SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Tabloid Media and their Societal Value - JJM461
Title: Bulvární média a jejich společenský význam
Guaranteed by: Department of Journalism (23-KZ)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, MC [HT]
Capacity: 60 / unknown (60)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Barbora Osvaldová
Teacher(s): doc. PhDr. Barbora Osvaldová
Class: Courses for incoming students
Incompatibility : JJM266
Is incompatible with: JJM266
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Barbora Osvaldová (18.01.2024)
Incline to Tabloid (Yellow) Journalism is attributed to a number of media, it can be said that it is becoming a phenomenon. Students should learn and determine what the negatives and positives of this phenomenon are. The introductory lectures will be followed by discussions and group work. This is a compulsory elective subject. Excellent essays will be published on the IKSŽ website.
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Barbora Osvaldová (18.01.2024)

Vypracování seminární práce 50%, test nebo úkol 50%

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Barbora Osvaldová (18.01.2024)

CONBOY, Martin. Tabloid Britain: constructing a community through language. Routledge, 2006. ISBN 978-0-415-35553-7.

CONBOY, Martin. The press and popular culture [online]. London: SAGE, 2002 [cit. 2013-06-21]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10076777.

HARRINGTON, Stephen. Popular news in the 21st century. In Journalism 2011, vol. 9, issue 3, s. 266 - 284

Literatura k fake news.

McCHESNEY, Robert, W. Problém médií. Všeň: Grimmus, 2009 - 140 s. ISBN 978-80-902831-2-1.

MORTON, Paula E. Tabloid Valley: supermarket news and American culture. University Press of Florida, 2009. ISBN 978-0-8130-3364-8.

OSVALDOVÁ, Barbora. Vytrženo z kontextu. V Tribunu EU vyd. 1. Brno: Tribun EU, 2009. 85 s. Knihovnicka.cz. ISBN 978-80-7399-836-3.

OSVALDOVÁ, Barbora a KOPÁČ, Radim (ed.) Co je bulvár, co je bulvarizace. Praha: Karolinum 2016. ISBN 978-80-246-3229-2

PETRÁŠ, Jiří a kol. Příběh je základ-- a lidé příběhy potřebují--, aneb, Teoretické a praktické aspekty orální historie: (sborník příspěvků z konference konané v Jihočeském muzeu v Českých Budějovicích 2009). České Budějovice: Jihočeské muzeum v Českých Budějovicích, 2010. 224 s. Jihočeský sborník historický, suppl. 3. ISBN 978-80-87311-14-1.

POSTMAN, Neil. Ubavit se k smrti: veřejná komunikace ve věku zábavy. 2., opr. vyd. Praha: Mladá fronta, 2010. 204 s. ISBN 978-80-204-2206-4.

SCHNEIDEROVÁ, Soňa. Informace - text - kontext: nad současnou situací médií. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. 44 s. ISBN 978-80-244-2059-2.

SPARKS, Colin -  TULLOCH, John. Tabloid tales: global debates over media standards. Rowman & Littlefield, 2000. ISBN 978-0-8476-9572-0.

VANÍČEK, Jakub. Triáda o barevném smetí. Tvar, 2009, 20(14), s. 8-9. ISSN 0862-657X.

ZELIZER, Barbie ed. The changing faces of journalism: tabloidization, technology and truthiness. Taylor & Francis, 2009. ISBN 978-0-415-77824-4.

 

Internetové zdroje:

Hvížďala, Karel. Bulvár, to není nadávka. In: Neviditelný pes, dostupné z http://neviditelnypes.lidovky.cz/media-bulvar-to-neni-nadavka-dpx-/p_spolecnost.aspx?c=A071031_205744_p_spolecnost_wag

Goldstein, Lisa. Mediální sladkosti. Literární noviny, 2007, 18(29), s. 5. ISSN 1210-0021.

Klíma, Ivan. Bulvarizace. Literární noviny, 1999, 10(28), s. 16. ISSN 1210-0021. Dostupné také z: http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=LitNIII/10.1999/28.

Reiman, Michal. Mediální svoboda a dnešek. Literární noviny, 1998, 9(43), s. 1, 3. ISSN 1210-0021. Dostupné z: http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=LitNIII/9.1998/43.

Szostkiewicz, Adam. Bulvár na dlažbě? Listy, 2011, 4(41) , s. 61-64. ISSN  1210-1222. Dostupné také z: http://www.listy.cz/archiv.php?cislo=114&clanek=041122

 další texty budou zadány na první hodině

Teaching methods - Czech
Last update: doc. PhDr. Barbora Osvaldová (18.01.2024)

Přednáška,  semináře,  individuální diskuse nad seminární prací.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Barbora Osvaldová (18.01.2024)

Podmínkou splnění předmětu je aktivní účast na přednáškách a seminářích, studium zadané literatury, vypracování požadovaných seminárních prací a závěrečný test nebo úkol.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Barbora Osvaldová (18.01.2024)

1. Úvod do studia předmětu. Literatura a četba.

2. - 4. Odkud se pojem vzal - historie a současnost u nás i ve světě, především v Anglii, Francii, Německu, USA a Rakousku.

5. V čem spočívá bulvarizace informace? Jak se poznají bulvární informace? Nová média a bulvarizace.

6.- 7. Představení současného bulváru - hosté.

8. Jazyk bulvárních médií.

9. Bulvarizace médií

10.  Eseje studentů a studentek.

11. Závěrečné shrnutí. Test.

Registration requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Barbora Osvaldová (18.01.2024)

Předností, nikoli podmínkou, je absolvování prvního ročníku navazujícího (magisterského) studia žurnalistika, přednost mají studenti, kteří neabsolvovali žurnalistiku na FSV UK. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html