SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Pedagogy - FV118
Title: Speciální pedagogika
Guaranteed by: Department of Non - Medical Studies (15-210)
Faculty: Faculty of Medicine in Hradec Králové
Actual: from 2023 to 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:12/9, C [HS]
Capacity: unlimited
Min. number of students: 5
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Tereza Koliášová, Ph.D.
Comes under: Volitelný předměty CZ BAK
Incompatibility : FOP50006
Interchangeability : FOP50006
Is incompatible with: FOP50006
Is interchangeable with: FOP50006
Annotation - Czech
Last update: Bc. Alena Klausová (17.01.2024)
Cílem předmětu je poskytnout studujícím základní pedagogický a speciálně pedagogický pojmový aparát včetně základních poznatků z jednotlivých speciálně pedagogických oborů.
Requirements to the exam - Czech
Last update: Bc. Alena Klausová (17.01.2024)

Zápočet:

  1.  50% účast na přednáškách.
  2.  Vypracování seminární práce v rozsahu 5 stran.
Syllabus - Czech
Last update: Bc. Alena Klausová (17.01.2024)

Vyučující:

  • Mgr. Tereza Koliášová, Ph.D.

Obsahové zaměření přednášek a seminářů:

1. Speciální pedagogika jako studijní a vědní disciplína. Historie péče o osoby s postižením. Vliv současných změn v edukaci žáků se speciálními potřebami, integrace.
2. Systém speciální pedagogiky. Mezipředmětové vztahy. Terminologie. Postavení ucelené koordinované (re)habilitace ve speciální pedagogice.
3. Aktuální problematika cílových skupin speciální pedagogiky. Mezirezortní spolupráce – školství, zdravotnictví, sociální služby. Týmová spolupráce.
4. Speciální pedagogika raného věku a raná péče. Speciálně pedagogická andragogika a gerontagogika.
5. Národní plán vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na období 2010–2014. Zdravotně sociální a speciálně pedagogická edukace jako mezirezortní problém.
6. Problematika osob s mentální retardací, demencí a poruchami autistického spektra.Problematika osob s tělesným postižením, zdravotním oslabením a osob nemocných. Problematika osob se smyslovým postižením a narušenou komunikační schopností.
7. Problematika osob s narušenou socializací, s poruchami chování a emocí, osob se závislostmi. Problematika osob se specifickými poruchami učení, syndromem ADHD (porucha aktivity a pozornosti).

Literature - Czech
Last update: Bc. Alena Klausová (17.01.2024)

1. Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010, ISBN 9788073676797
2. Jesenský, J. Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-196-1
3. Kysučan, J., Kuja, J. Kapitoly z teoretických základů speciální pedagogiky. UP: Olomouc, 1996.
4. Monatová, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-60-5
5. Pipeková, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido 1998. ISBN 80-85931-65-6
6. Sovák, M. Nárys speciální pedagogiky. SPN: Praha, 1975. 1980
7. Müller, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. UP Olomouc, 2007, ISBN 80-244-1075-3
8. Vašek, Š. Základy špeciálnej pedagogiky. Bratislava: Sapientia, 2003. ISBN 80-968797-0-7
9. Vítková, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido,2004. ISBN 80-7315-071-9
10. SLOWIK , J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007, ISBN 978-80-247-1733-3
11. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Triton, 2006, ISBN 80-7254-730-5
12. JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných., Praha: Karlova univerzita Karolinum, 2000, ISBN 80-7184-823-9
13. ŠÁNDOROVÁ Z. Základy komprehenzívní a integrativní speciální pedagogiky raného věku. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005, ISBN 80-7041-259-3

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html