SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
General Pedagogy - FV112
Title: Obecná pedagogika
Guaranteed by: Department of Non - Medical Studies (15-210)
Faculty: Faculty of Medicine in Hradec Králové
Actual: from 2023 to 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:9/12, C [HS]
Capacity: unlimited
Min. number of students: 5
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Tomáš Svatoš, Ph.D.
Comes under: Volitelný předměty CZ BAK
Incompatibility : FOP50003
Interchangeability : FOP50003
Is incompatible with: FOP50003
Is interchangeable with: FOP50003
Annotation - Czech
Last update: Bc. Alena Klausová (04.08.2023)
Předmět je součástí komplexu předmětů z pedagogiky. Má teoretický (propedeutický) i aplikační charakter. Seznamuje studenty se základním pojetím pedagogických věd, objasňuje nejdůležitější směry v pedagogickém myšlení, přibližuje problematiku učitelství, hodnocení a výzkumů, vede k tvorbě pedagogického projektu na zadané téma.
Requirements to the exam - Czech
Last update: Bc. Alena Klausová (04.08.2023)

Zápočet:

100% účast na přednáškách. Hospitační činnost, tvorba pedagogického projektu a jeho prezentace.

Syllabus - Czech
Last update: Bc. Alena Klausová (04.08.2023)

Vyučující:

  • doc. PhDr. Tomáš Svatoš, Ph.D.

Obsahové zaměření přednášek a seminářů:

1. Struktura pedagogických věd, základní terminologie, interdisciplinární přístup k výchově. Základy didaktiky: didaktický systém podle Maňáka, příprava na edukaci, pedagogický projekt. Pedeutologie: nauka o učiteli, učitelství a učitelské profesi. Vývoj názoru na postavení učitele, žáka, vychovatele, vychovávaného. Institucionální výchova, výchova v rodině, sebevýchova. Snahy o reformu vzdělávání. Soudobé teorie vzdělávání.
2. Vývoj pedagogického myšlení I: přehled výchovně-vzdělávacích koncepcí. Vývoj pedagogického myšlení II: dogmatická koncepce a slovně názorná v pojetí J. A. Komenského, Vývoj pedagogického myšlení III: humanistické a neohumanistické pojetí výchovy, Vývoj pedagogického myšlení IV: snahy o reformu pedagogiky a školství.
3. Vývoj pojetí žáka jako subjektu i objektu vzdělávání, Evaluace ve škole, výzkumy, hospitační činnost. Rodina a škola. Výchovné styly a jejich důsledky. Alternativní výchova a vzdělávání. Možnosti a meze alternativních přístupů. Hodnocení účinnosti výchovy a vzdělávání.
4. Analýza definic pojmů pedagogika – výchova, tvorba mentální mapy, strukturace pedagogických věd. Rozbor myšlenek J. A. Komenského o výchově, aktualizace a současná aplikace.
5. Studentská sdělení na o konkrétních reformních koncepcích, jejich obecná charakteristika, současné příklady tzv. alternativních škol.
6. Nácvik hospitační činnosti z audiovizuálního záznamu.
7. Tvorba pedagogického projektu za studenty zvolené téma.

Literature - Czech
Last update: Bc. Alena Klausová (04.08.2023)

Základní studijní literatura:

1. Bertrand, I. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998.
2. Kalhous, Z. a Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
3. Komenský, J. A. Zákony školy dobře spořádané. Svazek II, Praha: SPN, 1960.
4. Maňák, J. Nárys didaktiky. Brno: PedF MU, 1992 (a další reedice).
5. Maňák, J. a ŠVEC, V. Vyučovací metody. Brno: Paido, 2004.
6. Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
7. Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2010.
8. Průcha, J., Walterová E. a Mareš J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013.
9. Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1998.
10. Svatoš, T. Malá didaktika. Hradec Králové : Gaudeamus, 2009.
11. Šimoník, O. Základy didaktiky. Brno: PedF MU, 2005.
12. Veteška, J. Přehled andragogiky. Praha : Portál 2016.

Doporučená literatura:

1. Horák, J. Obecná pedagogika. Ústí nad Labem. Univerzita J.E. Purkyně, 2004.
2. Jirásek, I. Zážitková pedagogika. Praha : Portál 2019.
3. Lechta, V. Inkluzivní pedagogika. Praha : Portál, 2016.
4. Kohout, K. Základy obecné pedagogiky. Praha. Univerzita J.A.Komenského, 2007.
5. Koťa, J., Rýdl, K. Poslání učitele a reformní pedagogika v Československu. Praha : PedF UK, 1992.
6. Monteessori, M. Objevování dítěte. Praha : Portál 2017.
7. Pike, G. a Selby, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994..
8. Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009.
9. Silbermann, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997.
10. Svatoš, T. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznávání průběhu učitelské profesionalizace. IN: Lukášová, H., Svatoš, T., Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín : FHS UTB, 2014, s. 31-51.
11. Švec, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Paido, 1998.

Časopisy:

  1. Pedagogika, Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, E_pedagogium, Pedagogická revue, Sociální pedagogika.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html