosoutěžní reklama a nekalé obchodní praktiky v české i evropské právní úpravě a judikatuře. Praha: Leges. Praktik (Leges). ISBN 9788075022394. MORAVEC, Ondřej. Mediální právo v informační společnosti. Praha: Leges. Student (Leges). ISBN 9788087576526. POLČÁK, Radim. Autorský zákon: praktický komentář s judikaturou : podle stavu k 1. dubnu 2020. Praha: Leges. Komentátor. ISBN 9788075023919. ROZEHNAL, Aleš. Mediální právo. 2. rozšířené vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk. Monografie (Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk). ISBN 9788073805494. SRSTKA, Jiří, Jan BARTÁK, Tomáš DOBŘICHOVSKÝ, et al. Autorské právo a práva související: vysokoškolská učebnice. Praha: Leges. Student (Leges). ISBN 9788075022400. ŠALOMOUN, Michal. Ochrana názvů, postav a příběhů uměleckých děl. 2. vyd. V Praze: C.H. Beck. C.H. Beck pro praxi. ISBN 9788074000973. TELEC, Ivo. Právo duševního vlastnictví v informační společnosti. Praha: Leges. Student (Leges). ISBN 9788075020611. |
|
||
Last update: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. (03.02.2022)
PRO SPECIALIZACI MEDIÁLNÍ STUDIA A ŽURNALISTIKA Společné pro specializace Mediální studia a Žurnalistika Anotace: Předmět studentům poskytne náhled do mezioborové problematiky tzv. mediálního práva a souvisejících předpisů, a to jak z oblasti veřejnoprávní, tak soukromoprávní. Výklad bude doplněn o příklady relevantní judikatury (rozhodnutí příslušných soudů a nálezů Ústavního soudu). Od studentů se předpokládá aktivní přístup k samostudiu doplňujícímu kontaktní výuku tak, aby byli po zdárném absolvování předmětu schopni prokázat zejména orientaci v právní úpravě českého mediálního prostředí, v právním rámci vymezujícím svobodný výkon profese novináře, jeho práva a povinnosti apod. Cíle: Cílem předmětu Právo a komunikace je seznámit studenty žurnalistiky a mediálních studií se základní právní terminologií a právními normami vztahujícími se k oboru jejich studia. Metody výuky: 1) 12 x kontaktní výuka v průběhu semestru formou přednášky v rozsahu 80 minut 2) Aktivní samostudium doplňující kontaktní výuku 3) Ověření znalostí a pochopení látky formou testu 4) V případě potřeby individuální konzultace
Názvy tematických bloků: 1. Úvod do tzv. mediálního práva, Ústava ČR, Listina, svoboda projevu, presumpce neviny 2. Ochrana osobnosti a dobrého jména právnické osoby, ochrana osobnosti versus svoboda projevu 3. Postavení novinářů, práva a povinnosti, ochrana zdroje, právo na informace 4. Právní rámec tištěných médií 5. Elektronická média – 1. část 6. Elektronická média – 2. část 7. Právní regulace ČT, ČRo, ČTK 8. Autorský zákon – 1. část 9. Autorský zákon – 2. část 10. Právní regulace reklamy 11. Ochrana a zpracování osobních údajů, GDPR 12. Závěrečný písemný test
Požadavky ke zkoušce: Hodnocení studentů je založeno na škále písmen A-F, která vychází z Opatření děkanky FSV UK číslo 17/2018 (http://www.fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-172018) Pro úspěšné ukončení kurzu je nutné absolvovat závěrečný písemný test s hodnocením minimálně stupněm E.
PRO SPECIALIZACI MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE A PR V rámci tohoto předmětu se podíváme na právní aspekty online a offline marketingových praktik. Předmět se zaměří na autorská práva, nekalosoutěžní praktiky, regulaci reklamy ze strany státu, poškozování pověsti, ochranu osobnosti a práci s daty (GDPR). Obsah výuky je koncipovaný s ohledem na praxi a neustálý vývoj online marketingu. Cílem výuky je dát studentům praktický přehled právních mantinelů pro marketingové kampaně, naučit je, co si v praxi pohlídat při spolupráci se značkami a dodavateli a ukázat jim rizika spojená s nelegálními praktikami – jak z pohledu práva, tak PR. Studenti získají základní právní know how pro svou další praxi. Témata přednášek:
Zakončení: test a klauzurní práce |