SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Business Journalism - JJM360
Title: Ekonomika v médiích
Guaranteed by: Department of Journalism (23-KZ)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2022 to 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: 60 / 60 (60)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Ing. David Klimeš, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Ing. David Klimeš, Ph.D.
Class: Courses for incoming students
Incompatibility : JJM261
Is incompatible with: JJM261
Is interchangeable with: JJM261
Files Comments Added by
download Frame Competition After Key Events.pdf S. Geiß: Frame Competition After Key Events: A Longitudinal Study of Media Framing of Economic Policy After the Lehman Brothers Bankruptcy Mgr. Ing. David Klimeš, Ph.D.
download Limited Coverage and Limited Opportunities.pdf H. C. Schmidt: Limited Coverage and Limited Opportunities: Exploring the Role of Women in Business and Financial Media Mgr. Ing. David Klimeš, Ph.D.
download Making Business News.pdf N. Usher: Making Business News: A Production Analysis of The New York Times Mgr. Ing. David Klimeš, Ph.D.
download milniky-médií.pdf Mediaguru - Milníky médií Mgr. Ing. David Klimeš, Ph.D.
download REPORTING THE GLOBAL FINANCIAL CRISIS.pdf S. Knowles: REPORTING THE GLOBAL FINANCIAL CRISIS Mgr. Ing. David Klimeš, Ph.D.
Annotation -
Last update: doc. Robert Silverio, Ph.D. (23.10.2023)
The course "Economics in Media" examines the possibilities of domestic and foreign economy media coverage, structure of the economy, business development and state interventions in the economy. The aim of the course is to offer an understanding of economic topics, their critical evaluation and the ability to create own media text from the field of economics. Experts will be invited to the class.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Petr Bednařík, Ph.D. (09.11.2023)

Podmínky udělení atestu:

aktivní účast v hodinách (min 80 %)

odevzdání seminární práce dle podmínek (téma je schválené vyučujícím, práce cituje relevantní literaturu dle citační normy (https://knihovna.fsv.cuni.cz/rady-navody/jak-proc-citovat), rozsah 8 normostran. Práce může nejrůznějším způsobem aplikovat teoretické poznatky na současné ekonomické téma týkající se Česka či zahraničí (je vhodné i osobně získat k tématu další informace). 
Téma zapsat sem do 18.10.: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1og0s4WSnk8ERYsMcIe5VApDUqiCLZayQL2H7PWJY8q8/edit?usp=sharing
Práci odevzdat sem do 24.12.: https://drive.google.com/drive/folders/1HGJiPU18bGWClbw0lvmGpxgykfFkyjMN?usp=sharing 

!25.10. se přednáška nekoná! (samostatná příprava na test dle literatury v SIS: Základy ekonomie) 

úspěšné složení testu 29. 11. (náhradní test 6.12.)

10 b. A  9 b. B 8 b. C 7 b. D 6 b. a méně: neprospěl/a

Krátká prezentace práce 20. 12.

výsledná známka závisí na prezentaci eseje, odevzdání eseje (podílí se 50 procenty na výsledné známce) a úspěšnosti v testu (podílí se 50 procenty na výsledné známce) 

Klasifikace proběhne podle systému ECTS grading na stupnici A-F. Výkon studenta/ky bude uveden v procentech (0-100 %) a dle nich stanovení klasifikace: 0-50 % = F, 51-60 % = E, 61-70 % = D, 71-80 %=C, 81-90 %=2 a 91% a více=A

Literature - Czech
Last update: doc. Robert Silverio, Ph.D. (23.10.2023)

OSVALDOVÁ, Barbora - ČERMÁK, Miloš - LÁBOVÁ, Alena - LOKŠÍK, Martin - MARŠÍK, Josef - ŠEBESTA, Karel - TRUNEČKOVÁ, Ludmila. Zpravodajství v médiích. 2. uprav. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1899-9.

TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-096-8.

HOLMAN, Robert. Základy ekonomie : pro studenty vyšších odborných škol a neekonomických fakult VŠ. 2. vyd. Praha : C.H. Beck, 2008. ISBN 978-80-7179-890-3 .

 

Doporučená:

SAMUELSON, Paul A. - NORDHAUS, William D. Ekonomie. 1. vyd. Praha: NS Svoboda. 2007. ISBN 978-80-205-0590-3.

HOLMAN, Robert. Ekonomie. 5. vyd. Praha : C.H. Beck, 2011. ISBN 978-80-7400-006-5.

JIRÁK, Jan - KÖPPLOVÁ, Barbara. Média a společnost. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-697-7.

McNAIR, B. Sociologie žurnalistiky. 1.vyd. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-840-6.

BEDNAŘÍK, Petr. JIRÁK, Jan. KÖPPLOVÁ, Barbara. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3028-8.

ŠMÍD, Milan. TRUNEČKOVÁ, Ludmila. Novinář a jeho zdroje v digitální éře. 1. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1661-2.

HAYES, Keith. Business Journalism. 2. vyd. Apress, 2013. 

STARKMAN, Dean a kol. Best Business Writing 2014. New York: Columbia University Press, 2014.

ROUSH, Chris. Show Me the Money: Writing Business and Economics Stories for Mass Communication. 2. vyd. London: Routledge, 2010. ISBN 978-0415876551.



Syllabus - Czech
Last update: doc. Robert Silverio, Ph.D. (23.10.2023)

Blok I. - Historie a současnost ekonomické žurnalistiky

1. Vymezení ekonomické žurnalistiky v české mediální krajině. Vývoj zpracování ekonomických témat v médiích po roce 1990.

2. Přehled současného ekonomického zpravodajství a publicistiky v tištěné, audivizuální a online mediální produkci.

 

Blok II. - Zdroje a zpracování ekonomických témat

1. Přehled informačních zdrojů ekonomického novináře.

2. Možnosti zpracování ekonomických informací.

 

Blok III. - Zákonné a etické limity

1. Zákonné normy v práci ekonomického novináře.

2. Etika ekonomického novináře.

 

Blok IV. - Analýza a produkce ekonomických textů. 

1. Analýza vybraných příkladů mediálních textů s ekonomickými tématy.

2. Tvorba vlastního mediálního textu s ekonomickou tématikou.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html